۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷

کاروانسرای«شاه عباسی» با ۴ برج زیبا اثری از دوره صفوی در تویسرکان

کاروانسرای«شاه عباسی» با ۴ برج زیبا اثری از دوره صفوی در تویسرکان

تویسرکان - کاروانسرای «شاه عباسی» بنایی با ۴ برج زیبا اثری از دوره صفوی در تویسرکان است که فرش اندازهایی مناسب برای استراحت مسافران در آن ساخته شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از کاروانسراهای استان همدان، کاروانسرای شاه عباسی فرسفج است که در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی تویسرکان و ۵ کیلومتری جاده تویسرکان کنگاور و در مجاورت روستای فرسفج قرار گرفته است.

این کاروانسرا با سبک معماری عهد صفوی ساخته شده و شکل کاروانسرا مستطیل چهار ایوانی با ابعاد بیرونی ۵۶ در ۶۵ و ابعاد داخلی ۳۲.۵ در ۳۳۵ متر است و چهار برج دایره ای شکل در چهار گوشه آن و سه برج نیم دایره در وسط اضلاع شرقی غربی و شمالی آن احداث شده و در قسمت فوقانی برجها چند ردیف آجر کاری کنگره ای کار شده است.

درگاه کاروانسرا در وسط جبهه جنوبی بنا واقع شده و این کاروانسرا با داشتن دیوارهای قطور و سقف‌های طاق ضربی آجری از استحکام فوق العاده ای برخوردار بوده و اتاقهای متعدد متصل به هم با ایوانها و فرش اندازهایی مناسب برای استراحت مسافرین در آن ساخته شده است.

این کاروانسرا که بیشتر به خاطر امنیت تجارت و استراحتگاه مسافرین و کاروانهایی که به قصد تجارت، سیاحت و زیارت از عتبات عالیات سفر می کردند ساخته شده است در سال ۱۳۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است.

گفتنی است؛ شاه عباس صفوی ۹۹۹ کاروانسرا در مسیر عتبات عالیات بنا کرده است.

کد خبر 3953896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha