۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۵

نقشه باستان شناسی دشت مرودشت تهیه می شود

نقشه باستان شناسی دشت مرودشت تهیه می شود

شیراز- با آغازبه کار بررسی های باستان شناختی، نقشه باستان شناسی دشت تاریخی مرودشت تهیه می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اعلام این خبر افزود: عملیات باستان شناختی به منظور تهیة نقشه ها و کاربردهای GIS در تحلیل الگوهای استقراری و پراکندگی محوطه ها در توالی و گاهنگاری دشت میانکوهی مرودشت آغاز شد.

 وی ادامه داد: در خصوص تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت، یکی از موضوعات مهم و اساسی که در دستور کار پایگاه میراث جهانی تخت جمشید قرار گرفته، تهیه نقشه باستان شناسی مربوط دشت مرودشت برای دستیابی به گستردگی حوزه فرهنگی این منطقه تاریخی است.

مسعود رضایی منفرد با تأکید بر اینکه تهیه نقشه باستان شناسی یکی از ضروریات این مجموعه جهانی و البته دشت تاریخی مرودشت است، گفت: در حال حاضر برنامه ای که برای سال جاری طراحی شده تکمیل و تقویت بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از طریق دستیابی به داده هایی است که از این پژوهش ها حاصل می شود که با وارد کردن دیتاهای مطالعات بر روی محیط و داده های باستان شناسی، نقشه مورد نظر به شکل کاربردی تهیه خواهد شد.

همچنین بنا بر این گزارش، وحید بارانی کارشناس  باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و سرپرست تیم مطالعات باستان شناسی دشت مرودشت نیز اظهار داشت: هر چند در گذشته تحقیقات پژوهشی و میدانی پیرامون لایه های تاریخی و منظر فرهنگی این منطقه انجام شده اما هیچکدام از آنها به صورت نقشه جامع در نیامده است که امیدواریم تهیه نقشه کامل این منطقه تاریخی و ارائه اطلاعات دقیق باستان شناسی از محوطه ها و بناهای واقع در دشت مرودشت، بتواند در تکمیل نقشه باستان شناسی کشور مؤثر واقع شود.

گفتنی است با توجه به پیشینه بررسی های باستان شناختی و شناخت توالی گاهنگاری فارس پراکندگی بیشتر محوطه های باستانی در جلگة مرودشت از دوران پارینه سنگی میانه تا دروران اسلامی را در بر می گیرد .

کد خبر 4055465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha