۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸

سرتیپ دربندی مطرح کرد؛

ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس برای جلوگیری از آسیب ها ضروری است

ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس برای جلوگیری از آسیب ها ضروری است

عضو هیئت معارف جنگ سپهبد شهید صیاد شیرازی گفت: ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس برای جلوگیری از آفات و آسیب هایی که در کمین وقایع جنگ هستند ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع تاریخ شفاهی دفاع مقدس و آسیب های پیش رو با حضور امیر سرتیپ غلامحسین دربندی از فرماندهان ارتش و عضو هیئت معارف جنگ سپهبد شهید صیاد شیرازی و امیر سرتیپ حسن قربانی مدیر تاریخ شفاهی هیئت معارف جنگ از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای برنامه امیر سرتیپ دربندی گفت: پس از آتش بس جنگ تحمیلی، نقصی در ثبت وقایع جنگ و انتقال آن به نسل جوان ارتش وجود داشت که شهید صیادشیرازی با پایه گذاری هیئت معارف جنگ در دانشگاه افسری امام علی(ع) اقدام به تشریح وقایع جنگ می کردند و تا قبل از شهادت دانشجویان را به مناطق جنگ می بردند و عملیات ها را با حضور فرماندهان آن بررسی می نمودند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس هشت سال از تاریخ این کشور را به خود اختصاص داده، گفت: مقام معظم رهبری نیز دغدغه تحریف و فراموشی تاریخ دفاع مقدس را دارند. تاریخ شفاهی برای جلوگیری از آفات و آسیب هایی که در کمین وقایع جنگ هستند ضروری است.

این فرمانده ارتش به بحث تشکیل موزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: قرار بود برای موزه اصلی که در تهران ساخته می شود بودجه اختصاص پیدا کند. پس از اینکه طرح ها و برنامه ها مشخص شد و کار به قسمت های خوب رسید تخصیص بودجه متوقف شد و پروژه نیمه کاره رها شد.

در ادامه امیر سرتیپ قربانی گفت: بسیاری از رخدادهای تاریخ یک کشور باید ماندگار باشد.بیان این رویدادها که ممکن است به صورت عکس و نوشته باشد و یا در سینه افراد جای داشته باشد همان تاریخ شفاهی است که از گذشته رایج بوده است مانند روایتگری حضرت زینب(س) از واقعه کربلا که سبب جاودانگی آن شد. پنجاه و دو پروژه در سطح نیروهای مسلح برای تاریخ نگاری دفاع مقدس در نظر گرفته شده بود و بودجه ای نیز برای آن برآورد شده بود اما با شروع کار پروژه و پیشرفت کار مشخص شد بودجه کافی نیست و زمان بندی پیش بینی شده به دلیل پیدا شدن مدارک جدید کوتاه بود و به درازا کشید.

مدیر تاریخ شفاهی هیئت معارف جنگ همچنین گفت: در ارتش برای تمام عملیات ها طرح نوشته می شود و جزئیات وظایف یگان ها در آن شرح داده می شود و سپس به صورت دستور ابلاغ می شود و اجرا می شود و عملیات تا پایان و به بار نشستن آن،  شرح داده می شود.

امیر سرتیپ قربانی گفت: کتابی که حاصل تاریخ شفاهی است تنها صرف گفتار نویسنده چاپ نمی شود بلکه هیئت نظارت باید محتوای آن را تایید کند و شدت ، ضعف و صحت اتفاقات و رویدادهای خاطرات باید توسط آنها بررسی شود.

کد خبر 4057890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha