۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۱۷

روایت آیت‌الله خاتمی از پیام‌های اربعین-۸

لزوم تفکر در زیارت اربعین/ادعیه از منابع ارزشمند شناخت امام حسین

لزوم تفکر در زیارت اربعین/ادعیه از منابع ارزشمند شناخت امام حسین

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: می‌توان ابعاد مختلف نهضت حسینی را در زیارت اربعین، زیارت وارث و زیارت عاشورا شناخت.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در سلسله مباحثی با تشریح پیام‌ها و آثار زیارت اربعین به برخی روایات و احادیث در این زمینه اشاره کرد. تاکنون هفت بخش این مباحث منتشرشده است که هشتمین مبحث را باهم می‌خوانیم.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در سخنانی با اشاره به اینکه از منابع ارزشمند شناخت سالار شهیدان زیارت‌هایی است که از معصومین رسیده است، مثل زیارت عاشورا، زیارت وارث و زیارت اربعین اظهار داشت: می‌توان از این متون ابعاد مختلف نهضت حسینی را شناخت و ان شاء الله عزیزان مشتاق و علاقه‌مند سالار شهیدان، حتماً روز اربعین آفتاب که بالا آمد زیارت عمیق اربعین را بخوانند.

وی با بیان اینکه از ابعادی که در زیارت اربعین ذکرشده، هدف نهضت سالار شهیدان(ع) است، تصریح کرد: حاکمیت یزید حاکمیت باطل بود و امام حسین(ع) می‌خواست آن را براندازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه سالار شهیدان به دنبال تحقق حکومت اسلامی بود، افزود: امام حسین(ع) از همان آغاز حرکت در نامه‌ای که به مردم بصره و کوفه نوشت، فرمود «سنت پیغمبر از بین رفته و بدعت‌ها زنده شده و من می‌خواهم سنت‌ها را زنده کنم».

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: سالار شهیدان قطعاً می‌دانست که پایان این مسیر شهادت است، از بدیهیات معارف حسینی این است که سالار شهیدان می‌دانست شهادتش را اما می‌خواست این آرمان را جا بیندازد که اگر جامعه‌ای توانست حکومت دینی تشکیل دهد باید این کار را بکند، همچنان که امام راحل این حکومت را در گوشه‌ای از جهان به نام ایران اسلامی تشکیل داد.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد نهضت حسینی را در زیارت اربعین می‌خوانیم؛ سالار شهیدان بهترین اصحابش را در راه خدا نثار کرد تا بندگان را از نابخردی و گمراهی برهاند، تصریح کرد: جهالت در فرهنگ فارسی ما به معنای نادانی است اما در فرهنگ قرآن نابخردی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امام حسین(ع) خون ارزشمندش را داد تا راه خردورزی را به مردم یاد بدهد.

کد خبر 4132990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha