۹ آبان ۱۳۸۶، ۱۲:۴۴

واعظ جوادی در جمع خبرنگاران:

نتیجه بررسی علت مرگ دلفین ها تا دو هفته آینده اعلام می شود

نتیجه بررسی علت مرگ دلفین ها تا دو هفته آینده اعلام می شود

رئیس سازمان محیط زیست مرگ بیش از 70 دلفین در خلیج فارس به علت آغشتگی به مواد نفتی را رد کرد و گفت نتیجه بررسی ها در این زمینه تا دو هفته دیگر اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر فاطمه واعظ جوادی که پس از جلسه هیئت دولت با خبرنگاران گفتگو می کرد در خصوص بررسی علت مرگ دلفین ها در سواحل جاسک اظهار داشت : یک قطعه سالم از دلفین های تلف شده با تدابیر لازم از جنوب به تهران منتقل و روز گذشته کالبد شکافی از جسد این پستاندار انجام شد.

وی افزود: برای اظهار نظر کارشناسی در زمینه علت مرگ دلفین های خلیج فارس  کمیسیون تخصصی - علمی تشکیل شد تا بتوان بر اساس مستندات علمی دراین زمینه سخن گفت .

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد :  پیش از این دلفین های حوزه خلیج فارس به دلیل مسائل زیست محیطی تلف شده بودند ولی موضوع پستاندارانی که اخیرا در جاسک  مردند از حساسیت ویژه برخوردار است و سازمان این مسئله را با حساسیت و با تشکیل جلسه اضطراری  مورد بررسی قرار داد.

واعظ جوادی  با تاکید بر فهرست شدن احتمالات علت مرگ دلفین های مذکور  توسط کمیته تخصصی - علمی تشکیل شده برای این کار، تصریح کرد: نخستین احتمالی که  برای مرگ دلفین ها مطرح شد آغشتگی به مواد نفتی بود اما بررسی نشان داد که این مسئله منتفی است.

وی افزود: مسمومیت شیمیایی ناشی از نشت برخی سموم از کشتی هایی که در آبهای خلیج فارس تردد می کنند و اختلالات راداری از دیگرعلل احتمالی مطرح شده برای مرگ دلفین هاست  که برای بررسی این احتمالات از سازمان کشتیرانی و سازمان  بین المللی " راپ می" استعلام شد.

" از احتمالات قوی این است که در جریان تردد کشتی ها یا زیردریایی ها یا ناوها از نزدیکی محل زندگی دلفین ها ، این  گونه های پستاندار منحصر به فرد  را دچار اختلالات راداری کرده باشد و آنها با گم کردن مسیر تردد خود ، به خشکی افتاده باشند  که مقرر شد امواج راداری ناوها، کشتی ها و زیردریایی ها  مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سئوال که آیا در بررسی علت مرگ دلفین های خلیج فارس از متخصصین خارجی نیز استفاده خواهد شد ، گفت:  چنانچه بررسی مسئله نیازمند متخصصین خارجی باشد از آنها استفاده می کنیم اما فعلا این ضرورت احساس نمی شود.

واعظ جوادی در پایان در پاسخ به سئوالی در خصوص بازداشت همسر خود به دلیل برخی تخلفات ، این مسئله را تکذیب کرد و گفت: آنچه مطرح شد در دو موضوع سازمانی و خانوادگی بود که باید بگویم در حوزه سازمانی هیچ مشکل حقوقی نداریم و مسائل خانوادگی نیز ، شخصی تلقی می شود.

کد خبر 578280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha