۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۵

مهر گزارش می دهد؛

طلافروشان چرا دست به اعتراض زده اند؛ مشکل شفافیت است یا مالیات؟!

طلافروشان چرا دست به اعتراض زده اند؛ مشکل شفافیت است یا مالیات؟!

طلافروشان هر بار موضوع مالیات مطرح می شود دست به اعتراض می زنند آنها شفافیت را قبول ندارند یا با پرداخت مالیات مشکل دارند؟

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب‌شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت الزامی است و تخلف از ضوابط مذکور، موجب محکومیت به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد؛ در همین راستا نیز مقرر شد از دی ماه سال ۱۴۰۲ طلافروشان ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه‌های مذکور شوند اما از همان زمان شاهد اعتراضات بسیاری از سوی صنف طلافروشان در شهرهای مختلف کشور بودیم؛ بر همین مبنا هم بود که سیاست گذار تصمیم گرفت به مدت سه ماه اجرای قانون را مسکوت گذاشته و به ابهامات طلافروشان پاسخ دهد.

بهانه‌های بی شمار

از عمده مباحث مطرح شده از سوی طلافروشان که به تهییج خریداران نیز دامن زده بود، مساله ثبت کد ملی خریداران در زمان خرید طلا و اخذ مالیات بود؛ در همان زمان مهدی امیدوار سخنگوی اتاق اصناف ایران تاکید کرد که «به دلیل چند نرخی بودنِ نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالای فروخته شده (یعنی اصل طلا معاف و سود و اجرت مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده) از این پس فروشندگان طلا و جواهر باید در هنگام فروش صورت‌حساب نوع ۲ صادر کنند. در فاکتور نوع ۲ نیازی به ثبت مشخصات و کد ملی خریدار نیست بلکه در این نوع صورتحساب اطلاعات فروشنده و مشخصات کالا همراه با نرخ مالیات بر ارزش افزوده به تفکیک اجرت و کارمزد ثبت می‌شود و بابت اصل طلا نیز هیچ‌گونه مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود.»

پس از این اظهارات طلافروشان مسائل امنیتی را مطرح کردند؛ آنها تاکید داشتند که به دلیل احتمال بروز مشکلاتی از جمله هک و درز اطلاعات نمی‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه‌های جامع تجارت و امور مودیان اقدام کنند؛ در پاسخ به این ابهام نیز مجدد علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد که «اطلاعاتی که وارد سامانه مودیان می‌شود رمزنگاری شده و مشکلی برای طلافروشان ایجاد نمی‌کند.»

باز هم طلافروشان موضوع دیگری را مطرح کردند؛ آنها تاکید داشتند که قرار است از خریداران طلا مالیات ۲۵ درصدی اخذ شود؛ سازمان امور مالیاتی مجدد در واکنش به این شایعه اعلام کرد که «اخذ مالیات ۲۵ درصدی از طلا شایعه‌ای است که برخی برای فرار از پیوستن به این سامانه‌ها ساخته‌اند و هیچ مالیات جدیدی در حوزه طلا وضع نشده است.»

در ادامه زمانی که اعلام شد برای اجرای قانون مذکور ۳ ماه به طلافروشان مهلت داده می‌شود، بازار آرام شد و طلافروشان نسبت به بازگشایی واحدهای خود اقدام کردند.

با ورود به سال ۱۴۰۳ این قانون از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ شد. با ابلاغ قانون و اعلام اینکه مهلت ۳ ماهه طلافروشان تمام شده، باز هم شاهد هرج و مرج در بازارهای طلا و تعطیلی واحدهای طلافروشی بودیم. این بار فعالان صنف و صنعت طلا عنوان کردند که با بارگذاری اطلاعات در دو سامانه مشکل دارند؛ در پاسخ به این اعتراض هم سازمان امور مالیاتی اعلام کرد «فعالان حوزه طلا و و جواهر به ثبت همزمان صورت‌حساب الکترونیکی در ۲ سامانه مؤدیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه‌ها کافی است.»

در این بین اگرچه اتحادیه طلا تاکید دارد که طلافروشان شفاف بوده و نسبت به پرداخت مالیات مشکلی ندارند و فقط با درج اطلاعات مربوط به سرمایه خود به چالش خورده‌اند اما با توجه به توضیحاتی که طی ۳ ماه گذشته سیاست گذاران ارائه کرده‌اند، مشکل اصلی طلافروشان بحث مالیات بر عایدی سرمایه باشد. در حقیقت این‌طور که به نظر می‌رسد طلافروشان از این موضوع که با ثبت اطلاعات مجبور به پرداخت مالیات واقعی شوند، واهمه دارند.

حتی در پاسخ به این ابهام نیز وزارت صمت با ابلاغ بخشنامه‌ای صراحتاً اعلام کرد که «نه تنها مالیات بر عایدی سرمایه مشمول واحدهای صنف طلا نمی‌شود، بلکه ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع تجارت مربوط به دارایی‌های شخصی یا سرمایه‌ای که در جریان تولید و فروش قرار نگرفته، نخواهد شد.»

شفافیت یا مالیات؛ مشکل کدام است؟

با این حال باز هم شاهد اعتراضات جسته گریخته فعالان صنف و صنعت طلا به شفاف کردن امور مربوط به مالیات ستانی از این حوزه هستیم؛ البته اتحادیه طلا اعلام کرد از شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه واحدهای طلافروشی بازگشایی می‌شود ولی این امر رخ نداد نکته مهم این است که طلافروشان دقیقاً از چه موضوعی واهمه دارند که هر بار بهانه جدیدی در مقابل شفافیت و جلوگیری از بروز هر گونه تخلف می‌آورند؟

این در حالیست که عمده خریداران طلا همواره نسبت به نحوه واریز وجه برای خرید طلا گلایه دارند چراکه معمولاً این گونه است که خریدار برای واریز وجه یا باید مبلغ را به دو یا سه حساب معرفی شده از سوی طلافروش واریز کند یا کارت به کارت کند. این مساله موضوع پنهانی هم نیست و در صورتی که سری به بازار طلا بزنید با این شیوه فروش طلا مواجه خواهید شد.

بنابراین به نظر می‌رسد برخی از طلافروشان در برابر شفافیت مقاومت می‌کنند.

کد خبر 6102482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      13 4
      مشکل اصلی ، رفتار کاملا غلط وزارت اقتصاد با مردم است . دریافت مالیات باید توام با مردم داری و درک شرایط اقتصادی مردم است .
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      24 1
      مشکل رانت است پشت صحنه ها رو میشود برخی رسوا میگردند
    • RO ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      16 3
      دولت باید اطلاعات همه دارایی طلاها و معاملات آن را داشته باشد؟! در نبود اطلاعات سیاستگذاری امکان ندارد؟!
    • RO ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      11 2
      ما که در حوزه آهن و فولادیم، سالهاست امه موجودی انبار و نقل و انتقال و خرید و فروش را در سامانه ثبت می کنیم. آیا اهن مهمتر است یا طلا؟ پشت قضیه مافیای بازار طلاست که دارد تهیج می کند مثل مافیای خودرو که می خواهد سامانه یکپارچه نباشد
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      18 1
      مشکل اینست که... در جامعه ما ...آنانکه قوی ترند،پرروترند!...از کارگر و کارمندان قبل از واریز حقوق مالیات کسر می‌شود..اما صنوف پردرآمد مثل طلا فروشان و وکلا و پزشکان و و و...راحت با زورگویی فرار می‌کنند.
    • DE ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      17 3
      سوال ملت ؛ مالیات های اخذ شده از مردم کجا هزینه می گردد ؟؟؟؟؟
    • کارمند ساده RO ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      11 0
      مشکل هر دو است ، یک ثروت باد آورده که بدلیل عدم و جود قانون و شفافیت در اختیار این صنف قرار گرفت و دوم به دلیل عدم وجود مالیات ستانی صحیح آنها را یک شبه به ابر یا مولتی میلیارد ، تبدیل کرد....
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      11 1
      بعضی از صنوف ثروتمند از بس مالیات ندادند، بد عادت شدند. ترک عادت موجب مرض است.
    • محمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      6 2
      مشکل زیادخواهی⁵
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      11 1
      چی می گی مرد حسابی اصلأ خبر رو کامل خوندی؟۳ماه براشون توضیح دادن و ابهاماتشون رو برطرف کردند اینا از یه کارمند کمتر مالیات می دم (میانگین مالیاتشون سالانه حدود۱۱میلیوپه یعنی در ماه حدود۹۱۰هزار تومن ددرصورتیکه به کارمند حدود ۲میلیون مالیات می ده ...می ترسن چند ماه دبگه دولت بفهمه چقد درآمد دارن...
    • سعید فرهادی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      1 0
      نظر من طلا زیاد بازار ملت نیست چگونه وام ازدواج طلا بخرید نامه دفتر ازدواج قبل از ارزان‌تر قیمت ازدواج مهم نباید گرانی نامه مهریه دفتر ازدواج قبل نگفته آزاد مالیات مردم بخورن ملت شما طلاق زیاددرک نمی کنم
    • محمد AE ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      7 1
      طلا فروش که مالیات را از خریدار می گیره پس چرا ناراحت است؟احتمالا به دولت پرداخت نمی کنه و به جیب میزنه
    • زرگر IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      0 0
      مالیات بر عایدی یا همون تورم هست که آخرش به تموم شدن سرمایه طلا فروش می انجامد
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      3 0
      دولت زورش به مرفهین نرسید دو روز اعتصاب کردن حرفشون به کرسی نشاندن این شد عدالت ،کارمند گردنش پیش دولت وملت وخانواده کجه وپایین باید جبران کنه ،این از طلا فروشا ،اون از خودرو سازان و....
    • ناشناس IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      3 0
      مشکل اصلی این است که طلافروش با درامد دهها میلیارد تومانی نمی خواهد مالیات درست بدهد...اون مالیاتی که هنگام فروش از خریدار می گیرد را هم نمی خواد بده..خنده دار نیست میانگین مالیات طلافروشان ۹میلیون در سال بوده ..باید میانگین حداقل دویست میلیون تومان باشد نه ۹میلیون تومان..
    • معلم IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      3 0
      وقتی طلا می‌خریم ده درصد میکشن روش میگن مالیاته. حالا زورشون میاد بدن! در مورد شفافیت هم دولت باید با اقتدار جلوی ثروتمندان بایستد. چطور کارمندان و اقشار دیگر قبل از دریافت حقوق مالیات را کم می کنند. مثلا از حقوق فروردین فرهنگیان مالیات ماه اول را کم می کنند ولی افزایش را اعمال نمی کنند.