۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۹

در پیام‌های جداگانه‌ای مطرح شد؛

واکنش شخصیت‌ها و مقامات کشوری و لشکری به شهادت رییس‌جمهور

واکنش شخصیت‌ها و مقامات کشوری و لشکری به شهادت رییس‌جمهور

جمعی از شخصیت‌های سیاسی و مقامات کشوری و لشکری در پیام‌های جداگانه‌ای شهادت رییس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفتند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حین خدمت‌رسانی و افتتاح سد در استان آذربایجان شرقی (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) طی سانحه‌ای به شهادت رسید. آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بوده‌اند که همگی به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش، جمعی از مقامات فعلی و سابق کشوری و لشکری پیام تسلیت صادر کردند که به شرح زیر است:

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با اندوه و تأسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.

در این حادثه‌ی سنگین شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان به ویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض می‌دارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت می‌کنم.»

حق خدمات صادقانه رئیس‌جمهور کمتر از شهادت نبود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش، نوشت: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلاً. قلب ملت ایران سراسر اندوه و غم شد. با شنیدن خبر جانسوز عروج خادم‌الرضا (علیه‌السلام)، سید شهیدان اهل خدمت، آیت‌الله دکتر رئیسی (رضوان الله تعالی علیه) و همراهان ایشان، در حادثهٔ سقوط بالگرد، غم و اندوه و بهت وجود این‌جانب و تمام دوستداران ایشان را فرا گرفت.

علی‌بن‌موسی الرضا (علیه‌السلام) در شب میلاد خود و در دههٔ کرامت، خادم راستین و محبوب خود را در آغوش کشید و میهمان سفرهٔ ائمۀ اطهار (علیهم‌السلام) ساخت. حق خدمات صادقه رئیس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی کمتر از شهادت در اثنای خدمت نبود. در طول بیش از چهار دهه آشنایی و رفاقت از اولین روزهای مبارزات انقلابی و همچنین همکاری نزدیک و هم‌افزا در سال‌های اخیر شاهد خلوص نیت، صفای باطن و خدمات شایستهٔ آن شهید سربلند در راه اعتلای اسلام و انقلاب بودم، مجاهدتی که همواره مایهٔ امیدواری ملت سربلند ایران و خشنودی رهبر معظم انقلاب بود. ایشان در سراسر عمر خود از اولین سال‌های انقلاب اسلامی مجاهدانه در سنگرهای مختلف برای خدمت به مردم و انقلاب متواضعانه، مخلصانه و شبانه‌روزی تلاش کرد. خدمت خستگی‌ناپذیر برای سرافرازی ملت ایران و پیشرفت ایران اسلامی شاخصهٔ بارز شهید آیت‌الله دکتر رئیسی در تمام مناصب و مسئولیت‌ها بود و همین موجب محبوبیت ایشان در قلوب مؤمنین به‌ویژه مستضعفان و پابرهنه‌ها بود. او یاری صدیق برای امام و رهبری و خدمتگزاری خالص برای ملت و سدی محکم در برابر زیاده‌خواهی دشمنان بود. عروج او در حادثهٔ سقوط بالگرد گواهی روشن است که آن شهید گران‌قدر رئیس‌جمهوری پشت‌میزنشین و عافیت‌طلب نبود و برای رسیدگی به امور مردم خطرها را به جان می‌خرید.

اینجانب این ضایعهٔ عظیم را محضر بقیةالله الاعظم (روحی له الفداء)، رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی، خانوادهٔ مکرّم ایشان و عموم بازماندگان، دوستداران، شاگردان، همراهان و همکاران شهید آیت‌الله رئیسی تسلیت و تعزیت می‌گویم. رحمت واسعۀ الهی برای آن شهید خدوم و صبر و اجر و شکیبایی برای بیت معزز و بازماندگان آن شهید سرافراز از خداوند متعال خواستارم.

همچنین، شهادت امام جمعۀ مردم‌دار، دلسوز و محبوب شهر تبریز، شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم (رحمة الله علیه)، شهادت دیپلمات مجاهد و انقلابیِ عزیز ما، شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان (رضوان الله تعالی علیه) و شهادت سردار شهید سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و شهادت جمعی از کادر پرواز، داغ سنگین دیگری است بر روی غم فقدان شهادت رئیس‌جمهور شهیدمان. سید بزرگوار شهید آیت‌الله آل‌هاشم استاد بزرگ اخلاق و عالمی عامل بود که با رفتار نیکو و مردم‌داری شایستهٔ خود محبوبیتی ویژه نزد مردم داشت و مروج احکام حقّۀ اسلام بود.

شهید امیرعبداللهیان نیز، در قامت یک دیپلمات انقلابی، نمایندۀ مقتدر و باکفایت مردم شریف ایران در مجالس و مجامع بین‌المللی بود؛ مجاهدت او در دفاع از حقوق ملت شریف ایران و ایستادن در مقابل زورگویی دشمنان این ملت تا همیشه ماندگار خواهد بود. از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر و شکیبایی مسئلت دارم. در این میان، مایهٔ امیدواری ملت ایران و کشتی‌بانِ حکیمِ انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است؛ پیوند ایشان با امت در تمام این سال‌ها کشور را از سخت‌ترین بحران‌ها و حوادث به سلامت عبور داده است و امروز نیز حتماً حکمت و درایت و مدیریت ارتباط وثیق ایشان با مردم راهگشا، آرامش‌بخش و دلگرم‌کننده خواهد بود و هیچ‌گونه خللی در مسیر کشور و انقلاب اسلامی پیش نخواهد آمد. رحمت خدا و درود بی‌پایان ملت بر خادم‌الرضا و خادم جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، همراهان ایشان و تمام شهدای خدمتگزار انقلاب شکوهمند اسلامی. یادش جاویدان، راهش پررهرو باد.»

این مصیبت را با تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پیامی، گفت: «این مصیبت بزرگ را با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.

انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم. بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. اینجانب این ضایعه بزرگ و شهادت مسئولان خدمتگزار مردم را به حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، هیأت دولت، خانواده محترم شهدا و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و با طلب مغفرت و رحمت برای آن عزیزان، امیدوارم روح شهدا با اولیا الهی محشور و حضرت موسی بن الرضا (ع) در روز میلادشان مهمانشان فرماید.»

پیام تسلیت احمدی‌نژاد در پی شهادت رئیس‌جمهور

محمود احمدی‌نژاد نیز با صدور پیامی درگذشت رئیس‌جمهور و اعضای هیأت را تسلیت گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

انالله و انا الیه راجعون

حادثه تلخ سقوط بالگرد و درگذشت جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای رئیسی رئیس جمهور، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، حجه الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، آقای رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، کادر پروازی و تیم حفاظت را به مقام معظم رهبری، همکاران ایشان در دولت، خانواده و بستگان آن مرحومان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای همه آنان رحمت و مغفرت مسئلت می‌نمایم.»

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در پیامی سانحه هولناک سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور محترم، خدمتگزار و پرتلاش ملت و وزیر امور خارجه خیراندیش و امام جمعه محترم استان و استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان را که به درجه شهادت نائل شدند، تسلیت گفت و این حادثه را دردناک و خسارت بار توصیف و اظهار امیدواری کرد که لطف ویژه حضرت پروردگار آن را جبران کند.

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه وی، گفت: «حادثۀ تأثرآور شهادت رئیس‌جمهور محترم و همراهان همگان را سوگوار نمود. برای ایشان و امام جمعۀ بزرگوار تبریز و وزیر خارجۀ تلاشگر و استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان رحمت واسعۀ الهی را خواستارم. إن‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا نموده است. محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانوادۀ محترم عزیزان، از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم.»

نیروهای مسلح در کنار دولت خواهد بود

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا»

شهادت «حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور محبوب و مردمی ایران اسلامی و همراهان ایشان در سانحه بالگردی در مسیر خدمت به ملت و کشور، مقارن با سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، خانواده‌های مکرم شهیدان و آحاد مردم شریف و قدرشناس تبریک و تسلیت می‌گویم. تاریخ پرشکوه و پر مخاطره انقلاب شکوهمند اسلامی همواره شاهد رخدادهای تلخ و شیرین و فراز نشیب‌های فراوانی بوده که هر یک در تحکیم انسجام و وحدت ملی برای مردمان این سرزمین پیام‌های الهام‌بخش و قوت‌آفرینی در راه پیشروندگی انقلاب و کشور به سمت اهداف آرمانی داشته است و عبور عزتمندانه و پیروزمندانه ایران مقتدر از میان حوادث بهت‌آوری، چون شهادت شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله دکتر بهشتی را یادآور می‌شود. بی‌شک این رخداد غم‌انگیز به فضل الهی با تقویت وحدت، همبستگی و یکپارچگی ملی، خدمتگزاران و کارگزاران نظام را برای تداوم راه و مسیر پرافتخار و عزت‌آفرینی که سیدالشهدای خدمت به ملت به ودیعت نهاده است را مصمم‌تر می‌سازد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ و ارتقا توان و آمادگی دفاعی و امنیتی کشور در سطح منطقه، مرزها و سرتاسر خاک میهن عزیزمان، آمادگی همه‌جانبه خود برای هرگونه کمک و همراهی با دولت خدمتگزار با مسئولیت جناب آقای دکتر مخبر را اعلام می‌نماید و در این مقطع حساس همچون گذشته در کنار دولت و در خدمت ملت عزیز خواهد بود. از درگاه حضرت ربوبی، علوّ درجات رئیس جمهور فقید، حضرت آیت‌الله آل هاشم نماینده معزز ولی فقیه و امام جمعه مردمی تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی و خلبانان غیور گروه پروازی و همجواری آنان با امام رئوف حضرت رضا (ع) و سکینه قلبی و ثبات قدم آحاد ملت و خانواده‌های معظم شهدا را مسئلت می‌نمایم.»

نام و نقش‌آفرینی‌های «سیدالشهدای خدمت» همواره زنده بماند

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت خادم الرضا آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان پیامی صادر کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا. در سالروز فرخنده میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ. امام رئوف و مهربان، ملت شریف و نجیب ایران اسلامی، شهادت مظلومانه " خادم الرضا (ع) "، حماسه ساز میدان پیشتازی خدمت بی‌منت به ملت و مملکت، حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شهیدان گرانقدری را شاهد است که هر یک در زمره نمادهای زرین و تابناک وفاداری و فداکاری صادقانه پای کار انقلاب، نظام و میهن اسلامی در تاریخ این سرزمین ماندگار و جاودانه، شدند.

حافظه تاریخی ایران عزیز امروز یادآور حوادث و رخدادهایی به مانند وقایع تروریستی هفتم تیر ماه و هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ و شهادت شخصیت‌های برجسته کشور از جمله شهیدان رجایی و باهنر رئیس جمهور و نخست وزیر محبوب و مردمی وقت کشور و نیز آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و امت است که با الطاف خداوندی بر خلاف خواست دشمنان خبیث انقلاب و نظام، تقویت وحدت و اتحاد ملی و تولید سرمایه و اراده قدرتمند و نافذ برای تداوم انقلاب و گشایش دروازه‌های پیشرفت ایران عزیز را رقم زد.

سبک و سیره عملی رئیس جمهور شهید که به گوهر تقوا، اخلاص، ساده زیستی، عدالت طلبی، فساد ستیزی، توکل به خدا و ولایتمداری مزین است، زیست تراز سبک زندگی و مدیریت علوی را برای آحاد شیفتگان خدمت بی‌منت و صادقانه به ملت معنا بخشید و پرچم ایثار و جان دادن در "خیمه ولایت" و "میدان خدمت" را در این سرزمین همچنان برافراشته و راهنمای ایرانیان در آینده پیش رو قرار داده است. او در اوج آرامش و سکینه قلبی، ایستایی و استراحت را برای خود حرام می‌دانست و شبانه روز در اندیشه و تلاش برای حل مشکلات کشور و مردم و همراه سازی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این راستا بود.

یاد، نام، خاطرات و نقش آفرینی‌های الهام بخش، حماسی و درس آموز "سیدالشهدای خدمت" در ایفای مسئولیت‌های خطیر و حساس در نظام اسلامی به ویژه طی دوره سه ساله ریاست جمهوری، به مثابه یک مکتب و الگوی مطلوب بایستی همواره زنده بماند و در این صحنه سترگ اصحاب رسانه، شخصیت‌ها و گروه‌های مرجع و تأثیرگذار جامعه بایستی با تبیین و ترویج ابعاد باشکوه شخصیتی ایشان، رسالت خود را به شایستگی ایفا کنند. به فضل الهی، نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت تدابیر و هدایت‌های حکیمانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و سرمایه بزرگ پشتیبانی ملت مؤمن و انقلابی، توفنده‌تر از گذشته حرکت آرمانی به سمت " ایران قوی" و " تمدن سازی نوین اسلامی " را تداوم بخشیده و اردوگاه دشمنان قسم خورده این سرزمین را همچنان ناکام و ناامید خواهد ساخت.

شهادت پرافتخار رئیس جمهور محبوب و مغتنم و سایر شهدای عالیقدر این حادثه جان‌سوز " آیت الله سید محمدعلی آل هاشم (نماینده مکرم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز)، دکتر حسین امیر عبداللهیان (وزیر خارجه جهادی و انقلابی کشور)، دکتر مالک رحمتی (استاندار خدوم آذربایجان شرقی)، سردار سرتیپ پاسدار محمد مهدی موسوی (فرمانده شجاع یگان حفاظت نهاد ریاست جمهوری) و شهدای عزیز کادر پرواز سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی" را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی فرمانده کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، خانواده معزز شهیدان، ارتش غیرتمند جمهوری اسلامی و آحاد ملت قهرمان و قدرشناس ایران تبریک و تسلیت عرض نموده و علو درجات شهیدان والا مقام و همنشینی با حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) و آرامش و شکیبایی خانواده و عموم ارادتمندان رئیس جمهور مخلص و خستگی‌ناپذیر را از خداوند متعال طلب می‌کنیم.»

مردم ایران با روحیه جهادی مسیر شهدای خدمت را ادامه می‌دهند

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظرو ما بدلوا تبدیلا. در قاموس سالکان الی الله و اهالی خدمت و ایثار، رزقِ لایحتسبِ سعادت و شهادت، بالاترین پاداش است.

شهادت ریاست محترم و محبوب جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله رئیسی، نماینده مخلص و مردمی مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی حضرت آیت الله آل هاشم، وزیر انقلابی و جهادی امور خارجه دکتر امیر عبداللهیان، استاندار متعهد و متدین دکتر مالک رحمتی، سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی موسوی، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش، سرگرد فنی بهروز قدیمی و جواد مهرابی با گنجینه‌ای ارزشمند از خدمت به مردم، اگر چه داغی سنگین بر دل ملت شریف ایران سربلند اسلامی است، اما مردم بزرگ کشورمان، درس آموز مکتب اسلام و تعالیم دینی و آبدیده حوادث و آزمون‌های بزرگند و با توکل به خدای متعال و هدایت هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی و اهتمام رهروان راستین آن شهیدان والامقام، در جای جای کشورمان، با روحیه جهادی، مسیر متعالی آن بزرگواران را در پیشرفت و تعالی کشور صاحب الزمان ارواحنا فداه، ادامه خواهد داد.

تسلیت فراق رئیس جمهور خدمتگزار، صادق الوعد و خستگی ناپذیر و جهادگران خدوم، از سوی آحاد ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیم به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب برحقشان، حضرت امام خامنه ای عزیز که سایه پربرکتشان مایه امید و حرکت در سخت‌ترین شرایط بوده و همچنین به ملت شریف و بصیر ایران که همواره قدردان ایثارگران جبهه خدمت به محرومانند. ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با ملت بزرگ و نستوه ایران و خانواده محترم آن مسافران بهشت موعود، به محضر فرمانده معظم کل قوا و مردم بصیر ایران اطمینان می‌دهد رزمندگان این دژ مستحکم دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، همچون گذشته آماده جانفشانی در تحقق آرمانهای این نظام الهی و سربلندی مردم سرافراز ایران اسلامی اند.»

تمام لحظات عمر آیت‌الله رئیسی معطوف به آبادانی کشور بود

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، در پیامی، گفت: «خادم آستان مقدس علی ابن موسی الرضا (ع) و رئیس جمهور مردمی و جهادی، حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در روز میلاد ثامن الحجج (ع) پس از چهار دهه خدمت صادقانه و تلاش خستگی ناپذیر حین انجام مأموریت، آسمانی شد. تمام لحظات عمر پربرکت این انسان فرهیخته، مؤمن و مجاهد یکسره معطوف به خدمت رسانی و آسایش مردم و پیشرفت و آبادانی کشور بود که پس از خدمات فراوان و مخلصانه پاداش و اجر زحمات خود را از پروردگار سبحان دریافت کرد. بی تردید در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طبق فرمایش معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) "با رفتن یک خدمتگزار خللی در سد آهنین ملت حاصل نخواهد شد" و به تعبیر مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) " هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید" و ایران اسلامی به فضل الهی با قدرت و صلابت هرچه بیشتر به پیشرفت و تعالی خود ادامه خواهد داد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ضایعه جانسوز و عروج ملکوتی و شهادت گونه رئیس جمهور محبوب، خدوم، محترم و مغتنم، حضرت آیت الله رئیسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر جهادی و فعال امور خارجه، حضرت آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و سایر همراهان ایشان را به پیشگاه امام عصر حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفدا)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مردم شریف و شهیدپرور ایران اسلامی، تسلیت عرض نموده و اطمینان خاطر می‌دهد که به یاری و امداد خداوند متعال، تحت زعامت داهیانه و فرامین حکیمانه فرماندهی معزز کل قوا حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) بیش از پیش به تلاش و مجاهدت مقدس خود در تأمین و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه خواهد داد.

وجود آرامش‌بخش رهبر انقلاب همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور است

متن پیام حجت الاسلام سیدحسن خمینی، یادگار امام به شرح زیر است:

«حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد. اینجانب از سال‌ها قبل با شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم‌ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقا مسئولیت‌های رسمی، هیچ گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم‌ترین سالهای مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می‌ورزید.

همچنین لازم می دانم از امام جمعه محبوب و مردمی تبریز آیت الله آل هاشم و دیپلمات نجیب و محترم جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان یاد کنم و خدمات آنان در این سال‌ها را تکریم کنم. ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و طلب صبر برای آنها، حشر این شهیدان با اولیا الهی را از خداوند خواستارم.

بدون شک، وجود آرامش‌بخش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی رو به رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همانگونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دهه اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روزها خواهد شد. ان شاءالله»

تمامی جریان‌های سیاسی به ضرورت وحدت و همبستگی ملی بیندیشند

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با صدور پیامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی، را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

سقوط بالگرد حامل رئیس محترم جمهور و همراهان لحظات سختی را بر کشور، نظام و مردم رقم زد. حال خبر ناگوار جان باختن در راه خدمت به میهن رسید. خداوند حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور محترم و همراهان از جمله آیت الله آل هاشم امام جمعه عزیز تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و استاندار محترم آذربایجان شرقی و مسئول تیم حفاظت را قرین رحمت خویش فرماید و به خانواده‌های سوگوار صبر و به دولت محترم انسجام و توان بیشتر خدمت، و به ملت شریف و آگاه ایران وحدت و همبستگی و قدرت عبور از تنگناها و نگرانی‌ها عنایت فرماید.

من این مصیبت جانگداز را به مقام معظم رهبری و ارکان نظام و دولت و مردم تسلیت می گویم. ملت هوشیار ما در مقاطع دشوار و حساس دهه نخست انقلاب نشان داده است که می‌تواند حوادثی سخت را از این دست با سرمایه توکل به خداوند، اعتماد به نظام، تاب آوری خویش و امید به آینده پشت سر بگذارد. اکنون هم زمان آن است که تمامی جریان‌های سیاسی به رغم همه مسائل و مشکلات و اختلاف نظرها، به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تأمین آرمان و خواسته‌های ملت بیندیشند و در این راه بکوشند. خداوند حافظ و ناصر این ملک و ملت باد.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق کشورمان در پیامی گفت: «شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم.»

مردم مسیر تعالی را تحت رهنمودهای رهبری با قدرت خواهند پیمود

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت رئیس‌جمهور، گفت: «هم‌زمان با ولادت امام هشتم، خادم آن حضرت و رئیس‌جمهور محبوب ملت ایران پس از سال‌ها مجاهدت به شهادت رسید. تلاش مستمر برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به ملت شریف ایران سرمایهٔ گران‌سنگ ایشان در پیشگاه خداوند متعال است.

بی‌گمان جمهور مردم مسیر تعالی و پیشرفتی را که با انقلاب اسلامی انتخاب کرده‌اند، تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری با قدرت و شتاب لازم خواهند پیمود. اینک ایشان همراه با شهدای بزرگوار، امام‌جمعهٔ مردمی آیت‌الله آل هاشم، وزیرخارجهٔ خدوم دکتر امیرعبداللهیان، استاندار پُرکار دکتر رحمتی، سردار موسوی و عزیزان کادر پرواز مهمان امام هشتم هستند.»

خوشا به سعادت رئیس‌جمهور و همراهانش

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیامی گفت: «انالله و انا الیه راجعون. بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رئیس جمهور متأثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقاً به او علاقه‌ی قلبی داشتم برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه نصیب او شد. خوشا به سعادت او. خوشا به سعادت او. داغ جانسوز دیگری که امروز متحمل هستیم فقدان رجل الهی، آیت الله آل هاشم است. در دل مردم جای داشت و عزیز مردم تبریز بود. رحمت و رضوان الهی بر او و وزیر امورخارجه‌ی پرتلاش جناب آقای امیرعبداللهیان و استاندار جوان آذربایجان شرقی و سایر همراهان این عزیزان. این واقعه‌ی تلخ را به خانواده این عزیزان، مردم سربلند ایران و بویژه کوه استوار انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله) تسلیت عرض می‌کنم.»

رئیس‌جمهور جانش را پای خدمت داد

احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: ‬ «‏در شب ولادت مولایش به آرزوی دیرینه‌اش رسید. می‌گفت «حاج قاسم آن روزی که برای غبارروبی داخل مضجع نورانی حضرت رضا شد حال دگرگونی داشت و شهادتش را همان‌جا از آقا گرفت کاش قسمت ما هم بشود». خادم الرضا در قامت رئیس‌جمهور تا لحظه آخر خادم بود. جانش را پای خدمت داد. دنیا بداند مکتب اهل بیت چنین خادمانی دارد که برای خدمت جان می‌گذارند. عجب شبی بود دیشب. هر ساعتش یک عمر گذشت تا صبح که بدن سوخته و مقطع سید پیدا شد. حالا هم که زمان متوقف شده. حال و هوامان مثل صبح شهادت حاج قاسم است. سایه رهبر عزیزتر از جان‌مان بر سر امت مستدام. سر خم می سلامت.»

علیرضا عنایتی، سفیر در عربستان در پیامی، تاکید کرد: «شهادت جانکاه دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان را در مسیر خدمت به وطن تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. خداوند آنان را قرین و غریق رحمت واسعه خود گرداند. این مصیبت برای همکاران خارجه غم مضاعفی داشت. رحمهم الله و اسکنهم فسیح جناته»

شهادت، پاداش رئیس‌جمهور مغتنم

علی‬ بهادری جهرمی، ‬ سخنگوی‬ دولت‬ در‬ توئیتی‬ در‬ واکنش‬ به شهادت حجت‬ الاسلام‬ سید‬ ابراهیم‬ رییسی‬ رییس‬ جمهور‬ کشورمان‬ و‬ تیم‬ همراه وی در‬ سانحه‬ سقوط‬ بالگرد، نوشت: «مِنَ المومِنینَ رِجال صدقوا ما عاهدوا اللَّه عَلَیه فَمنهُم مَن قَضی نَحبهُ وَمِنهم من یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تبدیلا. شهادت، پاداش رئیس‌جمهور مغتنم. روح بلند و آسمانی خادم الرضا (ع) رئیس‌جمهور محبوب و مردمی ایران اسلامی، آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان آسمانی شد.»

رئیس‌جمهور فداکارانه انجام وظیفه کرد

محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پیامی، نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم. مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا. رئیس جمهور مجاهد، خدوم، خستگی ناپذیر و خادم الرضا آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی در سالروز میلاد مولای خود، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا با سرافرازی، پاداش عمری تلاش و مجاهدت در راه خدمت به اسلام را دریافت کند. حقیقتاً آیت الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد و بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

اینجانب که سال‌ها با ایشان مراودت داشته و طی سه سال اخیر از نزدیک در کنار ایشان بودم، عشق و فداکاری کم‌نظیر به نظام، رهبری و مردم، و تلاش خستگی ناپذیر ایشان را شاهد بودم. شهادت رئیس جمهور مردمی آیت الله رئیسی، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه مردمی تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس جمهور و سایر همراهان ایشان را به محضر مبارک حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف و قدرشناس ایران و به عموم خانواده‌های ارجمندشان صمیمانه تبریک و تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق برای آن عزیزان، حشر با سالار شهیدان و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر طلب می‌کنم.»

آیت‌الله رئیسی همیشه می‌گفت من سرباز امام خامنه‌ای هستم

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در پیامی تاکید کرد: «در ملاقات‌های خارجی وقتی مقام همتا به هر دلیلی از دکتر رئیسی تعریف می‌کرد همیشه جواب می‌داد «من سرباز امام خامنه ای هستم. عزت و پیشرفت کشور مرهون هدایت‌های ایشان است.» در گفتگوی دیروز وقتی از ناملایمات گفتم آهی کشید و گفت فلانی فقط باید اخلاص داشت و برای خدا کار کرد. شهادتت مبارک.»

ولایت‌پذیری و اخلاص رئیس‌جمهور برگ زرین تاریخ پرافتخار ایران است

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «امروز روز ناگوار در تاریخ پرفراز و نشیب ملت ایران است. ایران عزیز به سوگ خادم برجسته، مخلص و سخت‌کوش خود نشست. آیت‌الله رئیسی جان خود را در مسیر خدمت به مردم فدا کرد و به شهادت رسید. سربازی، ولایت‌پذیری، اخلاص، صبوری، اخلاق و مسئولیت‌پذیری ایشان برگ زرین تاریخ پرافتخار ایران است.»

شهید رئیسی نماد خدمت بی‌فاصله به مردم بود

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پیام تسلیت خود، اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی با شهادت فرزندان خود، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید مفتح و دیگر شهدای معزز رشد کرده و خون این شهدا چنان قدرتی به آن بخشیده که بر موانع فائق آمده و امروز مقتدرانه به سوی ترازهای جهانی گام بر می‌دارد.

تقدیر این بود که حضرت آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری و همراهان گرانقدر، جناب دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر محترم امور خارجه، حضرت آیت‌الله سید محمد علی آل هاشم، نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی، استاندار محترم آذربایجان شرقی، تیم حفاظت، خلبانان و خدمه پرواز در حادثه‌ای ناگوار و در حین خدمت به کشور و مردم دعوت حق را لبیک گفته و به فیض شهادت نائل آمدند. رئیس جمهوری که به دنبال رضای حق، خادم امام رضا (ع) و خادم مردم بود و قلبش برای مردم می‌تپید. نماد دولت مردمی و خدمت بی‌فاصله به مردم بود. هیچ مانعی جلودار خدمت خالصانه وی نبود. یقیناً آثار اقدامات و تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس‌جمهور شهید خدمت و همراهان شهیدش در دولت مردمی، در صفحه روزگار به ثبت رسیده و توشه راه بهشت برین خواهد بود.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با عزیزان و خانواده‌های شهدای معزز این مصیبت عظیم، شهادت رئیس‌جمهور مردمی و شهدای همراه را به محضر حضرت امام زمان (عج)، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)، مسؤولان عالی نظام اسلامی و عموم ملت بزرگ ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال علو درجات و همنشینی با نیکان را مسئلت دارم.»

پیام تسلیت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی شهادت رئیس‌جمهور

در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه در سانحه سقوط بالگرد، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی پیام تسلیت صادر و تاکید کرد: «آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور محبوب و خدمتگزار ملت ایران جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب و ایران کرد و در کنار همراهان گرامی خود که هر کدام اسوه و الگوی شایستگی و خدمتگزاری بودند به شهادت رسید. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فقدان دردناک این شهیدان را به پیشگاه حضرت بقیه‌الله‌الاعظم و مقام معظم رهبری و ملت بزرگ و قدرشناس ایران تسلیت می‌گوید و اطمینان دارد که ملت و مسئولان کشور با حفظ وحدت و هوشیاری راه آنان را در پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی ادامه خواهند داد.»

شهادت رئیس‌جمهور در راه خدمت به مردم و کشور

غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در پی بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیام تسلیتی صادر کرد که به شرح زیر است:

«بسمه‌تعالی

از تو با مصلحت خویش نمی‌پردازم

همچو پروانه که می‌سوزم و در پروازم

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور پرتلاش و دلسوز که شخصیتی معنوی و مردمی داشت در دفاع از اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی سر از پا نمی‌شناخت و هرگز به مصلحت شخصی خود نمی‌اندیشید، سرانجام پروانه‌وار در راه خدمت به مردم و کشور به شهادت رسید. فقدان تلخ و دردناک ایشان و همراهان ارجمندشان را به حضرت بقیه‌الله‌الاعظم و مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت می‌گویم و برای همگان در تداوم بخشیدن به راه شهیدان از خداوند طلب توفیق می‌کنم.»

آملی‌لاریجانی: شهید رئیسی در میانه میدان بود

متن پیام تسلیت آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به این شرح است:

«ارتحال شهادت گونه و مظلومانه رئیس‌جمهور محترم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و همراهان‌شان در پی حادثه سقوط بالگرد در ورزقان غمی جانکاه بر امت و ملت ایران اسلامی رقم زد. مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در سالیان متمادی در مناصب مختلف خدمت‌گذاری به نظام اسلامی توفیقات بسیاری داشت. ایشان در جایگاه ریاست‌جمهوری همانند سال‌های خدمت در قوه‌قضاییه و تولیت آستان قدس رضوی، همواره در میانه میدان بود و تلاش‌های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

از حق متعال مسئلت دارم همان‌گونه که در عرصه‌های مختلف عنایات خاصه خویش را بر نظام اسلامی و مردم عزیز ارزانی داشته است، در این حادثه اخیر هم با الطاف رحیمانه خویش ملت شریف و بزرگ ایران را مورد امتنان ربوبی قرار دهد و آن خادمان عزیز پرتلاش را در جوار رحمت خویش متنعم سازد. اینجانب بار دیگر این مصیبت جانکاه را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف و باعظمت ایران، خانواده‌های محترم درگذشتگان، اعضای دولت و خدمت‌گذاران نظام اسلامی تسلیت عرض می‌کنم. و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عزیزان سفر کرده و صبر و اجر برای بازماندگان مسالت می‌کنم.»

محمد باقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی، شهادت رئیس جمهور آیت الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در حادثه دردناک سانحه هوایی را به محضر مقام معظم رهبری و ملت قدرشناس ایران تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:

«شهادت رئیس جمهور مردمی، مجاهد خستگی ناپذیر و یار صدیق و وفادار امامین انقلاب، خادم الرضا (ع) آیت الله رئیسی، آیت الله آل هاشم امام جمعه انقلابی و مردمی تبریز، دکتر امیر عبداللهیان وزیر مجاهد و سخت کوش امور خارجه، دکتر مالک رحمتی استاندار پرتلاش آذربایجان شرقی، سردار موسوی سرتیم حفاظت رئیس جمهور و همراهان ایشان را به محضر امام عصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، ملّت قدرشناس ایران، دولت جمهوری اسلامی و عموم دوستداران و مصیبت دیدگان و به ویژه خانواده‌های داغدارشان، صمیمانه تسلیت عرض می‌نمایم. خدمت مخلصانه به مردم، تلاش خستگی ناپذیر در انجام مسئولیت، مدیریت جهادی و اخلاق مدارانه از جمله ویژگی‌های بارز آیت الله رئیسی است که نام آن مرد بزرگ را در تاریخ مجاهدات ملت سرافراز ایران ماندگار خواهد کرد.

امید آنکه حضرت باریتعالی، این ذبح عظیم را از ملت ایران بپذیرد و در سالروز میلاد حضرت اباالحسن علی ابن موسی الرضا (ع)، خادم با اخلاص آن حضرت و همراهان شهیدش را با مولای خود حضرت ثامن الحجج (ع) محشور و به همگان صبر و اجر کرامت فرماید.»

ایران اسلامی با هدایت رهبری با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت

امیر سرتیپ حاتمی، مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور ارتش طی پیامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش را تسلیت گفت که متن پیام به شرح زیر است:

«در روز ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام)، شهادت خادمان ملت بزرگ ایران اسلامی موجب غمی جانسوز و فراوان گردید. شهادت رئیس جمهور عزیز، مردمی و انقلابی ایران اسلامی، نماینده محبوب ولی فقیه و امام جمعه تبریز، وزیر پرتلاش امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی، تیم پرواز و امنیت در حادثه دلخراش و تأسف بار سقوط بالگرد در مسیر خدمت به اعتلا و اقتدار روزافزون ایران اسلامی را به محضر نورانی و مقدس حضرت ولی عصر (عج)، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای، ملت بزرگ و صبور ایران اسلامی، اعضای محترم هیئت دولت و خانواده معظم شهیدان سرافراز تبریک و تسلیت می‌گویم.

بدون تردید امروز ایران اسلامی با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های فراوان و عبور از چالش‌ها و تنگناهای بسیار، مصمم‌تر از گذشته در راه رسیدن به اهداف متعالی خود، با تقویت وحدت، اتحاد و یکپارچگی در سایه‌سار هدایت و رهنمودهای حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به برکت خون شهیدان با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت. از خداوند متعال علو درجات برای شهیدان عظیم الشأن خدمتگزار و صبر و اجر برای بازماندگان و خانواده‌های مکرمشان و عزت و سربلندی برای ایران اسلامی را مسئلت می‌نمایم.»

آیت‌الله رئیسی در میدان خدمت به مردم جان خویش را فدای ملت کرد

امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه پیام تسلیتی صادر کرد که به شرح زیر است:

«سانحه تاثربرانگیز بالگرد و شهادت عزتمندانه رئیس جمهور شریف، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر عمیق و تألم شدید شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در همه سنگرهای مسؤولیت، عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد و در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و در میدان جهاد خدمت به مردم جان خویش را فدای ملت کرد.

اینجانب به نمایندگی از طرف تمامی کارکنان خدوم نیروی پدافند هوایی ارتش، شهادت رئیس جمهور محبوب، خدوم و مغتنم حضرت آیت الله رئیسی و همراهانشان دکتر امیر عبداللهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده محبوب آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر (عج)، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.»

مداومت سید محرومان در پیگیری حل مشکلات مثال‌زدنی بود

امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و همراهان شهید ایشان را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:

«پرواز ملکوتی و جانسوز ریاست محترم جمهور و هیأت همراه بار دیگر نشان داد که شهادت عالی‌ترین پاداش الهی برای مردان صادق و بی‌ریایی است که برای سعادت ملت خود شبانه روز در تلاشند. شهادت خادم الرضا (ع)، یار صدیق امام و رهبری، حضرت آیت الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان عزیز و محترمشان در سانحه هوایی موجب تألم و تأثر عمیق آحاد جامعه شد. بی شک رئیس جمهور مردمی ایران، مزد تلاش جهادی خویش در راه خدمت به مردم ایران و انقلاب اسلامی را با شهادت از پروردگار گرفت و نشان داد مسیر خدمت تا شهادت هنوز رهروانی راستین دارد.

مداومت و استقامت سید محرومان در پیگیری و تلاش برای حل مشکلات و شهادت در راه خدمت به مردم، مثال‌زدنی و الهام‌بخش همه مسئولان و متولیان کشور بوده است. رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران گامی بر نداشت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد. خداوند آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را قرین رحمت خویش فرماید و به خانواده‌های سوگوار صبر و به دولت محترم انسجام و توان بیشتر خدمت و به ملت شریف و آگاه ایران وحدت و همبستگی و قدرت فتح قله‌ها عنایت فرماید.

اینجانب به نیابت از خود و همه دریادلان ولایتمدار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قلبی آکنده از غم، شهادت این عالم برجسته و همراهان ایشان را محضر حضرت ولی عصر (عج)، ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی)، خاندان و وابستگان مکرم ایشان و نیز ملت شریف ایران تسلیت عرض نموده و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»

رئیسی سخت کوش، مجاهد، خستگی ناپذیر و دوست داشتنی بود

دریادار علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و جمعی از خدمتگذاران نظام در سانحه سقوط هلی کوپتر نوشت: «شهادت تسلیت باد

ناباورانه است لیکن تقدیر الهی اینچنین رقم خورد

فقدان این عزیزان؛

ریاست محترم جمهور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رئیسی، سخت کوش و مجاهد و خستگی ناپذیر، روحانی مردمی و دوست داشتنی

رفیق قدیمی ام؛ آل هاشم که الحق از تبار آن آل بود

دوست و برادر گرامیم؛ حسین امیرعبداللهیان که میدان و دیپلماسی را عملاً و هنرمندانه در هم آمیخت

استاندار معزز و گرامی، برادر پاسدار موسوی؛

را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، هماره تکیه گاه همچون کوه ملت عظیم الشان ایران، تسلیت عرض می‌کنم.»

آیت‌الله رئیسی پیش از شهادت، شهیدانه زیست

حجت‌الاسلام عبداله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی، گفت: «شهادت خادم‌الرضا (ع)، سیدالشهدای خدمت و سرباز ولایت، رئیس‌جمهور محبوب و مردمی حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرانقدرشان" آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم، دکتر حسین امیرعبداللهیان، دکتر مالک رحمتی، سردار سید مهدی موسوی و کادر شریف پروازی" در سانحه غم‌انگیز و اندوهبار بالگردی را به پیشگاه مقدس و منور قطب عالم امکان حضرت مهدی صاحب الزمان (عج)، مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، خانواده‌های مکرم و شهدا مردم انقلابی و متدین ایران عزیز تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

آیت‌الله رئیسی پیش از شهادت، شهیدانه زیست و مزد زحمات خالصانه و خدمات بی‌منت و بی انتها خود را در لیله ولادت سلطان سریر ارتضا حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) دریافت کرد و به آغوش مولای خویش پر کشید. بی‌شک بزرگترین آرزوی او شهادت بود و چه زیبا و خالصانه، در مسیر و جامه خدمت به خلق، دعوت حق را لبیک گفت. «طوبی له و حسن مآب». از سویدای وجود باور داریم ملت عظیم‌الشان ایران به پشتوانه درایت ولی فقیه زمان و رهبر عزیز، حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی از این ایام حزن‌آور با اراده آهنین عبور خواهند کرد و هیچ گونه خللی در روند پیشرفت و حرکت رو به جلوی انقلاب و نظام اسلامی ایجاد نخواهد شد. با شهدای سعید این سانحه‌ی تاسف‌آور پیمان می‌بندیم، راه پرافتخارشان را به حول و قوه الهی تداوم بخشیده و در مسیر تحقق قدرتمند آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. انشاالله.»

سربلندی ایران مرهون مجاهدت علما و فرزندان انقلاب اسلامی است

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی و جمعی از همراهانش را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:

«سربلندی، ایران، اسلامی مرهون مجاهدت علما و فرزندان برومندی است که در مکتب انسان ساز اسلام درس عشق و ایثار آموخته‌اند و با شهامت و رشادت در صحنه‌های انقلاب اسلامی حماسه آفرینی می‌کنند و یک ملت را در طول تاریخ سربلند و بلند آوازه می‌نمایند. شهادت خادم الرضا سید شهیدان اهل خدمت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و جمعی از همراهان انقلاب اسلامی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

حادثه دلخراش سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی و همراهانشان، مایه تأثر شدید همگان گردید. از خداوند قادر متعال علو درجات برای این شهیدان خدمتگزار و مخلص مسئلت می‌نمایم و امیدوارم در اعلا علیین با خوبان درگاهش محشور و صبر و بردباری و سکینه قلبی به خانواده بزرگوار آنان و ملت شهید پرور ایران عطا فرماید.»

کد خبر 6112768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha