۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۴۵

گزارش مهر از هم اندیشی سیاسی/

انسجام، همدلی و حرکت در مسیر قانونی راه رسیدن به هدف/مصوبه انتزاع لغو نشود استعفا می دهیم

انسجام، همدلی و حرکت در مسیر قانونی راه رسیدن به هدف/مصوبه انتزاع لغو نشود استعفا می دهیم

بندرعباس - خبرگزاری مهر: نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی انسجام، همدلی، حرکت قانونی توام با عقلانیت و تدبیر را راهی برای تحقق مطالبات به حق مردم هرمزگان دانستند و خواستار حرکت های منسجم قانونمند جریانات سیاسی، تشکل های مردم نهاد اجتماعی، فرهنگی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، داغ شدن موضع انتزاع پنج روستا از شهرستان پارسیان و الحاق آن به استان فارس در هفته های اخیر موجب شد تا بسیاری از جریانات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار اعتراضات مردم اقدام به فعالیت برای توقف و لغو این مصوبه کنند. در روزهای اخیر انتشار اخبار ضد و نقیص در سایت های خبری، خبرگزاری ها و نشریات محلی و سراسری بازار شایعات را داغ و موجب بازار گرمی برخی افراد سودجو شد.

طی هشت روز اخیر بسیاری از مردم شهر بندرعباس با تجمع در مقابل استانداری، فرمانداری و صدا و سیمای مرکز خلیج فارس خواستار پاسخگوی مسئولان استانی نسبت به این مصوبه و لغو آن از سوی هیئت دولت شدند. حضرت آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان بارها در خطبه های نماز جمعه و مصاحبه ها نسبت به این مصوبه ابراز مخالفت کرده بود.

پس از گذشت بیش از 16 روز از نامه وزیر کشور در مورد موافقت وزارت کشور با الحاق پنج روستای پارسیان به استان فارس، جلسه هم اندیشی با حضور نمایندگان احزاب فعال در هرمزگان، نمایندگان تشکلها و انجمن های مردم نهاد، صاحب نظران و فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و نماینده مردم در مجلس خبرگان در دفتر نماینده ولی فقیه در هرمزگان با هدف انسجام و همدلی میان جریانات و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان و بررسی راهکارهای احقاق حقوق مردم استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام محمد ذاکری نماینده تشکلهای سیاسی اصلاح طلب در هرمزگان با ابراز خوشنودی از گردهمایی تمامی فعالان سیاسی استان در جلسه هم اندیشی بیان داشت: اینگونه رفتارها و اظهارنظرها از سوی نمایندگان استانهای دیگر برای رسیدن به اهداف و منافع سیاسی دور از شان است. به رغم اینکه این موضوع سبقه سیاسی ندارد ولی برای مردم جای نگرانی دارد.

وی که اینگونه رفتارها و مصوبات را حمله گاز انبری می نامید، اظهار داشت: اگر امروز غرب استان را جدا کنند فردا حتما سراغ شرق و شمال استان هم خواهند آمد. سئوال من این است، مگر هرمزگان یک کشور دیگری است که برخی برای بدنبال تفکیک آن هستند.

مسئولان سیاسی استان پاسخگو باشند

نماینده تشکلهای سیاسی اصلاح طلب در هرمزگان از نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس، مسئولان ارشد سیاسی استان و دولت خواستار پاسخگویی در خصوص چرایی این مصوبه شد و پاسخگویی به سئوالات مردم را وظیفه مسئولان عنوان کرد.

وی ضمن گلایه از نحوه برخورد با مردم در روزهای اخیر، بیان داشت: اگر این جدایی به صلاح حکومت است بگویند، اگر خواسته تعدادی اندک است بگویند. وزیر کشور اگر نمی خواهد جواب مردم را بدهد حداقل جواب نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس را بدهد تا آنها به گوش مردم برسانند.

در ادامه این نشست محمدی و رنجبری به عنوان نمایندگان تشکلهای مردم نهاد با ابراز گلایه مردم در عملکرد نمایندگان طی نامه ای خواستار جدیت نمایندگان مردم در مجلس، پیگیری نماینده ولی فقیه در هرمزگان و انعکاس واقعی اتفاقات از سوی رسانه ملی شدند. همچنین خواستار صدور مجوز قانونی برای تجمع آرام مردم و اعلام نارضایتی آنها از مصوبه انتزاع چند روستا توسط نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شدند.

مدیریت صنایع انرژی بر به هرمزگان برگردد

قاسمی عضو شورای اسلامی کوشکنار نیز در این نشست به پیامدهای جدایی 5 روستای کوشکنار و الحاق آن به استان فارس گفت: مطابق با ضوایط قانون تقسیمات کشوری، روستاهای تابعه هر بخش باید نسبت به مرکز بخش مربوطه کمترین فاصله داشته باشد. اولین روستای از پنج روستای فوق با مرکز بخش کوشکنار ۵/۲ کیلومتر و با مرکز شهرستان پارسیان کمتر از ۳۰ کیلومتر فاصله دارد در حالی که با الحاق آنها با لامرد فارس فاصله این روستاها با مرکز شهرستان لامرد بیش از صد کیلومتر خواهد شد و این جفای بزرگی در حق این روستاها بوده و باعث سرگردانی و نارضایتی مردم آن روستاها خواهد شد و برخلاف ضوابط تقسیمات کشوری است و از تصمیم عجولانه غیر کارشناسی انتظاری بیش از این نمی رود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر استان هرمزگان از طریق بخش کوشکنار پارسیان همجوار پارس جنوبی  استان بوشهر است با الحاق این پنج روستای مرزی به فارس، استان فارس همجوار استان بوشهر خواهد شد و امتیاز همجواری هرمزگان با پارس جنوبی از دست خواهد رفت و پارسیان و کوشکنار از امتیاز بکارگیری نیروهای بومی و تخصیص اعتبارات عمرانی از طریق پارس جنوبی محروم خواهند شد. با الحاق پنج روستا به فارس،فارسها این امتیاز مهم را از کوشکنار و پارسیان خواهند گرفت و  در راستای تأمین اهداف استان فارس، پارسیان از نظر اقتصادی صدمه فراوانی خواهد دید لذا هیچ پارسیانی و کوشکناری چنین اجحافی را نخواهد پذیرفت.

قاسمی اظهار داشت: محدوده ساحلی چهار کیلومتری که به فارس ملحق شده دارای ساحل مرجانی کم نظیر و در محدوده پارک ملی حفاظت شده نایبند زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارد که خود این پارک زیر نظر پارکهای بین المللی حفاظت شده است. مسئولان استان فارس بارها اعلام داشته اند که هدفشان از الحاق پنج روستا به فارس ایجاد بندر آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در این محدوده است.

وی ادامه داد: لازمه احداث منطقه آزاد، خاک برداری و خاک ریزی در سطح  بسیار وسیع و دگرگونی وسیع در ساختار محیط زیست است که مهمترین آن نابودی پارک ملی نایبند است و این برخلاف مصالح ملی و ارزیابی زیستی محیطی است. پس با انجام این الحاق هیچ گونه کار اقتصادی انجام نخواهد شد و کسانی که این طرح را ارائه داده اند باید پاسخگو باشند. از ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور و مدیران کل محترم محیط زیست استانهای هرمزگان و بوشهر تقاضا دارم که به این موضوع مهم ورود کنند.

قاسمی با اظهار اینکه یک سال و نیم است مدیریت منطقه اقتصادی انرژی بر پارسیان به عهده استان فارس گذاشته شده، خواستار برگشت مدیریت صنایع انرژی بر پارسیان زیر نظر هرمزگان شد زیرا اینگونه مدیریت ها به نفع پارسیان و استان هرمزگان نخواهد بود.

جباری: صدا وسیما خواسته مردم هرمزگان را منعکس نمی کند

احمد جباری نماینده مردم بستک، لنگه و گاوبندی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: تغییر نام گاوبندی به پارسیان از سوی رئیس جمهور با هدف خاصی صورت گرفت تا بعدها به هدف تعیین شده برسند.

وی با بیان اینکه پس از طرح شدن جدایی پارسیان از هرمزگان با رئیس جمهور جلسه ای گذاشتیم که وی در این جلسه گفت بخاطر فاصله زیاد پارسیان از مرکز استان این اقدام صورت می گیرد از سویی می خواهیم این منطقه را آباد کنیم، اما از آنجا که استدلال ها منطقی نبود ما ایستادگی کردیم.

وی گفت اگر بنا بر نزدیکی به مرکز استان است الحاق پارسیان به بوشهر منطقی تر از الحاق آن به فارس است. از این رو این استدلال نتوانست ما را قانع کند.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای لغو این مصوبه اشاره کرد و افزود: نمایندگان از تمامی ظرفیت ها برای لغو این مصوبه استفاده می کنند. از این رو نمایندگان هرمزگان طرح سوال را از وزیر کشور طرح کرده اند که وزیر باید درجلسه ای پاسخ این سوال ها را بدهد.

وی در ادامه با انتقاد از مسوولان دولتی هرمزگان در دوره های گذشته گفت: اگر ساحل هرمزگان آباد شده بود الان عده ای به بهانه آباد کردن سراغ جدایی بخش هایی از هرمزگان نمی آمدند.

وی همچنین با انتقاد از تبعیض در پارسیان گفت: در پارسیان نیروهای این شهرستان را استخدام نمی کنند و نیروها را از استان فارس برای استخدام می آورند. این اقدام تا جایی پیش رفته که حتی نیروهای امریه مورد نیاز این شهرستان را از فارس جذب می کنند.

جباری در ادامه با انتقاد از سیاست های پیش گرفته شده از سوی صدا و سیما، تصریح کرد: ما دوست داریم خواسته مردم از طریق صداو سیما منعکس شود نه اینکه این خواسته ها سر از شبکه های بی بی سی،من وتو و... در آورد. 

وی به صدا و سیما توصیه کرد در دهکده جهانی امروز نمی توان جلوی انتشار اطلاعات را گرفت پس بهتر است صدا و سیما بطور شفاف دغدغه مردم هرمزگان را منعکس کند.

خورشیدزاده: عملکرد رسانه های غیر دولتی در انعکاس اتفاق پارسیان قابل قبول است

علیرضا خورشید زاده که به نمایندگی از فعالان رسانه ای هرمزگان در این نشست سخن می گفت، افزود: مردم هرمزگان خاطرات خوبی از اتفاقات سال های گذشته بویژه دهه 60 و 70 ندارند از این رو مردم هرمزگان دهه 90 دوست ندارند از نجابت شان سوء استفاده شود و عد ه ای با بهانه هایی بخش هایی از این استان را به فارس اهدا کنند.

وی افزود: رسانه های غیر دولتی هرمزگان در این اتفاق بسیار فعال عمل و بخوبی خواسته های مردم هرمزگان را منعکس کردند.

وی با انتقاد از رسانه های دولتی بویژه صدا و سیما در انعکاس خواسته های مردم گفت: برخی از رسانه ها بویژه صدا و سیما که از این استان ارتزاق می کنند زمانی که پای منافع استان به میان می آید هیچ انعکاسی از این رویدادها از سوی این رسانه ها صورت نمی گیرد.

آرامی: جلوی اجرایی شدن این مصوبه می ایستیم/استعفا می دهم

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نمایندگان دهه 90 مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هستیم، افزود: ما پاسدار حقوق مردم هستیم و قسم خورده ایم که از حق مردم دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه تصمیم اتخاذ شده با تدبیر صورت نگرفته است، بیان داشت: اگر جدایی بخش هایی از گاوبندی به مرحله عملیاتی برسد معتقدیم که در شرق، شمال و غرب هرمزگان نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

آرامی با بیان اینکه  ما نمایندگان تا آخر خط هستیم و تا استعفا خواهیم ماند، اضافه کرد: جدایی بخش هایی از هرمزگان اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه ما و مردم قانع شویم و اگر هم این تصمیم امنیتی است به ما هم بگویند و اگر هم پشت این طرح بهره برداری سیاسی است، ما جلوی آن می ایستیم.

وی با بیان اینکه اگر بنا بر اجرای مصوبه دولت است، باید فاریاب که پیش تر بخشی از هرمزگان بوده به هرمزگان بر گردد.

هاشمی: مسئولان از برگزاری جلسه با ما خودداری می کنند

هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، بشاگرد و سیریک در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  با بیان اینکه احساسات این روزهای نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس کمتر از مردم این استان نیست، افزود: در پی اعتراض مردم هرمزگان عده ای گفتند که مردم را آرام کنید اما ما در پاسخ به آنها گفتیم که شما مردم را نا آرام می کنید آنوقت ما آنها را آرام کنیم؟

نخل ابراهیمی همچنین گفت: خیلی ها از ترس اینکه نتوانند پاسخ قانع کننده ای به مردم هرمزگان بدهند، از برگزاری جلسه با ما خودداری می کنند.

وی از همه گروه های سیاسی خواست، از ظرفیت های موجود استفاده کرده و موضوع را بصورت ویژه و جداگانه پیگیری کنند.

آشوری: مصوبه اجرایی شود نمایندگان هرمزگان استعفا می دهند

محمد آشوری نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در جمع مردم هرمزگان با حمایت از خواسته مردم هرمزگان گفت: تجمع و اعتراضات مردم طی چند روز گذشته نشان از نهادینه شدن فرهنگ پرسش گری در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه بدترین دوران زندگی ام را طی 15 روز اخیر گذرانده ام، گفت: متاسفانه در اتفاق اخیر که غیر کارشناسی صورت گرفت مردم هرمزگان را تحقیر کردند مردمی که جلوی پرتغالی ها ایستادند و از مرز کشور محافظت کردند.

آشوری در ادامه به پیش گرفتن روش قانونی از سوی مردم اشاره کرد و گفت: اگر برای دستیابی به هدف از روش غیر قانونی استفاده کنیم گل به خود زده ایم.

وی با بیان اینکه خواسته مردم به گوش وزیر کشور رسانده است، به نقل قولی از وی اشاره کرد و گفت: وزیر کشور عملیاتی شدن این طرح را منوط به نظر مساعد روسای شورای تامین استان هرمزگان و فارس دانسته بود که آنها هم گفته بودند اجرای طرح مذکور هیچ تبعاتی ندارد و می تواند عملیاتی شود.

محمد آشوری پیش از این گفته بود که ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان که خود اهل فارس است شرایط برای جدایی بخش هایی از هرمزگان را مساعد عنوان کرده بود. آشوری این اقدام را توهین به مردم هرمزگان دانست.

آشوری در ادامه به رایزنی های انجام شده از سوی علی لاریجانی با شمخانی دبیر شورای امنیت ملی اشاره کرد و گفت: لاریجانی پیش از سفر به کرواسی از شمخانی خواست که این طرح را تا زمان بررسی دقیق متوقف کند که این اتفاق افتاد. وی ادامه داد، در پیگیری نمایندگان هرمزگان جمله ای که مطرح کردیم این بود که ما و مردم هرمزگان را از اجرای این طرح قانع کنید اما آنها نه ما را قانع کردند و نه مردم هرمزگان را!

وی در ادامه با تهدید به استعفای جمعی نمایندگان در صورت عملیاتی شدن طرح مذکور گفت: مردم هرمزگان در این اتفاق تحقیر شدند و ما هم وظیفه خود می دانیم که مطالبات این مردم را پیگیری کنیم و چنانچه بخش هایی از هرمزگان جدا شود نمایندگان هرمزگان به صورت دسته جمعی استعفا می دهند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس با بیان اینکه احساسات مردم هرمزگان پاک است، افزود: از نیروی انتظامی خواسته ایم در این راستا با مردم هرمزگان که خواسته قانونی شان را پیگیری می کنند مدارا کند.

وی همچنین از مردم خواست در چارچوب تعریف شده حرکت و خواسته های خود را مطالبه کنند.

آشوری همچنین خواستار مجوزی برای راهپیمایی بزرگ مردم هرمزگان در مخالفت با طرح جدایی بخش هایی از هرمزگان شد.

انتزاع روستاهای پارسیان توجیه عقلانی ندارد/انسجام راه رسیدن به موفقیت است

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز ضمن همراهی و حمایت از احساسات مردم به تهدیدهای رئیس جمهور سابق نسبت به خودش اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور سابق به هرمزگان با او همسفر شدم و مباحثی در مورد پارسیان پیش آمد و من گفتم مگر گاوبندی چطور بود که شما نام آن را به پارسیان تغیر دادید؟

نعیم آبادی گفت: من پس از تغییر نام گاوبندی به این اقدام مشکوک شدم که چرا این نام را به پارسیان تغییر داده اند. مدتی گذشت تا اینکه در سفر رئیس جمهور به هرمزگان شک من تبدیل به یقین شد. در این سفر احمدی نژاد گفت که می خواهیم بخشی از هرمزگان را به فارس و بخشی را به کرمان بدهیم از سویی منوجان را به شما می دهیم. من در پاسخ گفتم منوجان جان ماست ولی ما اجازه نمی دهیم که بخش هایی از هرمزگان به دو استان فارس و کرمان داده شود. در همین حال رئیس جمهور با حالتی تهدید آمیز گفت که اگر شما مخالفت کنید دفتر رهبری با شما برخورد می کند. این روز گذشت و من با دفتر آقا تماس گرفتم که آقای حجازی شدیدا تکذیب کردند و گفتند این موضوع هیچ ارتباطی با دفتر آقا ندارد و اعلام کردند شما هم اعلام کنید که چنین چیزی با دفتر رهبری ارتباط ندارد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه برای مدتی این قضیه مسکوت ماند، ادامه داد: مدتی بعد من متوجه تحرکاتی شدم که می خواهند بخش هایی از هرمزگان را جدا کنند که من بلافاصله موضع گیری کردم و رسما گفتم که من و مردم هرمزگان به شدت مخالف این جدایی هستیم. در نماز جمعه گذشته هم به شدت با این قضیه مخالفت کردم.

نعیم آبادی همچنین به دیدارش با پور محمدی در زمان تصدی اش در وزارت کشور اشاره کرد و ادامه داد: در نشستی که با پور محمدی داشتم با او گفتم شما دلیل منطقی بیاورید که اجرای این طرح منطقی است؟ او هم هیچ دلیل منطقی نیاورد. پس از این اتفاقات ما هم برخورد کردیم. در خطبه نماز جمعه موضع گرفتم. خارج از نماز جمعه هم با حضور در نشست های متعدد جلوی خواسته های غیر منطقی ایستادگی کردیم.

وی با بیان اینکه خواسته هایی که این روزها مطرح می شود همه منطقی است اما توصیه من این است که سایر خواسته ها با جدایی بخش هایی از هرمزگان قاطی نشود چرا که اگر این اتفاق رخ دهد خواسته اصلی که جلوگیری از جدایی بخش هایی از پارسیان است به حاشیه رانده می شود.

وی با بیان اینکه من اظهارات کسانی که شرایط هرمزگان را به شکل وارونه جلوه می دهند و رفته اند و گفته اند که پس از این اتفاق امام جمعه چیزی نگفته و مردم هم مخالفتی ندارند، به شدت محکوم می کنم. من می گویم بیائید مردم هرمزگان را ببینید که بعد از این قضیه دارند منفجر می شوند. من از آنها می خواهم که اعلام کنند شرایط فعلی استان بحرانی است.

امام جمعه بندرعباس در ادامه با اشاره به حضور سرمایه گذاران فارسی در هرمزگان گفت: در این استان سرمایه گذاران زیادی از شیراز، لار و... حضور دارند و کسی از هرمزگان هم مانع نشده است پس این چه کاری است که عده ای می خواهند باریکه ای به بهانه رسیدن به دریا درست کنند.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور نکاتی را مطرح کرد و گفت: شما همواره روی امید، اعتدال و نظر مردم تکیه کردید پس ببینید که مردم هرمزگان با این طرح مخالفند.

نعیم آبادی افزود: مردم هرمزگان این کار را تحقیر خود می دانند و به شدت رفتار کسانی که این تحقیر را روا داشته اند محکوم می کنند.

وی در ادامه گفت: جدایی بخش هایی از هرمزگان و الحاق آن به فارس پشتوانه منطقی ندارد و تنها ره آورد آن اختلاف میان مردم دو استان فارس و هرمزگان شده است.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه دامنه اختلافات پیش آمده و تحقیر مردم هرمزگان تا به آنجا پیش رفته که بعضی ها در این استان موادی را که از شیراز وارد هرمزگان می شود استفاده نمی کنند. ادامه داد: دامنه اختلافات تا به آنجا پیش رفته که استان همسایه جشن می گیرد و اینجا در هرمزگان مردم شب تا صبح بخاطر اتفاق پیش آمده خوابشان نمی برد.

وی در پایان گفت: من هم به استاندار هرمزگان توصیه کرده و گفته ام که بگذارید مردم حرفشان را بزنند.

در این جلسه که اقشار مختلف مردم حضور داشتند به نمایندگی هر کدام به ایراد سخن پرداختند. پس از صحبت های مردم، نمایندگان مجلس نیز روند پیگیری موضوع را تشریح کردند.

کد خبر 2158886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha