۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۱۱

توکلی:مجلس بودجه 92 را تحویل نگیرد/ جلسه فوق العاده با حضور رئیس جمهور بگذارید

توکلی:مجلس بودجه 92 را تحویل نگیرد/ جلسه فوق العاده با حضور رئیس جمهور بگذارید

رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که هیات رئیسه مجلس از تحویل لایحه بودجه 92 خودداری کرده و دریافت آن را موکول به ارائه گزارش رئیس جمهور از عملکرد یکساله قانون برنامه کند، نایب رئیس مجلس این پیشنهاد را نپذیرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد توکلی نماینده تهران در جلسه روز چهارشنبه پس از آنکه لایحه بودجه 92 از سوی معاون پارلمانی و نه خود رئیس جمهوری تقدیم مجلس شد و رئیس جمهور بر خلاف تکلیف قانون برنامه پنجم عمل کرد و گزارش سالانه به مجلس ارائه نکرد اظهار داشت: قرآن می فرماید "کشمکش نکنید، منازعه نکنید، سست می شوید و هیبتتان از بین می رود."

وی گفت: از نظر اقتصاد سیاسی اختلاف بین تصمیم گیرندگان کشور، مضر به حال اقتصاد ملی است و باعث می شود ریسک و نااطمینانی افزایش یابد و فشار موجود بر مردم اضافه شود.

رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس با استناد به اصل 22 قانون اساسی خاطر نشان کرد: در این تردیدی نیست که نص آیین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور را ملزم نمی کند که در تقدیم لایحه بودجه در صحن مجلس حاضر شود اما چون قانون برنامه 5 ساله که مانند آیین نامه داخلی مجلس با دو سوم رای نمایندگان تصویب می شود، حضور ایشان را الزامی می کند، رئیس جمهور موظف بود تشریف بیاورد و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری درباره بودجه را تقدیم نمایندگان کند.

توکلی گفت: اصل 122 قانون اساسی می گوید رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی یا قوانین عادی به عهده دارد، در برابر ملت، رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است.

وی تاکید کرد: عدم ایفای این مسئولیت این مشکلات را ایجاد کرده است. خواهش می کنم رئیس جلسه توجه کند.

توکلی در بخش دیگری از سخنانش با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر رعایت شان و جایگاه قوه مقننه خاطر نشان کرد: این کار جناب آقای رئیس جمهور پس از 34 سال با آن مقدماتی که داشت، متاسفانه نوعی توهین و گردنکشی در برابر مجلس تلقی می شود و این مضر به حال مردمسالاری و جایگاه رئیس جمهور و همچنین جایگاه مجلس شورای اسلامی است و منزلت مجلس را تخفیف می دهد.

نماینده تهران گفت: پیشنهاد من این است که هم مجلس همراهی کند و هم آقای رئیس جمهور همراهی کنند. شما لایحه چند دوازدهم را امروز اعلام وصول بفرمایید و لایحه بودجه را نگه دارید روز پنجشنبه جلسه فوق العاده تشکیل دهیم که آقای رئیس جمهور تشریف بیاورد و وظیفه قانونی خود را ایفا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کشور محتاج آرامش است. کشور محتاج هماهنگی است. مردم کمرشان زیر بار فشار گرانی شکسته است این نوع اتفاقاتی که می افتد با این رفتارهای نامناسب فشار را بر مردم زیادتر می کند. نا امنی اقتصادی را تشدید، فرار سرمایه گذاری را تشدید، کارهای زودبازده را مورد نظر قرار می دهد و سرمایه گذاری دیربازده را به تاخیر می اندازد و همه اش ضرر خالص است. لذا خواهش می کنم اگر اخطار من را وارد کنید که ایشان در برابر مجلس مسئول است و باید تشریف بیاورد اخطار را به رای بگذارید اگر نمایندگان رای دادند شما جلسه فوق العاده بگذارید فردا که آقای رئیس جمهور تشریف بیاورد و نقطش را بیاورد.

توکلی ادامه داد: واقعا مردم از زور فشار در حال انفجار هستند این تنازعات مضر به حال کشور است. شما اخطار را رای بگیرید اگر به رای رسید مجلس جلسه فوق العاده بگذارد تا رئیس جمهور برای ارائه گزارش به مجلس بیاید.

بر اساس این گزارش، محمدرضا تابش نماینده اردکان نیز طبق همین اصل 122 پیشنهاد کرد هیات رئیسه لایحه بودجه 82 را اعلام وصول نکند و تحویل آن را موکول به ارائه گزارش رئیس جمهور کند.

اما ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی روز چهارشنبه در غیاب لاریجانی بر عهده داشت در پاسخ به این اخطارها گفت: انصافا مطالبی که گفتید در ادامه تذکر و اخطار دوستان بود و به نظرم بحث خیلی روشن است.

وی گفت: مدیر جلسه و هیات رئیسه مسئولیت اجرای آیین نامه را دارد و باید بر اساس دریافت خود از آیین نامه عمل کند.

ابوترابی گفت: با توجه به اهمیت موضوع چون از روز گذشته متوجه شدیم آقای رئیس جمهور نمی خواهند شخصا لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنند استدلالهای مختلف را در هیات رئیسه مطرح کردیم و جوانب کار را از لحاظ قانون برنامه و آیین نامه مورد بررسی قرار دادیم.

وی گفت: مواد 186 و 188 آیین نامه داخلی مجلس دولت را مکلف به تقدیم لایحه بودجه و چند دوازدهم کرده اما هیچ مسئولیتی را متوجه شخص رئیس جمهور قرار نداده است. بنابراین اگر لایحه بودجه به مجلس ارائه شود باید آن را اعلام وصول کنیم. اما در ماده 213 تکلیف برای رئیس جمهور تعریف شده که هنگام تسلیم لایحه بودجه گزارش عملکرد قانون برنامه باید ارائه شود. این تکلیف روشن است. حتی بحث شد که آیا این تکلیف را معاون رئیس جمهور هم می تواند انجام دهد که در نتیجه به این جمع بندی رسیدیم که رئیس جمهور نمی تواند این وظیفه خود را به کس دیگری موکول کند.

نایب رئیس مجلس گفت: بنابراین اگر رئیس جمهور نخواست گزارش قانون برنامه را به مجلس بدهد این مانع تسلیم ارائه لایحه بودجه به مجلس نیست و دو بخش مجزا است.

وی گفت: هم اکنون بودجه با تاخیر به مجلس ارائه شده و نمی شود آن دریافت آن را به آخر اسفند موکول کرد.

وی با اشاره به تخلف رئیس جمهور در ارائه گزارش قانون برنامه، گفت: عدم ارائه گزارش برنامه به توسعه کشور آسیب می زند. چون بودجه باید اهداف برنامه را محقق کند. این کار به شان مجلس و نظام آسیب می زند اما ما نگاه کردیم  و دیدیم اگر شان را کسی رعایت نکرد، ما بر اساس آیین نامه باید شان مجلس را رعایت کنیم و در چارچوب قانون عمل کنیم.

وی گفت: ما با اذعان به این تخلف مسیر خود را در چارچوب قانون و تاکید بر اینکه با الهام از رهنمودهای رهبر انقلاب، نظام و کشور در راستای افزایش تعامل گام بر می داریم.

ابوترابی فرد تاکید کرد: عدم ارائه گزارش قانون برنامه تخلفی است که رئیس جمهور انجام داده است.

کد خبر 2007396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha