۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹

گزارش تصویری - تشریحی/

رودخانه" گرگک" در محاصره زباله ها/ زندگی زیستمندان رودخانه در خطر

رودخانه" گرگک" در محاصره زباله ها/  زندگی زیستمندان رودخانه در خطر

شهرکرد - خبرگزاری مهر: رودخانه گرکگ استان چهارمحال و بختیاری در اثر ریختن زباله های فراوان در خطر آلودگی قرار دارد و زندگی زیستمندان رودخانه را به خطر انداخته و زیبایی گرشگری آن نیز در حال کمرنگ شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، رودخانه گرگک یکی از رودخانه های مهم استان چهارمحال و بختیاری و در مسیر شهرستان فارسان قرار دارد.

این رودخانه به دلیل استفاده کشاورزان برای مزارع خود در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و کشاورزان روستاهای مصطفی اباد و ... از آب این رودخانه برای مزارع خود استفاده می کنند و این در حالی است که مجوار این رودخانه زباله های بسیار زیادی از جمله نخاله های ساختمانی(گچ، سیمان و ...)، پسماندهای چوبی، پلاستیک و... ریخته شده است که خطر جدی برای حوزه محیط زیست این منطقه دارد.

این منطقه یکی از زیباترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری است و هم اکنون در شمار پر تردد ترین مناطق پر مسافر و گردشگر استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

زباله های ریخته شده در کنار رودخانه گرگک در حالیکه رودخانه را در خطر آلودگی قرار داده است و زندگی زیستمندان رودخانه را به خطر انداخته موجب از بین رفتن زیبایی منطقه شده است و زیبایی این منطقه را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از بومیهای منطقه در خصوص این رودخانه به خبرنگار گفت: به علت نبود نظارت مناسب بسیاری از مردم از این فرصت استفاده می کنند و زباله های ساختمانی خود را در این محل می ریزند.

وی گفت: این رودخانه در گذشته آب بسیار زیادی داشته و یکی از رودخانه های مهم استان به شمار می آمد اما هم اکنون در اثر خشکسالی آب آن نیز کم شده است و ضرورت دارد با توجه به جریان آب کم محفاظت بیشتری برای جلوگیری از آلودگی آن در اثر ریختن زباله شود.

وی تصریح کرد: آلوده شده آب رودخانه موجب آلوده شده مزارع و محصولات زراعی و باغی می شود که باید مسئولان در این خصوص نظارت بیشتری داشته باشند و زباله ها کنار این رودخانه را جمع آوری کنند.

فعال محيط زيست و منابع طبیعی در اين خصوص اظهار داشت: همانطور که در شهرها هنوز مشکل جمع آوري تفکيک و دفن زباله ها پا برجاست، در روستاها اين مشکل به شدت حادترشده ودر روستاها هنوز اقدامي براي تفکيک زباله ها انجام نشده است.

هومان خاکپور با بيان اينکه در اين زمينه فرهنگي اين مهم هنوز نتوانسته ايم کاري انجام دهيم، ادامه داد: زباله ها در مبدا يعني همان خانه ها بايد تفکيک شوند و زباله هاي پلاستيکي جدا شوند و زباله هاي سمي که بسيار کم هستند و در خانه هاي روستايي معمولا نداريم جدا شوند.

وي تصريح کرد: در جامعه بحث تفکيک زباله هاي خشک و تر را نداريم و هنوز در مناطق روستايي در اين خصوص کار فرهنگي انجام نشده است.

وي با بيان اينکه زندگي در روستاها بيشتر به سمت زندگي شهري رفته و ضايعات و دور ريز زندگي روستايي هم مانند زندگي شهري زياد شده، اذعان داشت: متاسفانه مي‌بينيم که حجم زباله اي که در روستاها توليد مي‌شود به هيچ وجه قابل مقايسه با ميزاني که در زمانهاي گذشته بود نيست و با توجه به اينکه نسبت جمعيت کمتري هم داريم، اين ميزان زباله به شدت طبيعت را تهديد مي‌کند.

هومان خاکپور تاکيد کرد: وظيفه جمع آوري و دفن اصولي زباله ها در مناطق شهري با شهرداريها است و در مناطق روستايي اين وظيفه به عهده ي دهياريها است.

وي ادامه داد: اين تصور غلط در مناطق روستايي رايج شده و متاسفانه ما شاهد اين هستيم که اطراف رودخانه ها که يکي از پر جاذبه ترين مناطق اکوتوريستي و گردشگري ما هستند، آلوده به زباله ها روستائيان شده است و بايد دستگاه هايي مثل محيط زيست و ... در هر استان يا شهرستان وارد شوند و از اين کار ممانعت کنند و با همکاري دهياري ها و بخشداريها که زير مجموعه ي وزارت کشور هستند کارهاي ظرفيت سازي فرهنگي انجام دهند.

وی با اشاره به رودخانه گرکک ادامه داد: حرکت آب رودخانه کند شد و جابجایی آن کم شد و ریختن زباله ها در حاشیه رودخانه و عدم جابجایی زباله ها موجب آلودگی رودخانه می شود.

وی تصریح کرد: وجود زباله می تواند به مرور موجب آلودگی منابع آبی و خاکی منطقه شود و آب کشاورزی و آب شرب بسیاری از روستاهای پایین دست را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه متولی پسماندهای شهری و روستایی بر عهده شهرداران و روستایان است، اظهار داشت: مدیریت پسماند در خارج از روستاها و شهرها و محدوده آنها بر عهده بخشداریها است.

سعید یوسف پور تاکید کرد: پسماند در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به وجود منابع آبی فراوان مشکلات بسیاری را ایجادمی کند و این زمینه ساز آلودگی منابع گسترده آب می شود و خاک را نیز آلوده کند.

وی ادامه داد: بجز آلودگی، پسماندها چهره نامناسب و نازیبا در حاشیه رودخانه ها، محورهای مواصلاتی، تفرجگاهها ایجاد می کند و در روی بحث اکوتوریسم تاثیر می گذارد و در طولانی مدت موجب می شود که گردشگران دلزده شوند و ورود گردشگر کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر پسماندهای رها شده در حاشیه رودخانه و محورهای مواصلاتی پلاستیک است، اذعان داشت: تجزیه پلاستیک بیش از 300 سال طول می کشد و نیاز است فرهنگسازی شود و اطلاعات و آگاهی مردم را در این خصوص بالا برد و آلودگی آب و خاک می تواند اکوسیستم رودخانه ای را تحت تاثیر قرار دهد و بعضا باعث انقراض گونه ها شود و خسارات جبران ناپذیری به چرخه اکوسیستم وارد می کند.

کد خبر 2057839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha