۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۵۹

گزارش مهر/

سلام آسمان کرمان به غبار عربی/ باد سوغات عربها را به کرمان آورد

سلام آسمان کرمان به غبار عربی/ باد سوغات عربها را به کرمان آورد

کرمان - خبرگزاری مهر: آسمان کرمان این روزها تیره است اما دلیل گرد و غبار آسمان این استان شرقی گرد و غبار هامون یا کانونهای بحرانی شن شرق کشور نیست بلکه غبارهای عربی روزهاست آسمان این شهر را فراگرفته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، طی سالهای اخیر استان کرمان به دلیل در گیر شدن با خشکسالهای پیاپی شاهد پدیده گرد و غبار شده است منشاء این گردو غبارها در سه نقطه از کشور متمرکز هستند نخستین مورد کانونهای بحرانی و کویر یزد است در مرحله دوم بادهای 120 روزه سیستان که موجب بروز گرد و غبار در استان کرمان می شوند و به صورت مستقیم بر روی شهرستانهای شرقی از جمله ریگان و فهرج اثر می گذارند و دیگر عامل نیز کانونهای بحرانی بیابانی در استان کرمان است که با خشکسالیهای اخیر تعداد آنها نیز افزایش چشمگیر یافته است.

خشک شدن چاهها، چشمه ها و قنوات و بسترهای رودخانه های استان کرمان و همچنین وجود کویر لوت در شمال استان کرمان نیز از دلایل دیگر افزایش چشمگیر گرد و غبار در استان کرمان است.

اما استان کرمان چند روز است که آسمانی غبار آلود دارد که هیچ یک از این موارد منشاء آن نیست بله این ریزگردها از کیلومترها آن سو تر و از مرزهای غربی کشور به آسمان کرمان راه یافته اند، باز اگر این روزها به درمانگاههای و کلینیکهای پزشکی کرمان سری بزنید اکثر بیماران دچار سرفه های شدید و گلو درد و یا تنگی عروق نفسی هستند که دلیل آن نیز ماندگاری بالای این ریزگردها در آسمان کرمان است.

اگر سری هم به سایت هواشناسی کرمان بزنید از روزها قبل آسمان کرمان همراه با گرد و غبار بوده و برای روزهای آینده نیز این مسئله پیش بینی شده است.

مشکل در غرب حل نشد بلکه به شرق هم رسید

هر چند مسئولان کشور بارها در خصوص رفع این مشکل وعده های مختلف داده اند اما متاسفانه نه تنها مشکل غبار عربی در استانهای غربی کشور رفع نشده است بلکه حالا کار به جایی رسیده است که استانهای شرقی هم متاثر از گرد و غبار عربی شده اند.

خورشید در کرمان زیر ریزگردها پنهان ماند

با این وجود این روزها در جنوب استان کرمان نیز گرد و غبار وجود دارد که ناشی از جریانهای هوایی عمانی است و ربطی به ریز گردها ندارد و همیشه در این فصل از سال و با آغاز گرمای شدید در جنوب استان کرمان مردم این مناطق شاهد گرد و غبار شدید هستند که گاهی مردم محلی از آن به عنوان بارش خاک یاد می کنند.

در شرق استان کرمان نیز روز گذشته شهرستانهای ریگان و فهرج شاهد بروز طوفانی شدید بودند که غلظت هوا را آنچنان بالا برد که دید افقی به چند متر رسید و رفت و آمد در جاده های ترانزیتی این شهرستانها را نیز برای ساعاتی مختلف کرد.

شدت طوفان به حدی بود که به جنگلهای کهور ایرانی ریگان نیز خسارت وارد کرد.

با اختصاص نیافتن حق آبیه هامون از سوی افغانستان طی سالهای اخیر شاهد افزاید طوفانهای شن در شرق کرمان نیز هستیم و گفته می شود بادهای 120 روزه سیستان نیز از 120 روز پا را فراتر گذاشته و همراه با شن و گرد و غبار شدید شده اند که کانون آن نیز هامون است.

در جنوب کرمان نیز بستن سد بر روی باتلاق جازموریان موجب شده است بسیاری از عرصه های این باتلاق زیبا نیز خشک و به بیابان تبدیل شود که این منطقه نیز موجب افزایش غبار آلودگی هوا در جنوب استان کرمان شده است.

آلودگی هوا طی روزهای آینده ادامه دارد

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: به دلیل وزش بادهای شدید طی روزهای اخیر در کشور گرد و غبار عربی به سمت کرمان سوق پیدا کرده است.

حمیده حبیبی افزود: این روزها شاهد آلودگی هوای شهر کرمان هستیم که منشاء آ ن غبار عربی است که از عراق وارد شده است.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان وجود این ریز گردها در کرمان، رفسنجان، انار و زرند مشاهده می شود و امیدوارین با افزایش وزش باد در شمال استان کرمان از شدت این آلودگی ها کاسته شود.

حبیبی با این وجود تاکید کرد که وجود گرد و غبار عربی طی روزهای آینده در استان کرمان تداوم خواهد داشت.

وی گرد و غبار شدید در جنوب استان کرمان را نیز به دلیل وجود بادهای محلی عنوان کرد.

به نظر می رسد با رسیدن گرد و غبار عربی به آسمان کرمان مسئولان باید در برآوردهای خوبی تجدید نظر کنند پیش از این مسئولان محیط زیست کشور اعلام کرده بودند که 23 استان کشور از گرد و غبار عربی متاثرند و استانهای کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هم تنها از پدیده گرد و غبار محلی قرار دارند.

این ریزگردها به دلیل تفاوت نوع آنها با گرد و غبار محلی در استان برای مردم دردسرهایی را ایجاد کرده اند که اخلال در تنفس و تشدید مشکلات بیماران تنفسی و قلبی از جمله آن است.

اینکه برای کاهش اثرات غبار عربی چه باید کرد امری است که مردم کرمان نیز باید در خصوص آن اطلاع کافی داشته باشند.

ذرات گردوغبار از نظر اندازه كاملا متفاوت هستند و از ذرات درشت (غیر قابل تنفس) تا ریز (قابل تنفس) طبقه بندی می‌شوند. ذرات درشت گردوغبار حداكثر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا كنند اما ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ كنند. ذرات ریزتر اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان می‌گذارند. بیشتر ذراتی كه در پدیده گردوغبار حضور دارند از نوع درشت یا غیر قابل تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌كند. ولی ممكن است در افرادی كه سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشكلاتی ایجاد نماید در اینجا باید متذکر شد که گرد و غبار عربی عمدتا از جمله ذرات ریز محسوب می شود.

گروههای پر خطر در زمان بروز پدیده ریزگردها

متداول‌ترین نشانه‌هایی كه طی یك پدیده گردوغبار مشاهده می‌شود تحریك چشم‌ها و راه‌های هوایی فوقانی است.

در زمان بروز پدیده گردوغبار، گروه‌های پرخطر كه ممكن است آسیب پذیری بیشتری داشته باشند، عبارتند از: نوزادان، كودكان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم، بیماران قلبی. قرارگرفتن این افراد در معرض گردوغبار ممكن است، واكنش‌های حساسیتی و حملات آسم را تشدید كند، مشكلات تنفسی حادی را ایجاد كند، در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد، طول عمر را كاهش دهد. قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشكلات تنفسی و ریوی و احتمالا بیماری‌های قلبی ایجاد كند.

برای حفاظت از سلامت فردی چه باید کرد

اقدامات احتیاطی زیر می‌تواند به شما كمك كند تا خود را از اثرات سوء گرد و غبار حفظ كنید و اثرات نامطلوب این پدیده را بر سلامت خود به حد اقل برسانید.

از فعالیت درخارج از منزل اجتناب كنید. اگر الزاما بایستی در هوای آزاد فعالیت كنید زمان آن را به حداقل ممكن كاهش دهید.

از ورزش سنگین به ویژه اگر دارای مشكلات تنفسی و آسم هستید خودداری كنید.

در خانه یا محیط‌های بسته بمانید و درها و پنجره‌ها را بسته نگاه دارید. درصورت امكان در اماكن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید.

اگر دارای آسم هستید یا نشانه‌هایی مانند كوتاهی تنفس، سرفه و خس خس كردن و درد قفسه سینه را مشاهده كردید برنامه درمانی خود را دنبال كنید و اگر نشانه‌ها برطرف نشد با پزشك خود مشورت كنید.
.................................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2058912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha