۴ تیر ۱۳۹۲، ۸:۲۶

یک کارشناس در گفتگو با مهر:

نشاط اجتماعی با تامین خواسته های مردم پایدار می شود

نشاط اجتماعی با تامین خواسته های مردم پایدار می شود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد افزایش دستاوردهای اجتماعی را زمینه‌ساز نشاط اجتماعی دانست و گفت: اگر شرایطی ایجاد شود که اعضای جامعه به شکل پایا و دائمی به خواست­های فردی و اجتماعی خود دست یابند در این صورت می ­توان ادعا کرد از نشاط اجتماعی پایا برخوردارند.

دکتر خلیل میرزایی، دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزایش دستاوردهای اجتماعی را زمینه‌ساز نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: در صورتی که اعضای جامعه به خواست­های فردی و اجتماعی خود دست یابند در این صورت می‌توان ادعا کرد از نشاط اجتماعی برخوردارند و این امر در شرایطی محقق می­ شود که آنچه افراد یا گروه­ های اجتماعی به دست می­ آورند بیشتر از هزینه­ هایی باشد که متحمل می‌شوند.

این پژوهشگر و مؤلف جامعه شناسی افزود: زمانی کارشناسان اجتماعی اظهار می­ کنند یک جامعه در نشاط اجتماعی بسر می­ برد که بیشتر اعضای جامعه از وضعیت مطلوب برخوردار بوده و اکثر خواست­های آن­ها پوشش داده شده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت باید شرایطی ایجاد شود که پاداش­ها به هزینه­ ها برتری داشته باشد به این معنی که آنچه افراد یا گروه­ های اجتماعی به دست می­ آورند بیشتر و قوی­ تر از هزینه­ هایی باشد که متحمل می­ شوند در چنین وضعیتی می­ توان پیش­ بینی کرد که نشاط اجتماعی هم افزایش پیدا کرده است.

دکتر میرزایی در توضیح بیشتر نشاط گفت: نشاط می­ تواند موقتی و دائمی باشد. اگر شرایطی ایجاد شود که اعضای جامعه به شکل پایا و دائمی به خواست­های فردی و اجتماعی خود دست یابند در این صورت می­ توان ادعا کرد از نشاط اجتماعی پایا برخوردارند.

وی افزود: برای تحقق این مهم باید اهداف اجتماعی بازتعریف شده و تعدیل­هایی در نظام‌های مختلف صورت گیرد. جامعه به عنوان یک سطح کلان باید ترتیبی دهد که بین نظام­های مختلف حاکم بر جامعه نوعی سازگاری وجود داشته باشد یعنی نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به نوعی با یکدیگر منطبق باشند و خواست درونی بیشتر افراد جامعه را تأمین کنند. در این زمان نظام شخصیتی افراد جامعه در مسیر شادابی قرار می‌گیرد.

این جامعه شناس ادامه داد: در نظام فرهنگی نیز باید ارزش­ها، باورها و هنجارها مبتنی بر وضعیتی تعریف شوند که قابل حصول بوده و با خواست درونی مردم جامعه نیز در تضاد نباشد.

وی افسردگی اجتماعی را ماحصل تضاد میان خواسته­ ها و امکانات دانست و گفت: در صورت بروز تضاد، افراد دچار نا­هنجاری شده و پیش ­بینی افسردگی اجتماعی یا رخوت اجتماعی نیز دور از دسترس نیست؛ وقتی رخوت اجتماعی ایجاد می­ شود بهره­ وری کاهش پیدا می­ کند و تأمین خواست­های افراد یا گروه ­های اجتماعی روز به روز فروکش پیدا می‌کند.

این پژوهشگر و مؤلف یادآور شد: در این انزوا یک سری آسیب­های اجتماعی قابل پیش ­بینی است ازجمله افزایش اعتیاد، خشونت، خودکشی و... است که در درازمدت به بحران تبدیل می­ شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره وظیفه دولت در استمرار فضای نشاط و شادی در جامعه گفت: نظام سیاسی به عنوان نظامی که قدرت را در اختیار دارد و جامعه را تا حدی کنترل می­ کند باید راه را برای تأمین نیازهای جامعه باز و هموار کند. این نیازها می­ تواند در چند سطر طبقه بندی شوند، ابتدایی­ ترین نیازی که دولت موظف به تأمین آن است و در قانون اساسی نیز پیش ­بینی شده تأمین نیازهای اولیه یا اساسی افراد است.

دکتر میرزایی ادامه داد: پس از تأمین نیازهای اولیه ­افراد مثل خوراک، پوشاک و سرپناه، نظام سیاسی یا جامعه در سطح کلان، باید تأمین نیازهای ثانویه را در دستور کار قرار دهد یعنی پرداختن به فراغت و نیازهای سطح بالاتری مثل آزادی.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: در صورتی که درصدد تأمین فراغت اجتماعی باشیم و نیازهای امنیت، آزادی و به ویژه حریم خصوصی یا فضای خلوت انسان­ها را رعایت کنیم و همچنین خواست­های افراد را تا اندازه ­ای که مغایر خواست­های سایر افراد یا سایر گروه‌های اجتماعی نباشند فراهم کنیم می­ توان به جرأت گفت دولت آینده شرایط ایجاد شادی و نشاط پایا را فراهم کرده و اعضا یا گروه­ های اجتماعی نباید احساس کنند یا در واقعیت مشاهده کنند خواست­ه ایشان سرکوب شده است.

کد خبر 2081834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha