۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۷

انتقاد فعالان محیط زیست از سیلی قوه مقننه بر مجری قانون/ درخواست پیگیری ماجرا از قوه قضاییه

انتقاد فعالان محیط زیست از سیلی قوه مقننه بر مجری قانون/ درخواست پیگیری ماجرا از قوه قضاییه

در پی درگیری فیزیکی که چندی پیش میان یکی از نمایندگان مردم گیلان با مدیرکل منابع طبیعی این استان رخ داد فعالان و کارشناسان محیط زیست با انتقاد شدید از این رویداد خواستار پیگیری ماجرا از طریق قوه قضاییه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشار خبر ضرب و شتم مدیرکل منابع طبیعی گیلان توسط نماینده مردم تالش در مجلس، حیرت و نگرانی‌های زیادی را در بین اغلب کارشناسان و فعالان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کشور ایجاد کرد.

رفتار نماینده گیلان جرم محسوب می شود

آنطورکه هومان خاکپور می گوید: مقاومت و مخالفت‌های قانونی مدیرکل منابع طبیعی گیلان در برابر درخواست یکی از شرکت‌های بهره‌برداری چوب از جنگل و اصرار نماینده مجلس برای دادن مجوزهای لازم به این شرکت خاص، علت مجادله و این برخورد توهین‌آمیز و فیزیکی بوده است!

این فعال محیط زیست اضافه می کند: تأکید مدیرکل منابع طبیعی گیلان بر اجرای قانون و ملزم کردن شرکت طرف قرارداد به اجرای تعهدات متقابل در قبال جنگل و در مقابل حمایت‌های جهت‌دار نماینده مجلس از شرکت شفارود برای بهره‌برداری حجم بیشتری از درختان جنگلی منطقه تالش منجر به توهین و سیلی‌خوردن این مدیرکل در حضور برخی از مسولان محلی و مدیران ستادی سازمان جنگل‌ها شد.

به اعتقاد وی، بدون شک نظارت بر اجرای قانون و عملکرد دستگاه‌های اجرایی در شمار وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌است که در قوانین کشور شیوه‌های انجام آن نیز به‌روشنی تبیین شده و ابزارهای قانونی لازم را در اختیار نمایندگان ملت قرار داده است. صرف‌نظر از اقدام قانونی یا خلاف قانون اداره کل منابع طبیعی استان گیلان در خصوص اختلاف پیش آمده بر روی قرارداد فی‌مابین با آن شرکت بهره‌برداری از جنگل‌، یقینا رفتار نماینده مجلس که مدعی دفاع از حقوق موکل خود بوده، اضافه براینکه ناشایست و به‌دور از شأن یک نماینده مجلس بوده است، عملی مغایر با قوانین جاری کشور بوده که برابر مقررات قانون مجازات اسلامی‌جرم محسوب شده و مشمول مجازات‌های مربوطه خواهدبود. 

منابع طبیعی شکننده کشور لابی گری و قانون شکنی را برنمی تابد

خاکپور در این شرایط نگران کننده حاکم بر طبیعت کشور، بر ضرورت دفاع از حقوق مردم ایران‌زمین از طریق هم‌افزایی و حمایت‌های خردمندانه از نهادهای متولی در پاسداری و صیانت از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست تأکید می کند: در این شرایط حمایت از اشخاص و یا گروه‌های خاصی که با زیاده‌خواهی‌های خود روند بحرانی شدن وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست کشور را شدت بخشیده و لابی‌گری‌ها و رانت‌خواری‌های‌شان در شمار  تهدیدهای انسان‌ساز قرار دارد که پایداری و شادابی حیات عرصه‌های جنگلی و طبیعی این سرزمین را به چالش کشانده  غیر قابل جبران است.

وی در ادامه می گوید: ای کاش در راستای وظایف نظارتی مجلس به‌جای زدن سیلی بر صورت حافظان طبیعت، صادقانه برای دفاع از حقوق نسل حاضر و نسل‌های آینده در برابر قانون‌شکنی‌های زیاده‌خواهان قدرتمند که با نگاهی صرفا تجاری به جنگلها و منابع طبیعی تنها به‌دنبال کسب ثروت هستند، ایستادگی می‌شد و شجاعانه سیلی‌های قانونی را بر صورت بداخلاقی‌های محیط زیستی می‌نواختیم.

سیلی قوه مقننه به قوه مجریه

مهرداد مسیبی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: یکی از مسئولان سازمان جنگلها که در جلسه حضور داشته نحوه برخورد توهین امیز نماینده گیلان با مدیکل منابع طبیعی گیلان را تأیید کرده و گفته حتی اگر وساطت حاضران نبود وی قصد پرتاب کردن صندلی به سوی مدیرکل گیلان را داشت.

این فعال محیط زیست افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی موضوع از طریق مسئولین سیاسی و امنیتی استان و سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری در حال پیگیری است.

وی با اشاره بنا به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه "مجلس عصاره فضائل ملت است" اذعان می کند: برخوردی که  این نماینده مردم با مجری قانون  انجام داده نه در شان مردم است نه در شان والای خادمین منابع طبیعی.

به اعتقاد مسیبی، سیلی زدن نماینده گیلان به مدیرکل منابع طبیعی این استان در حقیقت سیلی قوه مقننه به قوه مجریه است.اینکه قانونی را مصوب کنیم و بعد بخاطر اجرای آن با قوه قهریه با آن برخورد کنیم جای بسی تاسف است. 

وی افزود: در شرایطی که یک نماینده مجلس برای دفاع از مطالبات غیر قانونی یک شرکت چنین برخوردی می کند ادامه روند شهادت محیط بانان و جنگلبانانی  که برای دفاع از منابع طبیعی و محیط زیست با افراد متخلف جامعه  درگیر می شوند خیلی دور از انتظار نیست.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با اشاره به سخنان نماینده مردم تالش در صحن علنی مجلس مبنی بر درست خواندن ضرب و شتم مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان برای دفاع از حق مردم گفته است: وزیر کشاورزی با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس بررسی صحت سخنان نماینده تالش را خواستار شده و منتظریم که بررسی این موضوع به یکی از کمیسیون‌های مجلس سپرده شود تا ببینیم سخنان این نماینده صحیح بوده و کاری که انجام داده در دفاع از مردم بوده است یا نه؟

علیرضا اورنگی با بیان اینکه در کشور افراد فرصت طلب و سودجویی هستند که بیشتر به دنبال منافع فردی هستند تا منافع جمعی افزود: به همین منظور رسما و راسا از مدیر کل منابع طبیعی گیلان در یک جلسه عمومی و به صورت مکتوب تقدیر به عمل آوردیم چرا که کار او را کاملا قانونی و صحیح تشخیص داده و آنرا به عنوان احساس وظیفه و تکلیف وی تلقی می‌کنیم.از سوی دیگر از آنجا که اقدام صورت گرفته بر خلاف شئونات اداری و انسانی است موضوع را با جدیت از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

به نظر می رسد در شرایطی که منابع طبیعی و به ویژه جنگل های کشور با بحران های جدی مانند زمین خواری ، بهره برداری های غیر قانونی و آتش سوز های عمدی و غیر عمدی مواجه هستند و بر اساس آمار های رسمی هر روز شاهد کاهش این ذخیره گاههای ارزشمند هستیم  پیگیری این موضوع باید در دستور کار جدی مسئولان سازمان جنگلها قرار گیرد چرا که اگر رویه حمایت علنی مسئولان رده بالا از متخلفان در برابر افرادی که هنوز هم به خاطر حس مسئولیت و جدان کاری اجازه نمی دهند در حیطه کاری شان تخلفی صورت بگیرد رواج یابد خیلی زودتر از آنچه تصور می شود همین اندک سرانه جنگلی که در کشور وجود دارد را از دست خوایم داد.

 

کد خبر 2102791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha