۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۰۶

گزارش خبری/

تالابی که به تسخیر اراضی کشاورزی درآمد/ خانه پرندگان مهاجر "گوجه کاری" شد

تالابی که به تسخیر اراضی کشاورزی درآمد/ خانه پرندگان مهاجر "گوجه کاری" شد

بروجرد - خبرگزاری مهر: تالاب بیشه دالان بروجرد که طی سالهای اخیر به تسخیر اراضی کشاورزی درآمده و به محلی برای کشت برنج و صیفی جات تبدیل شده روزگار چندان خوشی ندارد، موضوعی که نیازمند همکاری مردم و چاره اندشی متولیان است.

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب بیشه دالان در حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و  شمال روستای "چگنی کش" در دشت سیلاخور واقع شده؛ تالابی که طی سالهای اخیر با بحرانهای متعددی درگیر بوده است.

مساحت این تالاب در گذشته حدود 913 هکتار بوده که در سالهای اخیر، به علت تصرف های غیر قانونی و تغییر کاربری اراضی توسط اهالی روستای همجوار و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی، مساحت آن به 79.5 هکتار کاهش یافته است.

این در حالیست که علاوه بر تأثیر سوء خشکسالیها، طی سالهای گذشته تاکنون در چهار طرف حریم تالاب و حتی در داخل تالاب زهکش های متعددی توسط برخی دستگاههای اجرایی و کشاورزان منطقه بدون مطالعه احداث شده که باعث پایین آمدن سطح آب زیرزمینی و تخلیه آب تالاب به داخل رودخانه سیلاخور می شود.

این روند به گونه ای است که طی سالهای اخیر زهکش ها قلب تالاب بیشه دالان را نشانه رفته و عصاره حیات را از پیکره این تالاب می مکند که با استمرار این روند در آینده شاهد مرگ تالاب بیشه دالان خواهیم بود.

همچنین به علت ورود فاضلاب های روستایی، مواد زائد و سموم کشاورزی ناشی از فعالیت های کشاورزی در مجاورت تالاب، آب آن آلوده و رنگ آن کدر شده است تا هر روز بر وخامت حال این اکوسیستم افزوده شود.

در حال حاضر اراضی تالاب برای کشت برنج و صیفیجات که نیاز آبی آنها بسیار بالاست استفاده می شود که این وضعیت موجب شده در فصل آبیاری که بارندگی هم نداریم آسیب جدی به تالاب وارد و بخش زیادی از مساحت آن خشک شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت دشت سیلاخور شهرستان بروجرد اظهار داشت: طی سالهای گذشته دشت سیلاخور دچار کمبود منابع آبی شده و در معرض تخریب منابع زیرزمینی قرار گرفته است.

بازگیر افزود: متاسفانه کشت محصولات آب دوست در این دشت موجب کاهش منابع زیرزمینی شده و در برخی روستاها حتی آب شرب هم پیدا نمی شود.

وی با اشاره به تخریب تالاب بیشه دالان بروجرد تصریح کرد: هنوز اهمیت وجود بیشه دالان بروجرد برای مردم جا نیفتاده و ما شاهد استمرار تخریبها در محدوده این تالاب هستیم.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: بیشه دالان بروجرد یک برند برای شناسایی یک موقعیت بکر طبیعی بوده که هنوز ناشناخته مانده است.

وی با بیان اینکه این تالاب مهم جایگاهی برای زندگی و حیات پرندگان مهاجر بوده است، تصریح کرد: نباید به این تالاب به چشم یک منبع درآمدی نگاه کنیم.

بازگیر تصریح کرد: متاسفانه امروز وضعیت به گونه ای است که برخی کشاورزان تالاب بیشه دالان را زه کشی می کنند تا نیم هکتار زمین تهیه کرده و در آن گوجه بکارند در حالیکه عواید حاصل از این کار نسبت به خساراتی که به طبیعت منطقه وارد می شود ناچیز است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان همچنین با اشاره به وضعیت سراب کرتول بروجرد نیز ادامه داد: جایگاه سراب کرتول را نمی توانیم با میلیاردها تومان باسازی کنیم.

وی با اشاره به تخریبهای زیست محیطی صورت گرفته در این منطقه افزود: ما در اداره کل محیط زیست لرستان با بهره برداری مخالف نیستیم بلکه با توسعه لجام گسیخته مخالفیم.

بنابر این گزارش تالاب "بیشه دالان" از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجر و گروههایی از پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران بومی بوده است.

این در حالیست که این تالاب بیشه دالان به دلیل استفاده بی رویه از اراضی و منابع آبی اطراف آن و نیز ورود فاضلاب های روستایی به درون آن، تعدد دستگاههای متولی و سهل انگاری آنان در حفاظت از تالاب، در سالهای اخیر مورد تهدید جدی قرار گرفته و وسعت آن در مقایسه با گذشته حدود 91 درصد کاهش یافته است.

کد خبر 2167218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha