۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵

گزارش خبری/

احیای قلب زاگرس نیازمند ارتقای سطح حفاظت/ ظرفیت تشکلهای مردمی و بخش خصوصی به کار گرفته شود

احیای قلب زاگرس نیازمند ارتقای سطح حفاظت/ ظرفیت تشکلهای مردمی و بخش خصوصی به کار گرفته شود

خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی جنگلهای استان لرستان در قلب زاگرس با چالشهای جدی مواجه هستند که به نظر می رسد حراست از عرصه یک میلیون و 200 هزار هکتاری جنگلهای استان در گرو مشارکت تشکلهای مردمی و بخش خصوصی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در سالهای اخیر زیستگاههای منحصر به فرد زاگرس در استان لرستان مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته است به طوریکه آتش سوزی، تغییر کاربری، تجاوز به مراتع و عرصه های جنگلی و در کنار این عوامل خشکسالی و ریزگردها  قلب زاگرس را نحیف و بیمار کرده است به طوریکه به نظر می رسد باید هر چه سریعتر برنامه ها برای احیا این منطقه از زاگرس آغاز شود.

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند. استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را تجربه کرده است.

جنگلهای بلوط استان لرستان در قلب منطقه زاگرس قرار گرفته اند و به اعتقاد کارشناسان به خطر افتادن آنها می تواند تاثیرات بسیار پیچیده ای بر روی کل اکوسیستم ناحیه زاگرس داشته باشد.

توکل ساکت رئیس هیئت مدیره انجمن یاران سبز استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسائل و چالشهای زیست محیطی در این استان فراوان است که رفع آنها نیازمند توجه جدی متولیان و مشارکت مردم و تشکلهاست.

وی با اشاره به تخریبهای صورت گرفته طی سالهای اخیر بر اثر آتش سوزی ها در استان عنوان کرد: در این زمینه آتش سوزی های عمدی خسارت زیادی به جنگلهای خرم آباد، دوره چگنی، پلدختر و کوهدشت وارد کرده است.

ساکت افزود: از مسئولان این چهار شهرستان انتظار می رود با اندیشیدن تدابیر جدی در راستای کاهش میزان آتش سوزیها قدم بردارند.

وی خلع ید اراضی جنگلی، راه اندازی و استقرار پاسگاههای محیط بانی و جنگل بانی و آماده باش کامل برای اطفای حریق و مقابله با حوادث احتمالی را از جمله ضرورتها در این حوزه دانست.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه در حوزه عمل باید مسئولان با قاطعیت و قانونمداری موانع را از پیش بردارند، تصریح کرد: تجاوزهای آگاهانه به عرصه های جنگلی و راهسازی در عرصه های طبیعی لرستان از دیگر مخاطرات در این زمینه است.

ساکت با تاکید بر ضرورت توجه و اجرای بند دوم اصل 50 قانون اساسی تصریح کرد: در حوزه ملی باید کارگروه حفاظت و احیای جنگلها با دستور رئیس جمهوری شکل گرفته و در استانها این مطالبه پیگیری شود.

وی با اشاره به وسعت عرصه های جنگلی لرستان افزود: لرستان دارای بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار عرصه جنگلی است که محافظت از این عرصه نیازمند تقویت امکانات و تامین نیروهای محیط بان است.

این فعال محیط زیست لرستان تصریح کرد: در حال حاضر مطابق استانداردهای جهانی برای هر پنج هزار هکتار یک محیط بان نیاز است در حالیکه لرستان در این زمینه با کمبود جدی مواجه است و باید در زمینه استخدام نیروهای گارد حفاظت پیگیری جدی صورت گیرد.

ساکت با اشاره به نقش تشکلهای زیست محیطی در حراست و احیای جنگلهای استان خواستار حمایت و همکاری مسئولان اجرایی با تشکلها شد.

سید محمد قاسمی فعال محیط زیست استان لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: جنگلهای لرستان به عنوان ثروتهای طبیعی این دیار نیازمند حفاظت و احیا هستند.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته برای 500 هکتار یک جنگبان در نظر گرفته می شود گفت: پایین ترین استاندار جهانی در این زمینه اختصاص یک جنگبان برای پنج هزار هکتار جنگل است.

قاسمی تصریح کرد: انتظار می رود با تامین اعتبارات دست کم پایین ترین استاندار جهانی برای جنگلها و مراتع استان در نظر گرفته شود.

وی بر ضرورت حمایت مسئولان برای تامین امکانات لازم به منظور حراست از جنگلها تاکید کرد و بیان داشت: سال گذشته با توجه به تنگناهای موجود برای استخدام جنگبان مقرر شد از طریق بخش خصوصی 14 دستگاه ماشین کمک دار به همراه راننده در اختیار منابع طبیعی قرار داده شود.

این فعال محیط زیست لرستان ادامه داد: به رغم امضا موافقتنامه ها در این زمینه متاسفانه این موافقت نامه اجرا نشد.

قاسمی با بیان اینکه بیشترین پوشش جنگلی استان در هشت بخش قرار دارد عنوان کرد: درصورت اجرای این موافقت نامه و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می توان نسبت به ارتقا سطح حفاظت در این بخشها امیدورا بود.

وی با بیان اینکه بخشداران می توانند ناظر فعالیت این تیم ها باشند یادآور شد: با تشکیل این تیم های حفاظتی و انجام گشت و کنترل های مستمر گام موثری در راستای حفاظت از جنگلها و مراتع برداشته می شود.

این فعال محیط زیست لرستان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت همکاری و تعامل بین بخشی بین یگانهای حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی تاکید کرد و یادآور شد: درصورت ایجاد این تعامل و همکاری نیرری انتظامی می توان از ظرفیت این یگانهای حفاظت برای پوشش کل استان و کمک به یکدیگر استفاده کرد.

قاسمی با اشاره به تشکیل کمیته استانی حفاظت و احیا جنگلهای لرستان خواستار تهیه نقشه راه طولانی مدت برای برنامه های این کارگروه به منظور تحقق اهداف مدنظر شد.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرگار مهر با اشاره به ظرفیت تشکلهای زیست محیطی در لرستان اظهار داشت: بهره گیری از توانمندی سازمانهای مردم نهاد یکی از برنامه های جدی برای حفاظت و حراست از جنگلهای لرستان است.

وی با بیان اینکه مطالعات خوبی توسط تشکلهای زیست محیطی به منظور آسیب شناسی مشکلات این حوزه انجام شده است افزود: در این راستا مقرر شده با همکاری منابع طبیعی عوامل تخریب جنگلهای استان به صورت دسته بندی و اولویت بندی مشخص و در کارگروه ارائه شود.

استاندار لرستان ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از تهدید های متوجه جنگلهای استان به عوامل انسانی باز می گردد مقرر شد نقش این عامل در بخشهای مختلف اعم از تغییر کاربری، تعرض به جنگلها، آتش سوزی و تولید زغال، کوچ زود هنگام عشایر، چرای بی رویه دام و ... به صورت درصد بندی مشخص شود.

بازوند تصریح کرد: پس از مشخص شدن اولویتها بر اساس عواملی که بیشترین درصد را در اختیار دارند راهکارهای مدنظر مطرح و در کارگروه به تصویب خواهد رسید.

وی با تاکید بر استمرار برگزاری جلسات کارگروه احیا جنگلها و مراتع استان یادآور شد: تلاش می شود شرایط لازم برای مشارکت بخش خصوصی در زمینه ارتقا حفاظت و حراست از جنگلها فراهم شود.

استاندار لرستان ادامه داد: استفاده از مردم و بخش خصوصی در این زمینه یکی از ضرورتها بوده که نتیجه بخش بودن آن در گرو نظارت دقیق متولیان امر است.

کد خبر 2339349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha