۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۳۰

مقیمی خبرداد:

پیش بینی صادرات یک میلیارد دلاری استان مرکزی تا پایان سال/ شناسایی بازارهای هدف دنیا ضروری است

پیش بینی صادرات یک میلیارد دلاری استان مرکزی تا پایان سال/ شناسایی بازارهای هدف دنیا ضروری است

اراک – خبرگزاری مهر: استاندار مرکزی گفت: پیش بینی شده تا پایان سال 1393 استان مرکزی یک میلیارد و 260 میلیون دلار صادرات داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی ظهر یکشنبه با بیان این مطلب در کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی افزود: استان مرکزی استانی توانمند در بخشهای مختلف صنعتی و کشاورزی است که باید به جایگاه واقعی خود در حوزه صادرات کشور دست یابد.
 
وی با تاکید بر ضرورت شناسایی بازارهای هدف دنیا گفت: امروز اگر خواهان رونق بخش تولید و افزایش فعالیت های این حوزه هستیم باید حضوری قدرتمند در عرصه شناسایی بازارهای جهانی داشته باشیم.
 
استاندار مرکزی با بیان این که برنامه ریزی در راستای عبور از مرز یک میلیارد دلار صادرات باید به عنوان یک هدف مورد توجه مسئولان باشد افزود: اگر خواهان کسب قدرت اقتصادی در کشور و منطقه هستیم باید با شناسایی توانمندیها و تلاش در جهت معرفی آنها به دنیا ارزش صادرات استان را هر روز بیشتر از گذشته کنیم.
 
مقیمی در ادامه بر ضرورت توجه به صادرات گل و گیاه از استان مرکزی به عنوان یکی از پتانسیل های استان تاکید کرد و گفت: باید با توجه به مشکلات تولید کنندگان و تبدیل گلخانه های سنتی به صنعتی زمینه ای فراهم کرد تا گل محلات با برند محلات صادر شود نه آنکه به دلیل نبود امکانات صادراتی به نام شهرهای دیگر صادر شود.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست از صادرات 260 میلیون دلاری استان مرکزی در پنج ماهه سال 1393 خبر داد و گفت: بر اساس امار اعلام شده از سوی گمرکات ایران در 5 ماهه اول امسال 216 هزار تن کالا از استان مرکزی صادر شده است.
 
علیرضا زاوشی افزود: این در حالیست که طبق آمار اعلامی از واحدهای تولیدی استان مرکزی در پنج ماهه اول امسال  608 هزار تن کالا به ارزش 526 میلیون دلار توسط واحدهای تولیدی استان صادر شده است.
 
وی ادامه داد: در حالیکه ارزش هر تن کالای صادراتی کشور طبق آمار اعلامی از سوی گمرکات ایران در پنج ماهه امسال 433 دلار بوده است این رقم در استان مرکزی 1204 دلار اعلام شده است.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و بازرگانی با بیان این که میزان صادرات کالاهای غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی ) طی پنج ماهه نخست سالجاری 31 هزار و 858 هزارتن، به ارزش 13 میلیاردو 782 میلیون دلار بوده است این میزان در استان مرکزی 608 هزار تن و به ارزش 526 میلیون دلار است. 
 
زاوشی یادآور شد: صادرات کل کشور نسبت به سال قبل 79.1 درصد از نظر  وزن کاهش داشته و 34.9درصد از نظر ارزش افزایش داشته است گفت: صادرات صورت گرفته از استان مرکزی در 5 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد از نظر ارزش رشد داشته است.
 
صادرات یک میلیارد دلاری استان تا پایان سال
 
وی ادامه داد: پیش بینی شده تا پایان سال 1393 استان مرکزی یک میلیارد و 260 میلیون دلار صادرات داشته باشد.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان این که طی پنج ماهه نخست سالجاری 216 هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش 260 میلیون دلار از استان مرکزی صادر شده است گفت: استان مرکزی طی سالجاری به لحاظ ارزش صادرات رتبه هشتم در بین سایر استانهای کشور را کسب کرده است و توانسته در لیست استانهای ده گانه برتر در حوزه صادرات غیر نفتی بایستد.
 
زاوشی ادامه داد: استانهای بوشهر، تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، مرکزی، یزد و آذربایجان غربی به عنوان ده استان برتر در صادرات غیرنفتی در مجموع در حدود 75.8 درصد از وزن و 32.5 درصد از کل ارزش صادرات را دارا هستند.
 
وی با بیان این که صادرات استان مرکزی در چهارگروه صنعت، معدن، پتروشیمی و کشاورزی تقسیم بندی شده گفت: فرآورده های پتروشیمی، قیر، ظروف چدنی، آهنی یا فولادی برای گازها، شمش آلومینیوم، شیشه و مصنوعات شیشه ای، مصنوعات ریخته گری، الیاف پلی استر، کاشی و سرامیک و چیپس سیب زمینی عمده کالاهای صادراتی استان مرکزی را تشکیل می دهند.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان این که استان مرکزی در پنج ماهه سال 1393 به 40 کشور کالا صادر نموده است  افزود: ترکیه، افغانستان، عراق، اروپا بیشترین سهم را در خرید کالاهای استان داشته اند.
 
 
کد خبر 2374469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha