۱۵ آذر ۱۳۹۰، ۱۲:۴۸

روز عاشورا در خرم آباد-4/

برگزاری آئین "طوق اشگس" در خرم آباد/ عزاداران به نماز ایستادند

برگزاری آئین "طوق اشگس" در خرم آباد/ عزاداران به نماز ایستادند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: آئین گل مالی و عزاداری امام حسین(ع) در خرم آباد با سنتی دیرین به نام "طوق اشگس" پایان می یابد، با پایان گرفتن عزاداری ها مردم عاشق اهل بیت در جای جای شهر به نماز ایستادند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم لرستان نیز در روز عاشورا با همراهی هیئات و دستجات عزاداری در مراسم عزای سرور و سالار شهیدان شرکت می کنند و این مراسم تا ظهر عاشورا ادامه دارد و در نهایت با رسمی موسوم به "طوق اشگس" به پایان می رسد.

طوق نمادی است از علم حضرت ابوالفضل (ع) (علمدار کربلا) که در عزاداری های مرسوم در برخی از نقاط استان برافراشته نگه داشته می شود و سنتی موسوم به "علم برداری" یا "علم گردانی" نیز در این زمینه مرسوم است.

علم مرسوم معمولا از چوبی به بلندی هشت تا ده متر به عنوان محور اصلی تشکیل شده که از یک متر به بالای آن از چندین حلقه متصل به چوب اصلی تشکیل می شود.

 

پارچه ای هم از جنس مخمل دور حلقه ها می بندند و در بالا و انتهای آن قندیلی نقره قرار می دهند و اطراف آن را با نوارهای رنگی ریشه دار و آینه های کوچک می آرایند که این علم تا ظهر عاشورا به وسیله عزاداران حاجتمند حمل شده و در نهایت در پایان ظهر عاشورا به نشانه افتادن علم حضرت عباس (ع) قسمت های مختلف آن از هم جدا می شود که در اصطلاح به این عمل "طوق اشگس" می گویند.

غمی که هنگام باز کردن و فرود آمدن علم در قلب مردمان لر می نشیند شهادت علمدار کربلا حضرت عباس (ع) را در اذهان یادآوری می کند.

پارچه ها و نخ های سبزی که عزاداران حسینی به علم گره زده اند پر از حرف های نگفتنی است. از حاجات پیرزنی که برای عاقبت به خیری پسرش دخیل می بندد تا زن جوانی که هنوز بیماری فرزندش ناامیدش نساخته است.

بیماران زیادی بوده اند که با دخیل بستن به علم شیرمرد کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) حاجت روا شده اند و حال هر ساله در پیشاپیش هیئت های عزاداری برای غریبی حسین(ع) و عباس(ع) زنجیر و سینه می زنند.

با پایان یافتم مراسم عزاداری امام حسین در ظهر عاشورا همه دستجات و هیئات سینه زنی و زنجیر زنی به محل حسینه ها و مساجد شهر رفته و خود را برای اقامه نماز ظهر عاشورا آماده می کنند.

این در حالیست که در برخی از مناطق شهر عزاداران حسینی در جلوی تکیه ها و در محل خیابان ها صفوف نماز ظهر عاشورا را تشکیل داده اند.

مرد و زن، پیر و جوان در جای جای شهر صفوف نماز را تشکیل داده اند تا به رسم حسین(ع) و آل حسین(ع) نماز ظهر غمگین عاشورا را به جماعت اقامه کنند.

کد خبر 1477388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha