۲۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۰

دهه تکریم و غبارروبی مساجد/

شکل گیری حکومت اسلامی با مسجد قبا/ کارکردهای سیاسی و تبلیغی مسجد

شکل گیری حکومت اسلامی با مسجد قبا/ کارکردهای سیاسی و تبلیغی مسجد

توقف رسول اکرم(ص) در هجرت از مکه به مدینه در دهکده قبا پانزده روز به درازا کشید، ایشان در این مدت تصمیم گرفت برای فعالیت های عبادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان پایگاهی برپا کند.

امروز 20 تیرماه اولین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد است که به عنوان مسجد پایگاه نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) نامیده شده است. مسجد کانون نشر معارف الهی و تجلی گاه وحدت و همبستگی مؤمنان است.
 
اگر بخواهیم جایگاه و موقعیت و اهمیت مسجد در اسلام را بیابیم، باید به صدر اسلام برگشته و جایگاه مسجد در میان مسلمانان عصر پیامبر(ص) را مورد بررسى قرار دهیم؛ چرا که تاریخ مسجد با تاریخ اسلام گره خورده و این نهاد مقدس پس از بعثت پیامبر(ص) عهده‌دار نقش‌هاى مهم و گوناگونى در نهضت و انقلاب آن حضرت بوده است.
 
با بررسى و کاوش در منابع معتبر اسلامى روشن می‌شود که مسجد به عنوان چهار کانون و پایگاه مهم در میان مسلمانان صدر اسلام مطرح بوده و یک مسجد اسلامى این چهار نقش را همزمان ایفا می کرده است: 1- مسجد به عنوان پایگاه عبادت و یاد خداوند متعال، 2- مسجد به عنوان پایگاه جهاد فکرى و تعلیم و تعلم معارف اسلامی، 3- مسجد به عنوان پایگاه تجمع نیروهاى رزمنده و اعزام آنان به جبهه‌هاى جهاد و 4- مسجد به عنوان پایگاه وحدت مسلمین و نمایش روح وحدت و یکپارچگى به دشمنان پیدا و پنهان جامعه اسلامی.
 
از آن زمان که دین مبین اسلام توسط پیامبر اعظم(ص) در مدینة‌النبی دارای حکومت و نظام اجتماعی و سیاسی شد، مسجد به‌ عنوان اصلی‌ترین پایگاه و محل فعالیت­های گوناگون در حکومت نوپای اسلامی قرار گرفت و از همین مکان مقدس بود که مرزهای عقیدتی و جغرافیائی اسلام به سایر بلاد دور و نزدیک گسترش یافت.
 
 
بر این اساس مهم­ترین نقش و کارکردهای مسجد را می‌توان به تفکیک و به شرح زیر بیان کرد: نقش پایگاه سیاسی و رهبری جامعه: بعد از ورود پیامبر اسلام حضرت محمد‌ مصطفی(ص) به مدینه، ایشان امر به ساخت مسجد فرمودند و در این راستا با ساخت اولین مسجد در تاریخ اسلام یعنی مسجد قبا، آن را مرکز رهبری جامعه نوپای اسلامی و مشورت در امور سیاسی و تصمیم­گیری­های مهم سیاسی قرار دارند.
 
توقف رسول اکرم(ص) در دهکده قبا پانزده روز به درازا کشید و رسول خدا(ص) در این مدت تصمیم گرفت برای فعالیت های عبادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان پایگاهی برپا کند. پیامبر(ص) پس از مدتی دهکده قبا را ترک کرد و به مدینه رفت ولی تا واپسین روزهای زندگی هرگز رابطه خود را با این مسجد قطع نکرد. هر شنبه پیاده یا سواره به طرف مسجد قبا به راه می افتاد و نماز را درآنجا می گزارد. طبق نقلی دیگر روزهای دوشنبه هر هفته در قبا نماز می خواند و نیزهر سال صبحگاه هفدهم ماه مبارک رمضان به مسجد قبا می شتافت.
 
نقش سیاسی و تبلیغی مسجد
بعد از تأسیس حکومت اسلامی مسجد به عنوان اصلی‌ترین محل تبلیغ دین و آموزش مفاهیم والای اسلامی و الهی جایگاه مهمی یافت و از این مکان مقدس بود که ارزش­های دینی و اسلامی به سایر قسمت­های جامعه تسری و گسترش یافت و مبلغان و اساتید بزرگواری پرورش یافتند. به ویژه اینکه با برپائی نماز جماعت در مسجد و نماز جمعه، این موضوع اهمیت صدچندانی پیدا کرد.
 
حوادث مهم تاریخی اسلام به گونه ای در مسجد ریشه دارد که یا از مسجد آغاز شده، یا در مسجد بالیده و پرورش یافته و یا در مسجد به ثمر نشسته است و گاه همه این مراحل را در مسجد پیموده است.
کد خبر 1646399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha