۷ مهر ۱۳۹۲، ۶:۴۲

گزارش مهر از شیراز/

اولین کتابخانه رایگان کشور قربانی رفتارهای غیرفرهنگی/ مردم کتابها را برنگرداندند

اولین کتابخانه رایگان کشور قربانی رفتارهای غیرفرهنگی/ مردم کتابها را برنگرداندند

کتابخانه رایگان شبانه روزی شیراز روزی قرار بود فرهنگ کتابخوانی را ترویج کند اما مردم کتابهای امانتی را هیچوقت پس نیاوردند تا این فرضیه مطرح شود که باید در وهله اول فرهنگ امانتداری نهادینه شود. شیشه های کتابخانه نیز شکسته شد که اولین کتابخانه رایگان کشور قربانی رفتارهای غیر فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، در سال 89 بود که مدیر انتشارات نوید شیراز طرحی را به مرحله اجرا گذاشت که بتواند فرهنگ کتابخوانی را در بین مردم شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب این سرزمین ترویج کند.

داریوش نویدگویی بر اساس این طرح کتابخانه رایگانی را در قالب یک کیوسک شیشه ای در نزدیکی آرامگاه حافظ ایجاد کرد که در آن کتابهای مختلف گذاشته میشد و مردم می توانستند بدون اینکه مانند کتابخانه های معمول، ثبت نام کرده و کارت عضویت داشته باشند یا پولی بابت امانت کتاب بپردازند، کتاب مورد علاقه خود را از این کیوسک برداشته و پس از مطالعه به کیوسک برگردانند.

با این اقدام اولین کتابخانه شبانه روزی کشور با یک هزار و 800 جلد کتاب فعالیت خود را آغاز کرد. کتابخانه ای که کتابدار نداشت، درهایش همیشه در طول شبانه روزی بر روی علاقمندان کتاب باز بود و هیچ حق عضویتی نیز لازم نبود پرداخت شود.

کتابخانه رایگان

سه سال از راه اندازی این کتابخانه شبانه روزی رایگان می گذرد اما رهگذران اکنون قفسه هایی با شیشه های شکسته را می بینند که جز خاک و چند برچسب آگهی دیگر چیزی از آن سازه فرهنگی باقی نمانده است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در خصوص کتاب و کتابخانه، اداره کل فرهنگ و ارشاد نظارتی ندارد.

احمدرضا نداف ادامه داد: اداره کل کتابخانه های عمومی فارس مسئولیت امور مربوط به کتابخانه ها را بر عهده دارد و در این خصوص ارشاد نظارتی نیز ندارد.

اما حاصل تماس خبرنگار مهر با متولیان اداره کل کتابخانه های فارس در خصوص آنچه بر این کتابخانه رایگان گذشته این بود که این ارگان نیز درخصوص این کتابخانه ها مسئولیتی ندارد.

گلایه مدیر انتشارات نوید از شکستن شیشه های کتابخانه

انگار فقط داریوش نویدگویی  مدیر انتشارات نوید بود که باید توضیح می داد که چه برسر این طرح بدیع و ابتکاری آمده است.

نویدگویی نیز از شکستن شیشه ها توسط مردم گلایه دارد، از اینکه کتابهای امانتی هیچگاه برگشت داده نشد و اکنون نیز قصد دارد مکان کتابخانه را تغییر دهد.

مدیر انتشارات نوید در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون عدم وجود کتاب در کتابخانه شبانه روزی رایگان شیراز گفت: تا حدود دو الی سه ماه قبل در این کتابخانه کتابهای بسیاری وجود داشت اما در حال حاضر شیشه های این کتابخانه شکسته شده است.

نویدگویی با اشاره به همجواری این کتابخانه با ورزشگاه حافظیه شیراز نیز ادامه داد: متاسفانه زمان بازی تیم فجر شهید سپاسی اگر این تیم ببرد شیشه های کتابخانه شکسته می شود و زمانی هم که ببازد باز هم این اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر اینکه مردم آن موضوعی که از احداث این کتابخانه دنبال میشد را جامه عمل نپوشانده اند، اظهار داشت: تاکنون بیشتر از 20 هزار جلد کتاب در کتابخانه شبانه روزی رایگان شیراز گذاشته شده اما تمام کتابها را برداشته و برنگردانده اند.

مدیر انتشارات نوید با اشاره به جابجایی این کتابخانه طی چند روز آینده تصریح کرد: در این راستا مقرر شده که کتابخانه شبانه روزی به مقابل شهرداری شیراز منتقل شود تا نگهبان شهرداری از آن نیز محافظت کند.

وی گفت: روز اول که قرار شد این کتابخانه راه اندازی شود قرار شد که در مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار گیرد زیرا این اداره کل نگهبان شبانه روزی داشت اما آن زمان ارشاد به اصل کار مخالفت کرد.

نویدگویی با اشاره به اینکه تعمیر این کتابخانه به زودی انجام می شود، گفت: هیچکدام از این کتابهایی که با موضوعات مختلف بود برگردانده نشد که این موضوع نیز قابل تامل است.

مدیر انتشارات نوید با بیان اینکه مردم هنوز به این موضوع عادت نکرده اند، اظهار داشت: این طرح  اینقدر تکرار می شود که مردم عادت کرده و دیگر شاهد بروز اینگونه مشکلات نباشیم.

وی در خصوص اهداف اجرای این پروژه اظهار داشت: علاوه بر بالابردن فرهنگ کتابخوانی موضوعی که دنبال می شد مربوط به ارتقای فرهنگ امانتداری بود که این امر محقق نشد.

نوید گویی تاکید کرد: راه اندازی کتابخانه های رایگان در شیراز در دستور کار است و هرکدام به نام یکی از بزرگان شیراز نامگذاری خواهد شد.

به هر حال کتابخوانی علاوه بر اینکه نیازمند فرهنگسازی است، ترویج امانتداری کتاب نیز باید در دستور کار قرار گیرد. مردم در این خصوص باید رفتار فرهنگی تری درپیش گیرند تا متولیان چنین طرح هایی بازهم انگیزه ادامه آن را داشته باشند.

مسئولیت شیشه های شکسته کتابخوانه رایگان شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب کشور را فقط می توان در رفتارهای نامناسب فرهنگی جامعه دید، آنجایی که پای هیچ مسئولی در میان نیست، اینجا پای مردم و رفتارهای فرهنگی آنها در میان است.

..................

گزارش: هژیر فتحی

کد خبر 2144859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha