۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۲۸

زنده شدن نوای مداحان پیشکسوت در "پرده عشاق"/ آلبومی برای مقابله با تحریف‌ عاشورا

زنده شدن نوای مداحان پیشکسوت در "پرده عشاق"/ آلبومی برای مقابله با تحریف‌ عاشورا

یادنامه "پرده عشاق" عنوان مجموعه موسیقایی ویژه محرم است که در آن بیش از 8 ساعت از نغمات آیینی مداحان پیشکسوت تهرانی برای علاقه‌مندان موسیقی محرم عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، "پرده عشاق" عنوان یک مجموعه صوتی از نغمه های مداحان و مرثیه‌خوانان گذشته ایران است که اولین‌بار در سال 85 با هدف ارائه الگویی مناسب از مداحی و نغمه‌های ایام عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) با تدوین و گردآوری سید محمد سادات اخوی و مدیریت تولید سید عباس سجادی در قابل یک مجموعه نفیس منتشر و در دسترس علاقه مندان به نغمات آیینی ویژه محرم و صفر قرار گرفت.

این مجموعه یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های صوتی در حوزه مداحی اهل بیت است که در زمان انتشار خود با استقبال خوبی از سوی مردم و برخی از مداحان جوان قرار گرفت.

در این مجموعه صدای چه کسانی را خواهید شنید

سید محمد سادات اخوی تدوینگر این مجموعه و مجری برنامه‌های مذهبی تلویزیون که این ماه‌ها خبری از او در برنامه‌های تلویزیونی نیست در بخشی از توضیحات خود پیرامون این مجموعه گفته است: هنگامی که برای نخستین‌بار فکر گردآوری مجموعه‌ای متناسب از آوای خوانندگان مذهبی سال‌های دور به ذهنم رسید. دردسرهای کار را می‌دانستم و تصور می کردم به هر حال کسانی بوده‌اند که پیش از من تلاش کرده و ناکام مانده‌اند. برای آزمون و فقط آزمون همراه برادر هنرمندم محمد جهان تیغ مجموعه کوچک "برای مادر" را در قالب لوح فشرده آماده کردیم.

مجموعه "پرده عشاق" حکایت عجیبی دارد اما در نهایت نمونه ای است در معرفی ساده کسانی که بیش از زمین در آسمان شناخته شده‌اند. کسانی که به معنای واقعی فقیر آل محمد (ص) و سرمایه‌داران حقیقی بهشت بوده اند. کسانی که به تاکید خودشان هرچه آبرو و دارایی داشته اند از آستان خاندان رسول اکرم (ص) گرفته اند.

در این مجموعه صدای کسانی را خواهید شنید که معجزه‌های سالار شهیدان، بوده اند کسانی که صدا و نفس‌شان شایسته ارتباط دادن خلق و خالق و محب و محبوب شده است و انتخاب از میان این گروه چقدر دشوار بود.

آسیب‌شناسی جدی نغمه‌های عاشورایی

سید عباس سجادی مدیر تولید این پروژه موسیقایی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی تهیه و تولید این پروژه موسیقایی گفت: سال 84 که به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمدم زمانی بود که تعداد از علمای بزرگوار دین و صاحبان فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی نسبت به هجوم نغمه‌های غیر اصیل عاشورایی نگرانی شدیدی داشتند به همین منظور با همراهی تعدادی از دوستان و همکاران نخستین نشست آسیب شناسی نغمه های عاشورایی را در همان سال برگزار کردیم. این همایش با هدف ارائه الگوهای مناسب به علاقه‌مندان و شیفتگان امام حسین (ع) برگزار شد که خوشبختانه در آن زمان با استقبال خوبی هم مواجه شد.

وی افزود: بعد از برگزاری این همایش ما به این فکر افتادیم حالا که آمده ایم چنین همایش تاثیرگذاری را حوزه نظری برگزار کنیم بیاییم و در عمل هم فضایی را ارائه کنیم که علاقه مندان به نغمات درست و راستین محرم با آثار این حوزه آشنایی بیشتری پیدا کنند. از این جهت تیمی به سرپرستی سید محمد سادات اخوی تشکیل شد. براین مبنا تلاش یک ساله همکارانم دسترسی به حدود 400 ساعت از آثار مداحان صاحب سبک قدیمی بود که بعد از پالایش محتوایی و صوتی به دلیل اینکه بسیاری از نغمه ها از کیفیت صوتی پایینی برخوردار بود 8 لوح فشرده صوتی به مدت 8 ساعت در قالب مجموعه "پرده عشاق" به دوستداران اهل بیت به ویژه ذاکران و خادمان ابا عبدالله حسین ارائه شد.

تعجب و شگفتی خانواده مداحان در گذشته

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: بدون تردید نحوه ارائه این مجموعه دارای معایبی نیز بود که تداوم و ارائه صحیح آن نیازمند توجه عاشقان حضرت سید الشهدا است که اگر منابعی مستند از ذاکران اهل بیت را در اختیار بگذارند در مجال های دیگر در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. شاید این نوع دیدگاه موجب توجه به اصالت نغمه های عاشورایی و جلوگیری از آسیب های جدی به آنها شود. البته در حین تدوین و گردآوری این نغمات ما تمام تلاش خود را کرده بودیم که آنچه منتشر می شود از استناد تاریخی معتبری بهره مند باشد از این جهت زمان زیادی را صرف تفکیک آثار کردیم که خوشبختانه نتیجه هم داد و در روز رونمایی آثار دیدیم که خانواده مداحان درگذشته این مجموعه با چه تعجب و شگفتی در برنامه حضور داشتند و برای آن جالب بود که این نغمات چگونه در یک مجموعه واحد گردآوری شده است. مجموعه ای که از سال 85 تا امروز در کنار اثر بعدی ما "ساقی سرمست" به خوانندگی استاد کریم خانی و آهنگسازی آریا عظیمی نژاد بالغ بر 20 برنامه رادیویی و تلویزیونی از آن ساخته شد.

حکایت روضه های باز مجالس روضه خوانی حضرت سیدالشهدا

سجادی که خود سابقه پژوهش در حوزه موسیقی ایرانی و نواحی دارد به حکایت این سالهای برخی از مجالس نوحه خوانی امام حسین اشاره کرد و گفت: وظیفه من و همکارانم در تهیه و تولید چنین پروژه هایی ارائه الگوی مناسب برای علاقه مندان و ذاکران اهل بیت است و گرنه ما یک دستگاه حاکمیتی نیستیم که بخواهیم علاقه مندی و آنچه مورد نظر ماست را به مداحان گوشزد کنیم و فرمان دهیم که آنچه مورد پذیرش ماست را اجرا کنند. ما معتقدیم در این پروژه کار خود را انجام داده ایم اما بر این باور هستیم که مداحان جوان باید به این نکته توجه کنند که حادثه کربلا یک حماسه تاریخی است بنابراین باید برای روایت این واقعه عظیم علاوه بر حفظ اصالت ها به صادقانه روایت کردن و پرهیز از اغراق نیز توجه کنیم. خیلی صمیمی شدن با اهل بیت(ع) در اشعار برخی از مداحان بی حرمتی به خاندان عصمت و طهارت است. اینکه بخواهیم در روضه هایمان به هر قیمت و ترفندی اشک عزادار را در بیاوریم دیدگاه درستی نیست چرا که بسیاری از بزرگان می گویند که حرمت مجالس روضه خوانی همیشه باید حفظ شود.  

زنده‌یادان احمد اسماعیل بیک بروجردی ( احمد صالح)، شاه حسین بهاری ، شهید غلام علی جندقی، اسماعیل چاووش، ماشالله چاووش، محمد علی چمنی، محمد باقر حاج ابوالحسن معمار(مرشدباقر)، سید محمد باقر حسینی قائمی، علی اصغر خراط ها، سید محسن دربندی، احمد دلجو، حسن ذوالفقاری، اکبرسادات سرکی(ناظم)، سید علی سالک فرد، عباس سید رضا زرباف، احمد شیشه گران ( شمشیری)، جعفر شعبان خمسه، محمد علی ملا علامه ، محمد تقی فارسی، حسن فرشته نژاد، نادعلی کربلایی اسماعیل، سید محمد کوثری زاده ( کوثری)، محمد علی کهرمیان، محمد حسین گلپایگانی، عزیزالله مبارکی، رجب موحد رضایی، سید مصطفی میرخانی و سید مصطفی هاشمی دانا افرادی هستند که آثار آنها در این مجموعه منتخب صوتی منتشر شده است.

کد خبر 2169229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha