۳ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۳۶

مراسم اربعین حسینی در كشورهاي مختلف برگزار شد

مراسم اربعین حسینی در كشورهاي مختلف برگزار شد

به همت رایزن فرهنگی ایران در کشورهای مختلف مراسم اربعین حسینی در كشورهاي مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اربعین حسینی در كشورهاي مختلف برگزار شد که در این مجال مروری کوتاه بر آنها خواهیم داشت:

سيرالئون

به مناسبت اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با همکاری نمایندگی فرهنگي كشورمان مراسم عزاداری و سخنرانی در محل رایزنی فرهنگی و مساجد متعدد فریتاون و شهرستانهای مکینی، بو ، کنما و ... برگزار شد.

مراسم اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای ایرانیان مقیم سیرالئون با حضور سفیر کشورمان در اقامتگاه رئیس دانشکده اسلامی فریتاون حجت الاسلام و المسلمین جواد رقوی برگزار شد.

در این مراسم بعد از قرائت زیارت اربعین حجت الاسلام و مسلمین رقوی در ذکر مصائب اهل البیت امام حسین (ع) و اهمیت اربعین سخنانی ایراد نمود.

دوم دی ماه مراسم ویژه اربعین با حضور جمعی از امام های جمعه و جماعات فریتاون، ارباب جراید و دانشجویان در محل سالن اجتماعات نمایندگی فرهنگی برگزار گردید.

 در این مراسم شیخ احمد تیجان سیلاه امام جمعه مسجد مرکزی فریتاون و رایزن فرهنگی با اشاره به اهمیت ماه های محرم و صفر در زنده نگهداشتن اسلام ناب در بخشی از سخنان خود گفت حضرت امام حسین (ع) در سال شصت ویک هجری علیه یزید که بنای تحریف دین مبین اسلام را داشت  قیام نموده و میراث و سنن رسول گرامی اسلام را زنده نمود.

وی به منظور معرفی بیشتربرخی فضائل امام حسین (ع) به تشریح روایات پیامبر اکرم (ص) از جمله "حسین منی و انا من حسین" ، "ان الحسین مصباح الهدای و سفینه النجاه " و... پرداخت.

شیخ احمد تیجان سیلاه در بخشی از سخنان خود به نقل از حضرت امام حسن عسکری گفت: " اقامه پنجاه و یک رکعت نماز های یومیه و نافله در شبانه روز، خواندن زیارت اربعین، انگشتر در دست راست داشتن، سجده بر خاک و بسمله را بلند گفتن" پنج علامت مومن می باشد.

رایزن فرهنگی در بخشی از سخنان خود ضمن تشریح اهداف قیام کربلا گفت: معروف به معروف و نهى ازمنکر ، آزادی و آزاديخواهى ، عدالت و عدالت خواهی، کرامت و عزت نفس ، بيدارى خفتگان ، بصیرت ، شجاعت ، اخلاص، ایثار، ترویج روح معنويت، فداکاری، همبستگی، حق خواهی و ... که نیاز ضروری جهان امروز است از جمله میراث قیام و شهادت امام حسین (ع) می باشند.

وي افزود: امام حسین (ع) در دوره حیات خود همواره حوائج مردم ، مساکین ، یتیمان و بیوه زنان را شبانه بدور از چشم های مردم برطرف نموده بطوری که بعد از غارت لباس های آن حضرت آثار کبودی حمل انبان ها مواد غذائی بر شانه های امام (ع) بعد از شهادت در کربلا دیده شد.

"قزلسفلي"، در بخشی از سخنان خود با استناد به دلائل نقلی و عقلی به ضرورت برگزاری مناسبتهای دینی، شناخت تاریخ و حوادث اسلامی بویژه اهل البیت رسول گرامی اسلام و نقش آنها در احیای و زنده نگهداشتن میراث اسلام ناب محمدی (ص) و انتقال آنها به نسل آینده اشاره نمود.

رایزن فرهنگی در ادامه سخنان خود ضمن شرح مصائب جانسوز شهیدان کربلا، اسیران شام و ورود اهل البیت(ع) به مدینه گفت: در تاریخ مدینه دو مصیبت و فاجعه عظیم "رحلت پیامبر اکرم (ص)" و "خبر دادن بشیر از قتل بزرگ کربلا" تمام اهل مدینه را یکپارچه به گریه در آورده است.

مراسم مشابهی در مساجد رسول اعظم (ص)، سلام ، اهل البیت(ع)، ابوذر و ... فریتاون و همچنین در مساحد رحمت و الحسنین(ع) شهرستان های مکینی و بو توسط محبان و و عاشقان حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) و اهل البیت (ع) برگزار و سخنرانان ضمن عزاداری راجع به اهداف قیامکربلا، فضائل امام حسین(ع) و اهمیت زنده نگهداشتن ایام الله سخنرانی نمودند.

لازم به ذکر است که مراسم عزاداری و سخنرانی در برخی مساجد و مراکز فرهنگی تا آخر صفر ادامه دارد.

ايتاليا

مراسم بزرگداشت اربعین حسینی با حضور اعضای خانواده های ارگانهای ایران در رم و برخی از ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در محل مجتمع شهید باهنر رم برگزار شد.

در این مراسم که سفرای کشورمان در رم، واتیکان و فائو نیز حضور داشتند، ابتدا "پورمرجان"، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تسلیت این روز با فیض و عظمت گفت: اربعین از روزهای تاریخی و مهم در تاریخ اسلام است که در آن جابربن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین(ع) رفت و این روز را در تاریخ اسلام ماندگار کرد. زیارت امام حسین آنچنان در اسلام دارای اهمیت است که امام باقر (ع) فرمودند: " لو یعلموا الناس ما فی زیاره قبرالحسین (ع) من الفضل لماتوا شوقا" و یا  امام صادق(ع) می فرمایند: "من زار الامام الحسین (ع) ماشیا کتب الله له بکل خطوه حسنه و محی عنه سیئه "  زیارت آن حضرت آنقدر در تشیع حائز اهمیت است که ثواب حج و عمره بر آن ذکر شده است و بر همین اساس است که هر سال میلیونها نفر از عاشقان و رهپویان آن حضرت از کشورهای مختلف رهسپار عراق شده و با پای پیاده از شهرهای مختلف به زیارت قبر آن حضرت می شتابند. علت این همه فضل در زیارت قبر امام حسین (ع) را باید در هدف امام حسین (ع) و و جان نثاری آن حضرت در راه اصلاح امت پیامبر (ص) و امر به معروف و نهی از منکر و از خودگذشتگی کامل  وی جستجو نمود  که خود آن حضرت در تبیین هدف از قیام خودشان بیان داشتند.

در ادامه این برنامه حجه الاسلام والمسلمین ربانی سفیر کشورمان در واتیکان در بیان اهمیت اربعین و عزاداریهای ابی عبدالله الحسین(ع) به ذکر حدیثی ار امام رضا (ع) پرداخت که امام فرمودند: "إن يوم الحسين أقرح جفوننا ، وأسبل دموعنا ، وأذلّ عزيزنا بأرض كربٍ وبلاء ، أورثتنا الكرب والبلاء إلى يوم القیامه، فليبك الباكون، فإن البكاء علي الحسین يحطّ الذنوب العظام" بدرستی که مصیبت امام حسین (ع) دیدگان ما را مجروح، اشکهای ما را جاری و عزیزان ما را خار نموده و تا روز قیامت ما وارث محنت و بلاء شدیم، گریه کنندگان بر این مصیبت گریه کنند که همانا این گریه ها همه گناهان آنها را فرو می ریزد.

وي گفت: شب اربعین یکی از شبهای شهیدان بزرگ عالم عشق است ،امشب تمام زمین و زمان در غم سوگواری ابی عبدالله عزادارند و در وادی عشق، امام حسین نگین همه سرسلسله تاج انبیاء و ائمه معصومین است. به خاطر همین است که آنهائی که مقرب درگاه عشق ابی عبدالله هستند، اشک می ریزند و از جان و مال خود بذل می کنند.

وی در ادامه سخنانش اظهارداشت: قبل از عاشورا، مراسم اربعین به این صورت که هر سال برگزار می شود در تاریخ اسلام ثبت نشده است  بنابر این قبل از حادثه کربلا نام اربعین در تاریخ اسلام نیست و اربعین از اختصاصات امام حسین (ع) است و در زندگی و شهادت هیچکدام ار ائمه و حتی انبیاء، اربعینی مشاهده نمی شود و لذا زیارت و بزرگداشت اربعین از اختصاصات امام حسین (ع) است که بسیار با اهمیت است.

سفير كشورمان تصریح کرد: از دیگر ویژگیهای امام حسین (ع) امتیازات دیگری است که خداوند متعال به وی می دهد مثل استجابت دعا در زیر قبه آن حضرت که خداوند آنرا تضمین نموده است. همچنین شفای در تربت حضرت ابی عبدالله که فقط در تربت امام حسین است و در بقیه موارد، خوردن خاک حرام شمرده می شود حتی اگر از حرم پیامبر اکرم باشد.

ربانی در مورد اربعین و اهمیت آن گفت : اصولا عدد اربعین و چهل در برخی از موارد مهم ذکر شده  و اهمیت پیدا کرده است که در این ارتباط به آیات مربوط به نشو و نمای جنین و شکل گرفتن جسم آدمی در هفت مرحله بر اساس آیات قرآنی پرداخت که هر کدام از آن دوره ها در چهل روز به تکامل می رسد و بالاخره انسان متولد می شود.

در پایان این برنامه، مراسم عزاداری و سینه زنی با مداحی یکی از عاشقان اهل البیت(ع) برگزار شد.

علاوه بر این برنامه، شیعیان بومی در رم، ایرانیان و شیعیان بومی ایتالیائی در میلان و تورینو هم مراسم اربعین را گرامی داشتند و علاوه بر عزاداری و نوحه سرائی در موضوع اربعین حسینی از سخنرانیهای مروبطه بهره مند شدند.

 تایلند

همگام با شیعیان و محبان اهل بیت(ع) و عاشقان حسینی در تایلند، ایرانیان مقیم تایلند نیز شب گذشته، در سالروز اربعین سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور در مراسمی که توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی برگزار شده بود، به سوگواری و عزاداری پرداختند.

در اين مراسم پس از قرائت زیارت اربعین، حجت الاسلام کریمی نماینده دفتر المصطفی(ص) در تایلند در سخناني پیرامون نقش حضرت زینب(س) در جاودانگی نهضت حسینی به ايراد سخنراني پرداخت.

در ادامه مراسم مداحی و نوحه خوانی و مرثیه خوانی جمعی سه تن از دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

شیعیان این کشور نیز در اربعین حسینی مراسم سوگواری و عزاداری های بسیار ویژه ایی را در مساجد و حسینه های خود برگزار می نمایند که عموماً به مدت سه روز و سه شب این مراسم برگزار می گردد، بدینگونه که این مراسم یک روز قبل از اربعین آغاز شده و تا یک روز بعد از اربعین مجالس سخنرانی و محافل عزاداری و نوحه خوانی آنان ادامه می یابد. مراسم روز اربعین در تایلند در مساجد و حسینیه های بزرگ شهر بانکوک شامل: مسجد امام علی(ع)- مسجد الهدی- مسجد پدومتانگ- حسینیه امامباره- مسجد نورالنصیحه- حسینیه امام محمد باقر(ع)- مسجد کودی لونگ و ... و همچنین مراسم ویژه اربعین حسینی در مسجد بزرگ حضرت روح الله شهر ناخان سیتامارات جنوب کشور و شهر پوکت تایلند بوده است.

ترکیه (استانبول)

عاشقان اهل بیت(ع) در مراسم اربعین شهادت جانسوز سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت امام حسین (ع) درشهر استانبول اشک ماتم ریختند.
 در این مراسم که در مسجد ایرانیان (والده خان ) برگزار شد ، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت ( ع ) در چهلمین روز از شهادت جانسوز سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان مراسم عزاداری و نوحه خوانی برپا کردند.

این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و با قرائت دعای پرفیض اربعین آغاز و سپس حجت الاسلام والمسلمین" عالمی " امام جماعت مسجد ایرانیان (والده خان) به سخنرانی در خصوص اهمیت قیام حضرت اباعبداله الحسین(ع) و فداکاریهای حضرت زینب کبری پرداخت.

در این مراسم با شکوه و حزن انگیز مداحان اهل بیت وعصمت و طهارت(ع) با ذکر مصایب حضرت سید الشهداء (ع) و یاران وفادارش به مرثیه خوانی و نوحه سرایی  به زبان های فارسی و ترکی پرداخته و حاضرین در این فضای معنوی و روحانی آکنده از غم واندوه اشک ماتم ریختند و عظمت قیام امام حسین(ع) این شورانگیزترین حماسه تاریخ بشری را گرامی داشتند.

تركيه (آنکارا ) 

همزمان با بیستم صفر مراسم اربعین حسینی با حضور ایرانیان مقیم آنکارا و مسئولان نهادها و سازمانهای ایرانی مستقر در آنکارا همچنین گروهی از محبان اهل بیت(ع) از ترکیه در محل رایزنی فرهنگی آنکارا برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی مسئول نمایندگی جامعة المصطفی در سخنانی  با تحلیل نهضت کربلا به دلایل اهمیت بزرگداشت اربعین پرداخت وزیارت اربعین و برگزاری مراسم اربعین را نشانه ایمان و ولایتمداری نامید.  

                                                                           
وی بزرگداشت ایام محرم و اربعین حسینی را برای بازگو کردن پیام نهضت کربلا ضروری دانست و به انحراف مسیر جامعه اسلامی در دوران حکومت معاویه و یزید پرداخت.                
                                                                     
مسئول نمایندگی جامعه المصطفی در بخشی از سخنان خود ضمن بیان پیامها و مکتوبات امام حسین(ع) بعد از خروج از مدینه و ناتمام گذاشتن حج وتغییر مسیر به سوی کربلا به این نکته اشاره کرد که اگر پیام های این حرکت زنده نگهداشته نشود ممکن است حکومت بنی امیه به عنوان سمبل حکومت اسلامی تلقی شود و در ذهن جهانیان شبهه ایجاد کند، لذا برای تبری جستن از فساد حاکم بر دربار امویان و اعلام اینکه شیوه حکومتی آنان مورد تأیید اسلام نبوده، باید با نگاهی تحلیلی به تبیین نامه ها و مکتوبات امام حسین(ع) در طول سفرشان به کربلا بپردازیم و مجموعه پیامهای ایشان را در طول سفر به عنوان منشور قیام کربلا به نسلهای بعدی منتقل کنیم. امام حسین(ع) در یکی از نامه های خود به سران بصره فرمود : که دین خدا بواسطه ستم حکومت بنی امیه از بین رفته است و شاخصه های آن چنان تغییر یافته که گویی دینی مرده است و من برای احیای دین خدا و جدم رسول الله(ص) چاره ای جز قیام ندارم.       
                                                                                       
عبداللهی در پایان سخنرانی به ذکر مصیبت پرداخته و با روضه خوانی و مرثیه سرایی مشتاقان اهل بیت را با مصائب اهل بیت(ع) آشنا کرد. سپس مراسم سینه زنی با اجرای مداحان اهل بیت(ع) برگزار شد.

قزاقستان (آلماتي)

مراسم سوگواری اربعين سالار شهیدان اباعبدالله الحسین و یاران با وفای او در شهر آلماتی برگزار شد.

این مراسم که با حضور ایرانیان مقیم آلماتی، تجار، خانواده های ماموران نهادهای دولتی مستقر در آلماتی، شیعیان تاجیکی در محل حسینیه ثامن الائمه (ع) برگزار گردید.

شرکت کنندگان در این مراسم پس از قرائت قرآن کریم با مداحی و نوحه خوانی یکی از مداحان اهل بیت ساکن در قزاقستان به سینه زنی و سوگواری پرداختند.

در پایان به صورت دسته جمعی زیارت اربعین نیز خوانده شد.

نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزافستان در راستای تقویت تعامل خود با ایرانیان خارج از کشور ، حضور فعال خود در مجامع مذهبی و فرهنگی ایرانیان را از سلسله سیاست های فرهنگی خود دانسته و تلاش کرده است تا این حضور به طریق ممکن برقرار و روز به روز تقویت گردد . در همین راستا این نمایندگی در مجلس سوگواری سالار شهیدان در منزل یکی از فعالان اقتصادی کشور عزیزمان شرکت کرده تا این رسالت مهم را محقق نماید.

 این مراسم با برگزاری نماز جماعت و قرائت قران کریم و نوحه سرائی مداح اهل بیت (ع) در منزل شخصی وي برگزار گردید.

شایان ذکر است در این مراسم مسئولان نهادهای جمهوری اسلامی ایران و تجار و مهاجرین ساکن در آلماتی حضور داشتند.

قزاقستان (آستانه)

همزمان با اربعین حسینی مراسمی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران رایزن فرهنگی و کارکنان سفارتخانه و نهادهای ایرانی در رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی این در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز جماعت آغاز و پس از آن زیارت وارث قرائت شد. "صابری" رایزن فرهنگی كشورمان طی سخنانی در رابطه با مبانی اخلاق اسلامی سخنرانی نمود.

وي با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) که فرموده است: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» بیان داشت که اخلاق از جمله مسائلی هست که در همه ادیان و مکاتب و فرهنگها وجود دارد راجع به اخلاق بحثهای مفصلی از سوی دانشمندان مختلف صورت گرفته است و فلاسفه نیز به آن توجه ویژه کرده اند که در بین علمای اسلامی معاصر علامه طباطبایی و شهید مطهری در آثار مختلف خود به طور مفصل به این موضوع پرداخته اند که علامه طباطبایی بین دین و اخلاق از نظر مبنایی اتحاد برقرار کرده است و اظهاری دارد که اسلام سفارش به پیروی از عقل نموده و اخلاق را نیز مبتنی بر عقل دانسته است، بنابراین، دین واخلاق، هر دو، انسان را به یک راه می برند.

رايزن فرهنگي ايران در ادامه با تعریف اخلاق و تشریح اخلق حسنه و اخلاق سیئه بیان داشت: اخلاق برای رسیدن به سعادت و کمال واقعی انسان است و به همین خاطر است که چون پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) فرموده است با دارا بودن اخلاق متعالی خداوند به خطاب کرده است:« ا‌ِنـّک‌َ لـَعـَلی خـُلـُق‌ٍ عـَظـیم‌ٍ‌» ودر پایان به ذکر نمونه هایی از افرادی که خود را متخلق به اخلاق اسلامی کرده اند پرداخت.

 چين

برگزاری مراسم اربعین اباعبدالله الحسین (ع) با حضور هموطنان ایرانی در پکن برگزار شد.

این مراسم درشب اربعین در حسینیه سفارت ایران با نماز جماعت زيارت پرفیض عاشورا و اربعین، قرائت آيات كلام الله مجيد، سخنراني حجت الاسلام شریعتی، مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) برگزار شد.

در اين مراسم، ديپلماتها، نمايندگان دفاتر، دانشجویان ایرانی و ايرانيان مقيم به اتفاق خانواده های محترم آنان و جمعی از شيعيان آذربایجانی حضور داشتند.

حجت الاسلام شریعتی در خصوص علت قیام عاشورا در کلام امام حسین(ع) بیان داشت: حضرت امام حسين(ع) علت قيام خود را امر به معروف و نهي از منكر بيان مي فرمایند. امام(ع) علت و انگيزه قيام خويش را، مبارزه با منكرات فراوان موجود در جامعه اسلامي و تبليغ و ترويج معروف در بين مسلمانان، اعلام مي‎كنند‎.  بنابراين، فلسفه اصلي و نهايي نهضت حضرت را مي‎توان در يك هدف جا‎مع و كلي يعني «احياي فرهنگ اسلام اصيل و ناب محمدي(ص) و زدودن زنگارهاي تحريف‎ و بدعت‎ از دين » خلاصه كرد‎. امام در وصيت نامه خود به محمد ابن حنفيه مي‎نويسند: «اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنكر» و يا در زيارت‎نامه‎هاي مربوط به حضرت آمده است: «... و امرت بالمعروف و نهيت عن المنكر »


وي افزود: اگر حضرت در برخی موارد علت حركت خويش را مبارزه با اموري، هم‎چون رواج بدعت‎ها، مخالفت با كتاب خدا و حلال و حرام الهي، نابودي سنت پيامبر(ص)، شيطان محوري و ترك خدا محوري، فساد، ظلم، بي‎عدالتي و ناامني در جامعه اسلامي، تعطيلي حدود الهي، در انحصار گرفتن و تاراج بيت المال مسلمانان و ... مي‎داند، تمام اين امور حاكي از فراواني و شيوع امري به نام «مُنْكَر» در جامعه اسلامي است‎، كه حضرت خود را موظف به نهي از آن مي‎دانستند‎.

در ادامه مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ذکر مصائب اهل بیت پرداختند.

كرواسي

عاشقان و عزاداران امام حسین (ع) در رایزنی فرهنگی ايران مجلس اربعین را برگزار نمودند.

در این آیین که جمعی از ایرانیان، شیعیانی از عراق و لبنان و سوریه و اعضای سفارت كشورمان حضور داشتند، "سيد مجتبي اكرمي" رایزن فرهنگی ايران به بیان ویژگیهای عدد چهل در اندیشه اسلامی و شیعی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه اربعین نشانه رسیدن به کمال می باشد، حادثه اربعین و زیارت اربعین را در رساندن پیام حادثه عاشورا به همه زمانها و زمینها بسیار مهم دانست. سید مجتبی اکرمی با اشاره به زیارت اربعین ذکر شده در کتب ادعیه عباراتی از آن را مورد توجه قرار داد که امام حسین (ع) با شهادت خویش و بذل خون خویش در راه خدا بندگان خدا را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات بخشیدند.

شریف خدایی سفیر ايران اشعاری را در مدح اهل بیت و بزرگداشت اربعین خواند.

سنگال

همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی مراسم عزاداری در حسینیه اهل البیت رایزنی فرهنگی ایران با حضور کارگزاران نظام وایرانیان مقیم با حزن و اندوه برگزار شد.

 در این مراسم که پس از اقامه نماز به امامت حجة الاسلام والمسلمین سید مرادی برگزار شد، "حسن ذاكري"، رایزن فرهنگی كشورمان ضمن عرض تسلیت ایام اربعین حضور نماینده اعزامی از حوزه علمیه قم که برای شرکت در مگل طوبی به سنگال عزیمت کرده اند را خیر مقدم گفته وسپس اشعاری را در رثای شهیدان کربلا وحوادث پس از عاشورا تا اربعین حسینی را قرائت نمود.

نلاوت زیارت عاشورای امام حسین(ع) از دیگر برنامه های این مجلس بود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه قم طی سخنانی موضوع  ولایت را از پیامهای اصلی فرهنگ عاشورا برشمرد .
 وي در تبیین بحث ولایت سه عامل عمده  محبت ،اطاعت ،وحق حاکمیت راتشریح نمود والتزام به این سه را از نشانه های اصلی اهل ولا دانست.
روضه خوانی و ذکر توسل به اهل البیت عصمت و طهارت پایان بخش این مراسم معنوی بود.

قازان

مراسم اربعین سالار شهیدان در شب اربعین  با حضور باقرنژاد شایان، سرکنسول، حجت اله عابدی، سرپرست موقت وابستگی فرهنگی، همکاران و خانواده های کارکنان سرکنسولگری و 30 تن از دانشجویان شاغل به تحصیل ایرانی، در سالن اجتماعات سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان - تاتارستان برگزار شد.

این مراسم با نماز جماعت آغاز و با قرائت قران، زیارت اربعین، سخنرانی، مدیحه سرایی (عزاداری و مراسم سینه زنی) ادامه يافت.

نخجوان

همزمان با شب اربعين حسيني مراسمي پس از نماز مغرب و عشاء با قرائت زيارت اربعين و مداحي يكي از مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در محل اقامتگاه سركنسولگري كشورمان در نخجوان برگزار شد.

گفتني است نظير چنين مراسمي نيز در مسجد الزهراء (مسجد ايرانيان ) مسجد جامع و مسجد پير قميش جمهوري خودمختار نخجوان برگزار شد.

کد خبر 2201431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha