۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰

مهر گزارش می دهد؛

نمایش آیین های مازندران در قاب پایتخت 3/ احتمال ساخت سری چهارم

نمایش آیین های مازندران در قاب پایتخت 3/ احتمال ساخت سری چهارم

ساری - خبرگزاری مهر: تهیه و تولید ساخت سریال پایتخت 3 که قرار است نوروز 93 مهمان خانه های ایرانیان باشد در استان مازندران در حال انجام است و به گفته کارگردان این سریال، احیای خرده فرهنگ ها، آیین ها و مناسک در این سریال به نمایش در می آید.

به گزارش خبرنگار مهر، پرسان پرسان به شهر شیرگاه و خانه ای می رویم که گروه سیروس مقدم، مشغول ضبط سکانسی در داخل منزل داماد خانواده ( مهران احمدی) هستند، محسن تنابنده بازیگردان و بازیگر سریال مشغول، تمرین با گروه است تا ضبط نهایی انجام شود.

مازندرانیها طرفدار پایتخت هستند

سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت 3 در حاشیه فیلمبرداری سریال در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مازندرانی ها با این سریال مشکل ندارند بلکه طرفدار و دوستدار آن هستند، گفت: تنها برخی از دوستان سیاسی بودند حال با چه غرض و هدفی بوده، اطلاع ندارم.

سیروس مقدم بیان کرد: اگر سازمان صدا و سیما نظرسنجی، تحلیل گری و کارشناسی نکند، یک سریال 3 سال متوالی در 3 فصل ساخته نمی شود، تلویزیون بی حساب و کتاب نیست.

وی با بیان اینکه اگر بازتاب های 95 درصدی به سازمان صدا و سیمای مازندران و تهران راجع به سریال پایتخت 1 و 2 نبود، اظهارداشت: در سیاست های کلان سریال پایتخت از چرخه تولید همانند خیلی از برنامه های تولیدی حذف می شد.

کارگردان سریال پایتخت 3، افزود: مازندرانی ها در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به پخش سریال، موجب سکوت این چنین افرادی شده است.

مقدم با اشاره به بازدید استاندار و مسئولین مازندران از عوامل سریال پایتخت 3 در شیرگاه سوادکوه، اذعان داشت: این بازدید موجب آرامش روانی و ذهنی  عوامل برای ساخت سریال های دیگر و همچنین سرمایه گذاری فرهنگی در مازندران می شود.

وی بیان کرد: تا 2 سال گذشته شمال کشور را به استان گیلان می شناختند و کمتر استان مازندران و خصوصیات شاخص و با ارزش در این استان شناختند.

احیای خرده فرهنگ ها و آیین ها

کارگردان این سریال، درباره ساخت مجموعه پایتخت، افزود: در تداوم سیاست های کلان در سازمان، احیا کردن و گسترش فرهنگ، خرده فرهنگ ها، قومیت ها، گویش ها، لهجه ها، آداب و مناسک اقوام مختلف را 3 سال پیش به تیم پایتخت  داده شد.

مقدم خاطرنشان کرد: با ساخت این مجموعه یک قصه جذاب برای مهاجرت از یک نقطه به تهران و برگرداندن آنها به شهر خود آغاز شد.

وی به جستجوی بهترین منطقه از لحاظ زیبایی، فرهنگ غنی و پخش موسیقی های جذاب برای ساخت این سریال اشاره کرد و گفت: با جستجو و کارشناسی بسیار مازندران برای ساخت سریال انتخاب شد و پایتخت 1 در این استان سرمایه گذاری شد.

کارگردان سریال پایتخت با اشاره به اینکه در پایتخت 1 با چنان استقبالی در داخل و خارج از کشور روبرو شد که سازمان صدا و سیما بر اساس نیاز سنجی انجام داد و ماموریت ساخت پایتخت 2 را با عامل وحدت و نماد آن صنعت هنر گنبد و گلدسته سازی به عهده این عوامل قرار داد، اذعان داشت: پیدا شدن این صنعت، هنرمندان مازندرانی و ساخت این سریال پیوند شمال به جنوب کشور و خلیج فارس و همچنین عنصر مذهب و گلدسته سازی عنوان کرد.



 

توجه پایتخت 3 به ورزش کشنی

مقدم ساخت پایتخت 3 را به دلیل استقبال بسیار از 2 سریال قبلی در چند مقوله مختلف کشتی ورزش بومی و اصلی این استان ، بیکاری و مضرات آن در جامعه اشاره کرد.

وی به 15 قسمتی بودن سریال پایتخت 3 در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: با توجه به ایام فاطمیه قسمت های از این سریال از بخش مذهبی استفاده می شود.

مقدم به متفاوت بودن این سریال با 2 سریال قبلی پایتخت که از نظر مفهومی خیلی اختلاف است، اظهارداشت: در این سریال بازیگران قدیمی با همان سر و شکل ولی در مفهوم یک قصه تازه، حرف جدید و بخش های نگفته در روابط خانوادگی می باشد.

هما آشپزخانه می زند

بازیگر نقش هما به سختی پروسه کار در راه ، جاده و شهرستان اشاره کرد و گفت: شروع کار از اول دی ماه تا ایام نوروز طول می کشد.

ریما رامین فر به نقش خود که درسش تمام شده و در شهر خود آشپزخانه راه اندازی می کند، اشاره می کند.

وی بیان کرد: در ابتدای سریال نقی بیکار و نان آور خانه هما است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به همسو شدن فرهنگ سنتی با فرهنگ نوین و متناسب با روز و جامعه به افکار عمومی توجه شود، اظهارداشت: رویکرد و نگاه سریال باید به ایام فاطمیه و توجه بیشتری شود که این خواسته همه مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی ابراهیمی به نخستین حکومت تشیع علوی استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته در ساخت سریال پایتخت مناره ای را از استان حرکت دادند که یک نوع تفکر، ایده و هنر استان اثرات خود را در جامعه نشان می دهد.

وی به زبان، واژه، عبارت ها، اسامی و الفاظی اشاره کرد و افزود: شانیت افراد هر چه بیشتر بتواند مطابق شانیت فرهنگ جامعه، عامه و نخبگان مصروف شود، یقیناً دلنشین تر و ماندگارتر می شود.

این مسئول به دغدغه های ولایت فقیه با رویکرد فرهنگ، دولت جامعه اشاره کرد و تصریح کرد: خدا را شکر در این سریال در ابعاد مختلف از ارزش های سبک زندگی دینی، مسائل اخلاقی، ورزش بویژه کشتی و نگاه به مازندران استفاده کرد.

ابراهیمی بیان کرد: با نقد، تحلیل، تفسیر و توجیه سریال موجب روند کاری پایتخت 3 و آغاز سریال 4 آن می شود.


 

وی به توان مسئولین استان اشاره کرد و اظهارداشت: مقصد و هدف یکی است و همه متعلق به یک جامعه اند و زیر پرچم تشیع در نظا مقدس جمهوری اسلامی زندگی و برای صدور انقلاب تلاش می کنیم.

استاندار مازندران نیز در بازدید از پروژه ساخت سریال پایتخت 3 با اشاره به کمک و مساعدت برای سریال پایتخت، افزود: مسئولین استان برای پخش این سریال از هر کمکی و همکاری دریغ نمی کنند و هرگونه کمک و همکاری بستگی به خود عوامل سریال دارد.

ربیع فلاح خاظرنشان کرد:  به گفته رئیس جمهور که در هنر بحث زیبایی نیست بلکه هنر سخن گفتن و مدیریت و خوش رویی است، اظهارداشت: سریال پایتخت 3 یک سریال فرهنگی و اجتماعی با رویکرد مسائل و مشکلات مردم در زمینه های مختلف از جمله وضعیت سیمای منطقه، استان، شرایط و فرهنگ بومی، علائق، دیدگاههای مردم و  انگیزه خانوادگی و شخصیتیمی تواند یک سریال سازنده و مفید شود.

وی به لهجه مازندرانی و نهادینه شدن آن در بین عوامل سریال و کم سلیقگی برخی افراد که این سریال را زیر سوال بردند، اذعان داشت: مازندرانی ها از  سریال پایتخت یک و دو استقبال کردند و اگر مواردی هم در این زمینه بوده، عوامل سریال در انتهای کار خود حسن نیت خود را نشان دادند.

استاندار به سریال پایتخت اشاره کرد و افزود: پخش این سریال به تصویر کشیدن فرهنگ مازندرانی، علائق مردم به سراسر کشور می باشد و در این زمینه، کار بسیار سختی است و مردم در جامعه در این مورد حساسیت دارند و عوامل سریال باید این مسائل را در نظربگیرند.

سریال پایتخت 3 قرار است نوروز سال 93 از شبکه تلویزیونی پخش می شود در شهرهای مازندران و احتمالا در استان دیگر یا ترکیه ضبط می شود.
 

کد خبر 2217070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha