۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۲

در یک کتاب بازگو شد؛

چرا مارکوپولو به ایران آمد؟

چرا مارکوپولو به ایران آمد؟

اگر می‌خواهید بدانید مارکوپولو چرا به ایران آمد، چگونه وارد ایران شد، به کدام شهرها سفر کرد؟ کتاب «ایران در عصر مغولان و ایلخانان» از مجموعه «چراهای تاریخ ایران» را بخوانید.

به گزارش خبرنگار مهر، در تاریخ پرفراز و نشیب ایران، هر دوره با یک ویژگی مشخص می‌شود. اما ویژگی دوره مغول‌ها با همه آن ویژگی‌ها متفاوت است. اگر روزی کنجکاوی به سرتان زد و دنبال یافتن علل عقب ماندگی ایران و کشورهای پیرامون آن افتادید، حمله مغول را از یاد نبرید. این دوره یکی از هولناک‌ترین دوره‌ها در تاریخ کشور ماست و صدمات وارد به مردم در این عصر به حدی بود که برخی مورخان تا مدت‌ها حاضر به نگارش تاریخ این مصیبت نبودند.

کتاب «ایران در عصر مغولان و ایلخانان» از مجموعه کتاب‌های «چراهای تاریخ ایران» نوشته احمد فروغ‌بخش با تصاویر فرهاد جمشیدی از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است. در پیشگفتار این کتاب آمده: «حمله مغولان به ایران، به رهبری چنگیزخان، منجر به فروپاشی حکومت خوارزمشاهی شد اما این تمام ماجرا نبود زیرا چند دهه بعد، بار دیگر ایران مورد هجوم یکی از نوه‌های چنگیزخان به نام هولاکو قرار گرفت. او موفق به تاسیس سلسله‌ای به نام ایلخانان مغول شد که هشتاد سال دوام آورد. در دوران حاکمیت مغولان، تحولات مثبت و منفی گوناگون یدر زمینه‌های مختلف در کشور ما پدید آمد و سابقه درخشان تاریخی و فرهنگی مردم ایران، که بسیار برتر از فرهنگ مهاجمان بود با گذشت زمان بر خوی بیابانگردی آنان اثر گذاشت...»

کتاب به بخش‌های مختلفی تقسیم شده؛ در بخش اول با عنوان «مغول‌ها و مغولستان» با کلیتی درباره این قوم و سرزمین‌شان آشنا می‌شویم. اینکه چرا مغول‌ها به ایران حمله کردند؟، سرانجام سلطان جلال‌الدین چه شد و... موضوعاتی است که در بخش دوم با عنوان «حمله مغولان به ایران» به آن پرداخته شده است.

بخش «ارتش و نیروی نظامی» به ساختار ارتش مغولان توجه می‌کند و از حیله‌های آنان در جنگ پرده برمی‌دارد. «حمله مجدد به ایران» عنوان فصل بعدی کتاب است. چرا هولاکوخان به ایران حمله کرد؟ چگونه قلعه‌های اسماعیلی به وسیله مغولان سقوط کرد؟ چرا حکومت ایلخانان از هم پاشید؟ و... از جمله پرسش‌هایی است که در این بخش به آن پاسخ داده شده است.

در این کتاب همچنین در بخشی با عنوان «مسافرت و جهانگردی» به شخصیت‌ها و جهانگردانی چون ابن‌بطوطه، قطب‌الدین شیرازی و علت سفر مارکوپولو به ایران توجه شده است. «اوضاع اجتماعی و علمی» ایران در عهد مغول نیز عنوان آخرین بخش کتاب است.

ایران در عصر باستان، ایران از اسلام تا آل بویه، ایران در عضر غزنویان و سلجوقیان، ایران در عصر تیموریه، ایران در عصر افشاریه، ایران در عصر قاجاریه، ایران از کودتای رضاخان تا پیروزی انقلاب اسلامی، از دیگر مجلدات مجموعه «چراهای تاریخ ایران» است.

کتاب «ایران در عصر مغولان و ایلخانان» از مجموعه کتاب‌های «چراهای تاریخ ایران» نوشته احمد فروغ‌بخش با تصاویر فرهاد جمشیدی، در 1100 نسخه و به قیمت 14000 تومان از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است.

کد خبر 2322406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha