۱۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۲۲

آیت الله مکارم شیرازی:

عده‌ای اصرار دارند امر به معروف و نهی از منکر کمرنگ شود/ الهام جوانان از پیام‌ عاشورا در تسخیر لانه جاسوسی

عده‌ای اصرار دارند امر به معروف و نهی از منکر کمرنگ شود/ الهام جوانان از پیام‌ عاشورا در تسخیر لانه جاسوسی

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید با ابراز تاسف از تلاش عده ای برای کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر گفت: کمرنگ شدن این فریضه، چراغ سبزی برای انجام گناه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: عاشورا با مفاهیمی گره خورده است که هیچ گاه کهنه نمی شود. عاشورا با آزادگی و مبارزه با ظلم گره خورده و روز به روز وسیع تر از گذشته می شود.

وی با بیان اینکه توجه به پیام های عاشورا در کنار عزاداری و سوگواری ضروری است، بر لزوم توجه به پیام های عاشورا تاکید کرد و گفت: عزاداری برای مصیبت سیدالشهدا(ع) بسیار خوب و لازم است ولی در کنار این  عزاداری باید به پیام هایی که این حادثه بزرگ تاریخی توجه شود.

به گفته استاد برجسته حوزه علمیه پیام های عاشورای حسینی در زیارت نامه ها، خطبه های امام حسین(ع) در مکه و شب عاشورا و در مسیر راه، در خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کوفه و شام، در رجزخوانی اصحاب امام حسین(ع) و... فراوان وجود دارد.

آیت الله مکارم شیرازی با ذکر نمونه ای از این پیام های عاشورایی اظهار کرد: هنگامی که دست راست حضرت ابالفضل العباس را قطع کردند، ایشان گفتند با این که یک دستم قطع شده، باز هم از دین حمایت می کنم.

به اعتقاد این مرجع تقلید این سخن قمر بنی هاشم نشان می‌دهد که شهیدان کربلا برای حفظ دین قیام، شربت شهادت نوشیدند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوییم «یا لیتنا کنا معک» یعنی باید قدم در جای قدم شهدای کربلا بگذاریم و خود را با اهداف و پیام های عاشورایی و اهداف مقدسی که شهیدان کربلا برای آن شهید شدند، همسو کنیم.

پیام نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع)

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برپایی نماز ظهر عاشورا توسط امام حسین(ع) تاکید کرد: این که امام حسین(ع) ظهر عاشورا نماز جماعت خواندند، این حرکت دربردارنده این پیام است که نماز را باید در سخت ترین شرایط هم به پا داریم.

به گفته این مفسر قرآن کریم اگر نماز جماعت اول وقت با حضور قلب اقامه شود، بسیاری از آسیبب های اجتماعی و فرهنگی جامعه از بین می رود.

وی با بیان اینکه رفتار اسرای کربلا در کوفه و شام مهمترین درس برای ما است تصریح کرد: وقتی می شنویم حضرت زینب(س) در مقابل یزید در شام بیان می دارند «این برای من ننگ است که با تو سخن بگویم؛ من تو را ناچیز و ناتوان می شمارم» این گونه با شجاعت سخن گفتن در حال اسارت، برای ما درس است که در هیچ شرایطی در برابر دشمن تسلیم نشویم و از اصول خود عقب ننشینیم و به ذلت تن ندهیم.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: امام خمینی(ره) از همین عاشورای امام حسین(ع) استفاده کرد و تشکیلات یزیدی را در هم کوبید.

الهام جوانان از پیامهای عاشورا در تسخیر لانه جاسوسی

وی با اشاره به فرارسیدن ۱۳ آبان روز تسخیر لانه جاسوسی افزود: جوانان عزیزی که لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند، از پیام های عاشورا استفاده کردند و این کار را انجام دادند.

آیت الله مکارم شیرازی احیای امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مهمترین اهداف قیام امام حسین(ع) ذکر کرد و افزود: متأسفانه در عین اهمیت این مسئله، عده ای اصرار دارند که امر  به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شود تا چراغ سبزی برای انجام گناه فراهم شود.

وی معتقد است که اگر امر  به معروف و نهی از منکر به وسیله عموم در سطح جامعه انجام شود، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نظارت عمومی و احیای امر به معروف و نهی از منکر از ارزشهای اسلامی است تاکید کرد: دشمن تلاش دارد این واجب الهی را با عملی همراه با خشونت نشان دهد، در حالی که امر  به معروف و نهی از منکر به هیچ وجه به معنای خشونت نیست، بلکه با زبانی نرم و از روی دلسوزی است.

کد خبر 2415104

برچسب‌ها