۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۳۴

سپهری مطرح کرد؛

سالانه ۲۰ درصد دختران عشایر اردبیل ترک تحصیل می‌کنند/ نبود مدرسه مهمترین دلیل

سالانه ۲۰ درصد دختران عشایر اردبیل ترک تحصیل می‌کنند/ نبود مدرسه مهمترین دلیل

اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: به دلیل نبود مدارس شبانه روزی سالانه حدود ۲۰ درصد دختران عشایر این استان بعد از پایان دوره تحصیلی ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، صابر سپهری عصر دوشنبه در کارگروه تخصصی بانوان اردبیل اضافه کرد: از عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایری، نبود مدرسه بویژه مدارس شبانه روزی در منطقه و پراکندگی خانوارها است.

وی احداث مدارس شبانه‌روزی را یکی از راهکارهای حل مشکل ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایر عنوان کرد و متذکر شد: در اصلاندوز و پارس‌آباد مدرسه شبانه ‌روزی دختران وجود ندارد که احداث سه مدرسه شبانه ‌روزی مشکل را تا حدودی حل خواهد کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه حدود هفت هزار دانش‌آموز عشایر در سطح این استان تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: از این تعداد، سه هزار و ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان عشایر را دختران تشکیل‌ می‌دهند.

ازدواج زودهنگام از دلایل ترک تحصیل دختران عشایر اردبیل

وی یکی دیگر از علل مهم ترک تحصیل دختران عشایر را ازدواج زودهنگام و در سنین پایین اعلام کرد و افزود: بکارگیری دانش‌آموزان به خصوص دختران عشایر یکی دیگر از علل ترک تحصیل آنها است.

سپهری یادآور شد: بحث ییلاق و قشلاق عشایر و نبود زمان مشخص برای این امر به خصوص در میان طایفه‌های مختلف از دیگر مواردی است که سبب میشود دانشآموزان از تحصیل دور شوند.

وی با اشاره به مشکل ازدواج زودهنگام دختران عشایر تاکید کرد: در این خصوص از دانشگاه علوم پزشکی انتظار داریم در خصوص آموزش به خانواده‌های عشایر در خصوص مشکلات ازدواج زودهنگام دختران، عوارض بارداری و زایمان در سنین پایین و دیگر مشکلات موجود آموزش و پرورش را یاری کنند.

وی به انتخاب معلمان بومی از مناطق عشایری اشاره کرد و ادامه داد: برای اینکه مشکلی در زمینه اعزام معلمان به مناطق محروم به ویژه مناطق عشایری نداشته باشیم دانشگاه فرهنگیان بیشترین درصد قبولی‌های خود را از مناطق بومی قرار داده به شرطی که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در همان منطقه خود خدمت کنند.

کد خبر 2428212