۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۹:۳۰

راه اندازی کارخانه هایی که با نیروی آب کار می‌‌کنند

راه اندازی کارخانه هایی که با نیروی آب کار می‌‌کنند

"کارخانه هایی مجهز به ماشین آلاتی که با نیروی آب کار می کنند" ایده آنچنان هیجان انگیزی است که اتحادیه اروپا وارد عمل شده و برای تحقق آن سرمایه گذاری کلانی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این ایده بی سابقه که تحت عنوان HYDRACT به دنیا معرفی شده، قرار است فشار آب جایگزین هوای فشرده جهت به حرکت درآمدن چرخ کارخانه ها شود.

فناوری هیدرولیک یا همان استفاده از آب برای حرکت و جابجایی تجهیزات قابلیت آن را دارد که در بسیاری از فرآیندها به عنوان جایگزینی مناسب برای هوای فشرده به کار گرفته شود. این نقطه نظر دانشمندانی است که در نظر دارند ایده HYDRACT را عملیاتی کنند.

هم اکنون در یک سری از کارخانجات صنعتی از جمله داروسازی و تولید مواد لبنیاتی از موتورهای مبتنی بر فشار آب به جای سیستم های متکی بر هوای فشرده استفاده می شود. در تمامی این کارخانجات از این نوع موتورها برای تنظیم جریان مایعات در لوله های مخصوص استفاده می شود.

محققان دریافته اند سیستم های محرک و پیستونهای مبتنی بر جریان آب و نه هوای فشرده نه تنها به صرفه جویی مالی و تولید کربن کمتری منجر می شود – این میزان تا 65 درصد نیز عنوان شده است – بلکه کارخانجات را در زمره تأسیسات پاک و دوست دار محیط زیست قرار می دهد و در عین حال مشکل "نشت" نیز در آنها دیده نمی شود.

مطالعات نشان می دهد سالانه بین 30 تا 50 درصد از هوای فشرده به کار رفته در سیستم موتوری کارخانجات مبتنی بر هوای فشرده به فضای بیرون نشت می کند و این یعنی هدررفت قابل توجه انرژی.

این محققان نشان داده اند به کارگیری موتورها و ماشین آلاتی که با استفاده از جریان آب و نه هوای فشرده کار می کنند نه تنها ارزان تر هستند بلکه نصب و راه اندازی آنها در چند دقیقه به پایان می رسد.

کد خبر 2434141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha