۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۳

مردان نمكی ذائقه عمارت ذوالفقاری را خوش كرد؛

موزه باستان شناسی ذوالفقاری در صدر جدول بازديد موزه های استان زنجان

موزه باستان شناسی ذوالفقاری در صدر جدول بازديد موزه های استان زنجان

زنجان -مسئول موزه های اداره كل ميراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: موزه باستان شناسی و مردان نمكی ذوالفقاری در صدر جدول بازديد موزه های استان زنجان قرار دارد.

پرستو قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بین موزه های استان زنجان  كه در شهر زنجان واقع شده اند عمارت ذوالفقاری، رختشویخانه و عمارت دارایی به ترتیب  رتبه اول تا سوم  جذب بازدید كنندگان  را  از آن خود كرده اند.

وی با بیان اینكه تا آبان سال جاری  حدود ۷۰ هزار و ۸۰۰ نفر  از موزه های استان زنجان بازدید كرده اند ابراز كرد: این آمار در دوازه ماه پارسال ۲۴۷ هزار و ۱۱۹ نفر بوده است.

مسئول موزه های استان زنجان  ادامه داد: امسال پنج هزار و ۵۰۲ نفر بازدید كننده خارجی از موزه های استان بازدید كرده اند.

قاسمی  یادآور شد: امسال ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ نفر از بنای سلطانیه و موزه آن بازیدد كرده اند همچنین  ۵۵ هزار نفر از موزه مردم شناسایی رختشویخانه بازدید كرده اند .

وی تعداد موزه های استان زنجان را پنج باب اعلام  کرد و اظهار كرد: موزه باستان شناسی سلطانیه، موزه باستان شناسی ابهر واقع در بقعه میر احمد ر نوش ، موزه مردم شناسی رختشویخانه،موزه باستان شناسی و مردان نمكی  عمارت ذوالفقاری  و موزه صنایع دستی عمارت دارایی از این جمله هستند.

مسئول موزه های استان زنجان گفت: موزه باستان شناسی و مردان نمكی واقع در عمارت ذوالفقاری مربوط به خاندان ذوالفقاری (محمود خان ذوالفقاری) است و در سال ۸۷ پس از مرمت  به عنوان موزه باستان شناسی و مردان نمكی افتتاح شد و مختص باستان شناسی استان است.

مردان نمکی

قاسمی با بیان اینكه آثار باستانی  مربوط به سه دوره پیش از تاریخ،دوره تاریخی و دوره اسلامی استان زنجان در عمارت ذوالفقاری نگهداری می شود  افزود: یك بخش تخصصی مردان نمكی و منسجوات مردان نمكی در این موزه نگهداری می شود.

وی خاطر نشان كرد: در بخش پیش از تاریخ زنجان همه  اشیا كاوش شده مربوط به چهار هزار،شش هزار،هفت هزار و هشت هزارسال پیش استان، در بخش تاریخی  اشیا عصر آهن كه مربوط به سه هزار سال پیش است و در بخش پس از اسلام آثار مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری قمری تا دوره قاجاریه نگهداری می شود.

وی بخش مردان نمكی و منسوجات مربوط به آن ها را بی نظیر در جهان دانست و ابراز كرد: كشف مومیایی مردان نمكی به صورت اتفاقی در معدن چهر آباد صورت گرفت اما پس از انجام آزمایش "دی ان ای" مشخص شد آثار مربوط به  دوره هخامنشیان و ساسانیان است.

این كارشناس ارشد باستان شناسی  یادآور شد: مرد نمكی شماره یك كه مربوط به دوره ساسانیان است  در موزه ملی تهران نگهداری می شود و سایر مردان نمكی در موزه عمارت ذوالفقاری  نگهداری می شوند.

به گفته وی، مرد نمكی شماره چهار كامل ترین مرد نمكی كشف شده  است كه مربوط به دوره هخامنشی است و همراه با لباس، كفش، چاقوی كمربندش كشف شده است.

قاسمی با بیان اینكه مردان نمكی زنجان تنها مجموعه نمكی جهان است گفت: در موزه باستان شناسی ذوالفقاری بخشی به نگهداری و نمایش منسوجات مردان نمكی اختصاص یافته است كه اغلب پارچه های پشمی ساده و منقوش یا پارچه تلفیقی پشم و مو است.

مسئول موزه های اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  استان زنجان گفت: مردم بیشتر علاقه مند دیدن  اشیا بی نظیر و جذاب هستند همین امر سبب شده بازیدد از موزه باستان شناسی ذوالفقاری بیش از موزه صنایع دستی عمارت دارایی باشد.

منسوجات مردان نمکی چهرآباد

 موزه باستان شناسی و مردان نمكی زنجان در شهر زنجان، بافت مركزی شهر  واقع در زینبیه غربی و در محور  بازار سنتی  قرار گرفته است دسترسی به پایانه اتوبوسرانی در جوار عمارت ذوالفقاری و ایستگاه های تاكسی در سبزه میدان دسترسی به این موزه را تسهیل كرده است.

کد خبر 2438509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha