۱۹ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۲۵

مهر گزارش می دهد:

۱۳۰۰اثر تاریخی قزوین وسهم اندک ازگردشگری/استانی که از قافله جاماند

۱۳۰۰اثر تاریخی قزوین وسهم اندک ازگردشگری/استانی که از قافله جاماند

قزوین- استان قزوین با ثبت بیش از ۱۳۰۰ اثر تاریخی متاسفانه کمترین سهم گردشگری را دارد که با بسترسازی مناسب می توان از این ظرفیت خدادادی برای تولید ثروت ملی و تحول در منطقه بخوبی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان قزوین با دارا بودن بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در کشور قابلیّت منحصر به فردی در تولید ثروت ملی از راه گردشگری دارد با این حال عمده درآمد این استان در طول دهه های اخیر از راه تولیدات صنعتی و کشاورزی بوده است.

ویژگی با ارزشی که البته با بروز بحران اقتصادی در کارخانجات و بی آبی، آینده اقتصادی استان را به شدت تهدید می کندو ضرورت روی آوردن به صنعت گردشگری در کنار حمایت از صنعت و کشاورزی دو چندان می کند.

استان قزوین معمولاً در سطح کشور با نقش ها و ویژگی هایی چون صنعت، کشاورزی و شاهراه ارتباطی تعریف می شود درحالیکه کمتر کسی از هویت و شأن اصلی این استان در تاریخ و فرهنگ ایران خبر دارد.

گردشگری قزوین

ثبت ملی بیش از ۱۳۰۰ بنای تاریخی، بهشت سبک های گوناگون معماری اسلامی ایران، سرزمین قلعه های تاریخی، برخورداری از طبیعت زیبا و شگفت انگیز طارم که به عنوان "هندوستان ایران" شناخته می شود، بناهای تاریخی درون شهری در غالب شهرهای استان تنها بخشی از توانمندی های قزوین در حوزه گردشگری است.

این استان در شرایطی بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در کشور را در خود نهفته دارد که تنها کمتر از یک درصد از کل مساحت ایران را به خود اختصاص داده با این حال قزوین تاکنون ثمره درخوری از این استعداد تاریخی و فرهنگی خود نبرده حال آنکه شهرهایی با قابلیت های بسیار کمتر از قزوین در ایران و کشورهای دیگر توانسته اند با استفاده از قابلیت های نه چندان جذاب خود در گردشگری حامی اقتصاد شهروندان و کشور خود باشند.

رستوران و پاساژ جایگزینی مناسب برای کارخانه های ورشکسته

امین تقوایی سهامدار آژانس توریستی دوبی استار و از کارشناسان گردشگری سازمان میراث فرهنگی معتقد است: استان قزوین در حال حاضر نیاز حیاتی به درآمدزایی از راه گردشگری دارد و باید همه موانع این مسیر مرتفع شود در غیر این صورت با توجه به شرایط فعلی، یقیناً این استان در آینده با مشکلات بسیار جدی دست به گریبان خواهد بود.

جاذبه های گردشگری قزوین

وی ادامه می دهد: البته این بدان معنا نیست که صنایع و کشاورزی قزوین رها شود، بلکه دقیقاً برعکس می توان با سود حاصل از گردشگری صنعت و کشاورزی قزوین را حمایت و احیاء کرد.

تقوایی معتقد است: مسئولان استان می توانند با دادن مجوزهای لازم و افتتاح رستوران، کافی شاپ، گالری، هتل و سایر خدمات مورد نیاز گردشگری هزاران نفر از کارگران و جوانان جویای کار را بجای کارخانه هایی که دچار مشکل تولید می شوند در درآمدزاترین مراکز مشغول به کار کنند و البته آثار اقتصادی و از آن مهمتر اجتماعی مثبت آنرا در زمانی کوتاه مشاهده کنند.

وی می افزاید: این استان در شرایط فعلی به درآمدزایی از قطب سومی نیاز دارد که حامی کشاورزی و صنعت باشد و از طرفی نیز با به کارگیری و تقویت بخش خصوصی ثروت حاصله از گردشگری را به خانواده های قزوینی و به تبع آن اقتصاد ملی تزریق کند.

گردشگری قزوین

حضرتی: از قافله گردشگری جامانده ایم

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با شاره به سهم و نقش اساسی گردشگری در درآمدزایی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه در شرایطی که روند گردشگری به سرعت در حال پیش رفتن است باید این واقعیت را پذیرفت که ما از قافله گردشگری جا مانده ایم تا جایی که باید هر چه زودتر این عقب ماندن را با پیمودن مسیرهای صحیح و میانبر جبران کنیم.

محمد علی حضرتی ها اظهارداشت: این عقب ماندن از مسیر گردشگری هم در ابعاد ملی و هم کشوری است تا جایی که سهم کشور ما در کسب درآمدهای تولید شده در گردشگری دنیا تنها یک هزارم است و هم شامل بعد استانی می شود؛ زیرا در حالی که قزوین کمترین فاصله رابا بازار ۱۵ میلیونی تهران دارد فرصت را به استان های دوردست داده است و آنها در این زمینه گوی سبقت را از ما ربوده اند.

این مسئول می گوید: نکته دیگری که در این زمینه باید لحاظ شود این است که هرگز نباید رویکرد به گردشگری استان عوام فریبانه و مقلدانه باشد؛ بلکه باید در این مسیر بیشتر متکی بر مطالعات، تحقیق و ظرفیت های بومی استان باشیم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه می دهد: متأسفانه تاکنون رویکرد استان به موضوع گردشگری بدون برنامه، باور و توأم با تقلید از مناطق دیگر بوده در حالی که نیازمندیم تا از این رویکرد فاصله بگیریم؛ چرا که اساساً گردشگری عرصه ای پیچیده و دشوار است و نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

محمد علی حضرتی ها تصریح کرد:با نگاهی به آثار تاریخی قزوین مانند: مساجد، حمامها، کاروانسراها و آب انبارها در می یابیم که نیمی از این بناها توسط غیر قزوینی ها ساخته شده است؛ چنانکه بسیاری از خاندان های اعیان قزوین مانند نائینی ها، اصفهانی ها، زنجانی ها، تبریزی ها و... کسانی بودند که در گذشته محیط قزوین را برای سرمایه گذاری مناسب دیدند و در نهایت وارد این شهر شده اند.

این مسئول ادامه داد:این حجم از سرمایه گذاری و استقبال از محیط و شهر قزوین در گذشته ای نه چندان دور در شرایطی رخ می داد که سرمایه گذاران در همایش و سمیناری شرکت نمی کردند، بلکه خود محیط قزوین را مناسب اقامت و زندگی یافته بودند.

گردشگری قزوین

احمدی: امکانات گردشگری قزوین به محصولاتی قابل عرضه تبدیل نشده است

دکتر احمدی مشاور طرح گردشگری قزوین در رابطه با جایگاه اقتصادی گردشگری در نظام درآمدزایی جهانی به مهر گفت: در سال گذشته بیش از ۱ میلیارد و ۸۷ میلیون نفر از کشورهای مختلف به کشور دیگر سفر کرده اند که این مسافرت ها بیش از ۱۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در دنیا ایجاد کرده است.

وی ادامه می دهد:بر همین اساس درسراسر دنیا بیش از ۲۶۰ میلیون شغل مرتبط با گردشگری ایجاد شده که باید توجه داشت چنین قابلیت عظیمی هرگز بدون پشتوانه و مدیریت ایجاد نشده است.

دکتر احمدی بیان می دارد: در این بین امکانات گردشگری قزوین بسیار مناسب است؛ اما باید توجه داشت که لازم است این امکانات را به محصولی قابل عرضه به گردشگر تیدیل کنیم در صورتی که این اتفاق هنوز روی نداده است.

مشاور طرح گردشگری قزوین با اشاره به سند چشم انداز توسعه ایران در سال ۱۴۰۴ به خبرنگار مهر گفت: در این چشم انداز باید کشور ایران سالانه میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی باشد که در این بین مسئولین قزوین باید تصمیم بگیرند که چه تعداد از این ۲۰ میلیون توریست سهم استان باشد.

گردشگری قزوین

روزبه: طرح جامع گردشگری در دست تدوین است

مرتضی روزبه در رابطه با چشم انداز گردشگری قزوین به طرح جامع گردشگری این استان اشاره می کند و می افزاید: طرح جامع گردشگري استان در حال تدوين است زيرا در استاني مانند قزوين اين امر لازم بود و يكي از رويكردهاي جدي ما در استان علاوه بر صنعت و كشاورزي باید در حوزه گردشگري باشد.

استاندار قزوین ادامه می دهد: بايد از حرفهاي كلي در اين امر مهم عبور كنيم و علاوه بر تدوين طرح گردشگري در خصوص جذب گردشگر توسط دستگاههاي اجرايي نيز اقداماتي صورت گيرد.

روزبه بيان كرد:اگر اعتقاد بر تقويت گردشگري در بين مديران استان باشد قدم هاي مهمي را در اين امر مهم بر خواهند داشت زیرا در دنياي كنوني با دقت و ظرافت خاصي بر تكريم و نوع استقبال ازگردشگران به عنوان میهمان توجه مي شود با توجه به اينكه آنها آموزه هاي ديني ما را هم ندارند و اين در حالي است كه ما مي توانيم با تكيه بر آموزه هاي ديني تكريم مهمان را خيلي بهتر انجام دهيم.

استاندار در ادامه تاكيد كرد:تقويت گردشگري جامعيت خاصي را مي طلبد و امور مختلفي را در بر مي گيرد و رفع اشكالات و تقويت امور مختلف در اين حوزه از ضرورت های استان است كه بايد به آن توجه جدي کنیم.

وي تاكيد كرد: بايد سهم خود را در گردشگري در كل كشور تعيين كنيم تا بدانيم چه اقداماتي بايد در خصوص تقويت اين امر داشته باشيم که قزوين تاكنون از اين وادي خيلي عقب افتاده است که با توجه به اينكه پيشينه تاريخي قوي دارد اين نقيصه بايستي با تلاش و مشاركت جمعي برطرف شود.

استاندار قزوین یادآورشد: با توجه به وجود مهارت هاي مختلف در استان باید در راستاي برند سازي تلاش كنيم تا شاهد تحول اساسي در سراسر استان باشيم.

گردشگری قزوین

رونق گردشگری، ناجی صنعت و کشاورزی قزوین

اگرچه طی سالیان اخیر قزوین از نظر جذب گردشگران وضعیت متفاوتی را تجربه می کند، اما برای رسیدن به جایگاهی که بتواند با برخورداری از قابلیت فوق العاده خود در گردشگری، حامی صنایع و کشاورزی باشد، مسیر طولانی را پیش روی خود دارد.

استان قزوین با وجود کشاورزی نیمه مدرن با همه مشکلات حود باز هم بزرگترین تامین کننده محصولات غذایی و کشاورزی پایتخت نشینان است و از سویی نیز با همین کارخانجاتی که سایه تعطیلی و تعلیق بر سرکارگران و کارفرمایان برخی از واحدهای آن وجود دارد، باز هم در ردیف پنج استانی است که بیشترین ثروت را از راه تولید به خزانه کشور واریز می کند و در یک کلام قزوین، یکی از ثروتمندترین استانهای کشور است.

جاذبه های گردشگری قزوین

ثروتی که می توان درآمدزایی از راه گردشگری را هم به آن اضافه کرد و در کنار صنایع فعال و درآمدزا، منابع معدنی و کشاورزی آنرا به نیکی و حسن امانت داری برای نسل های آینده به یادگار گذاشت.

کد خبر 2460876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha