۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۱۶

گزارش مهر:

چنبره ریزگردها بر آسمان آذربایجان غربی/ مدارس تعطیل شدند

چنبره ریزگردها بر آسمان آذربایجان غربی/ مدارس تعطیل شدند

ارومیه – بروز پدیده ریزگردها و گرد و غبار ناشی از آن که از عصر روز یکشنبه در این استان آغاز شده، امروز دوشنبه موجب تعطیلی مدارس پنج شهر استان و بروز مشکلاتی برای شهروندان سایر شهرها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این  پدیده گرد و غبار از عصر روز یکشنبه وارد آذربایجان غربی شده و شهرهای جنوبی را بیشتر تحت تاثیر خود قرار داده است و امروز نیز به دلیل اعلام سازمان هواشناسی استان به دلیل پایدار بودن این وضعیت مدارس پنج شهر استان در سری صبح تعطیل اعلام شده است.

وقوع این پدیده و بالا بودن میزان آلودگی هوا در شهرهای ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب، بوکان و مهاباد موجب شده ضمن صدور اطلاعیه از سوی آموزش و پرورش مبنی بر تعطیلی مدارس این شهرستانها مسئولان بهداشت و سلامت استان نیز ضمن هشدار نسبت به رعایت نکات ایمنی با صدور اطلاعیه ای از افراد دارای سن بالای ۵۵ سال، کودکان و بیماران قلبی عروقی  بخواهند تا از ترددهای غیرضروری در سطح شهرهای یاد شده بپرهیزند.

مصدومان شیمیایی سردشت در تیررس ریزگردهای عربی

امروز بروز پدیده گرد و غبار به خصوص در شهرهای جنوبی استان، روند عادی زندگی مردم را مختل کرده و در برخی مواقع به دلیل وضعیت خاص مردم از جمله مصدومان شیمیایی سردشت شاهد بروز مشکلات اساسی در بخش سلامت مردم این منطقه هستیم.

این درحالی است که تاکنون در طول چند سال اخیر به نظر می رسد اقدامات چندان اساسی برای رفع این چالش بین المللی زیست محیطی صورت نگرفته ولی برای جلوگیری از بروز ریزگردهای با منشا داخلی برنامه هایی از جمله تثبیت شنهای روان در ماکو و مقابله با ریزگردهای حاشیه دریاچه ارومیه در دست پیگری است.

برای مقابله با ریزگردها با منشا داخلی در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه برای مقابله کانونهای ریزگرد و تثبیت این شن های روان ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شده است که از این میزان اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال به استان آذربایجان غربی اختصاص یافته است.

پدیده گرد و غبار آذربایجان غربی منشا خارجی دارد

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه ریزگردهای دیروز و امروز در سطح استان منشا خارجی دارند، افزود: این ریزگردهای از کشورهای عراق و ترکیه وارد استان شده اند.

سعید موسوی با بیان اینکه متاسفانه میزان تاثیر گذاری ریزگردها در شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بیشتر است، ادامه داد: با این حال شاهد آلودگی هوای شهر ارومیه نیز هستیم که هم اکنون وضعیت هوای شهر ارومیه در حد سالم بوده ولی گروههای حساس باید مراقب سلامتی خود باشند.

هوای ارومیه برای گروه های حساس ناسالم است

وی با اشاره به اینکه میزان ریزگردها در هوای شهرهای جنوبی و ارومیه تا ساعت ۵ صبح امروز بسیار زیاد بود، اظهار داشت: در این راستا متاسفانه در ارومیه ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون تا ۶۰۴ میکرون گرم بر مترمکعب گزارش شد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با توجه به پایداری امروز هوا در سطح استان، هوای ارومیه هم اکنون برای گروه های حساس ناسالم است، ادامه داد: هم اکنون شرایط رو به بهبود بوده که امیدواریم تا پایان روز وضعیت هوای به شرایط سالم بازگردد.

افزایش ریزگردها به ۱۷۰۰ میکروگرم در متر مکعب در آذربایجان غربی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی پیش از این در مراسم کارگاه آموزشی روز هوای پاک در ارومیه با اشاره به اینکه متاسفانه ریزگردها طی سالهای اخیر یکی از مشکلات اصلی در حوزه آلودگی هوای ارومیه و شهرهای استان از جمله سردشت و بوکان است، افزود: هم اکنون میزان ریزگردها در استان از ۴۰ میکروگرم بر مترمکعب به هزار و ۷۰۰ میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

پرویز آراسته با بیان اینکه متاسفانه ریزگردهای کشورهای همسایه عامل اصلی افزایش میزان آلودگی هوای استان هستند، اظهار داشت: ریزگردهای داخلی که دلیل کاهش پوشش گیاهی مراتع و خشکسالی بروز یافته و ریزگردهای خارجی نیز از کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد کشور می شوند.

لزوم توجه جدی مسئولان به استفاده از سوختهای پاک در خودروها

سرپرست اداره کل حفاظ محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به رایزنی های انجام شده برای اجرای طرحهای تثبیت در منشا ریزگردها، عنوان کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده، میزان منواکسید کربن در هوای ارومیه استاندارد بوده و در ساعت پیک ترافیک شاهد افزایش میزان منواکسید کربن هستیم.

آراسته بر لزوم توجه ویژه مسئولان و خودرو سازها به موضوع استفاده از سوختهای پاک بجای سوختهای فسیلی شد و ادامه داد: تغییرات اقلیمی، کاهش میزان بارشها و خشکسالی به دلیل استفاده از سوختهای فسیلی بوده که در صورت عدم حذف این سوختها از چرخه مصرف، مشکل گرم شدن زمین اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به هر روی مشکل بروز ریزگردهای در شهرهای مختلف آذربایجان غربی سالها وجود داشته و رو به افزایش است که این موضوع مردم شهرهای جنوبی استان بویژه جانبازان شیمیایی سردشت را آزار می دهد، که نیازمند رایزنی مسئولان با کشورهای همسایه برای تثبیت شنهای روان است.

کد خبر 2491912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha