۹ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۴۶

مظهری:

انقلاب اسلامی ایران ماهیت فرهنگی دارد/رفتار مسئولان فرهنگ ساز است

انقلاب اسلامی ایران ماهیت فرهنگی دارد/رفتار مسئولان فرهنگ ساز است

سمنان - رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به این مطلب که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی اقتصادی، سیاسی و کودتا نبود گفت: ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن مظهری صبح شنبه در دومین همایش  ائمه جماعات و رابطان فرهنگی دادگستری کل استان سمنان در محل این اداره کل ضمن بیان اینکه فرهنگ یک مجموعه محسوب می شود اظهار داشت: باورها و گرایشها، بینش ها، آداب ورسوم، گویشها و زبان و بخشی از این دست امور با هم جزعی از فرهنگ است که باعث می شود فرهنگ تعاریف متعددی را در بر گیرد.

وی افزود: امام خمینی (ره)  بر خودباوری و خدا محوری تاکید فراوانی داشتند که این خود بعد فرهنگی داشت.

رئیس کل دادگستری استان سمنان نگاه اسلامی را زیر بنای فرهنگ دانست و ضمن تصریح بر اینکه اقتصاد و حکومت در خدمت فرهنگ است، تاکید کرد: کار فرهنگی به تدریج رخ می دهد و نتایج آن به مدت زمان طولانی نیاز دارد.

وی معنویت و اخلاق را بسیار مهم خواند و گفت: تقویت این عوامل آسیب را کاهش می دهد.

سید محسن مظهری رئیس کل دادگستری استان سمنان

رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه  معونیت و اخلاق در تشکیلات قضایی بسیار مهم است اظهار داشت: کارمندان دادگستری با جان، مال، آبرو و ناموس مردم سروکار دارند و در معرض آسیب هستند اما بهداشت فرهنگی می تواند آنها را حفظ کند.

مظهری با اشاره به این مطلب که  دادگستری سازمانی نیست که خدمات رفاهی  ارائه دهد افزود: کار ما اصل حکومت است که همان قضاوت می باشد.

وی با بیان اینکه  قضاوت شغل نیست، گفت: قاضی اصلی خداوند و قضاوت از شئون ولایت است  و عدالت قضایی بر مبنای فقه است و عرفی نیست بلکه شرعی است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به این مطلب که قضات بارها از مردم این جمله که شما در جای حضرت علی(ع) نشسته اید، را شنیده اند ابراز خرسندی کرد و افزود: ما در ذهن مردم دارای جایگاه ویژه ای هستیم و آنها از ما انتظار برقراری عدالت را دارند که این موضوع مسئولیت و وظیفه ما را سخت تر و بیشتر می کند.

مظهری با تاکید بر اینکه اگر کار تبلیغاتی انجام شود اما رفتارمان با حرفهایی که می زنیم مغایر باشد تاثیر منفی دارد چرا که دوگانگی بین حرف و عمل به وجود می آید.

وی با بیان اینکه قضات جزء گروه های مرجع در جامعه هستند عنوان کرد: رفتار ما فرهنگ ساز است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان جایگاه قضات را بسیار حساس دانست و گفت: نباید از این جایگاه غفلت کرد ما بازوی عدالت هستیم و به نیابت رهبری در حال انجام وظیفه هستیم و اگر غیر از این فرض باشد حق قضاوت نداریم.

مظهری اقامه نماز را از اولین وظایف دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر از دیگر وظایف دستگاه قضایی است که به نیابت از حکومت در حال انجام آن است  و در کنارش بحث امر به معروف و نهی از منکر به صورت همگانی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه بحث فرهنگ فقط انتشار پوستر نیست گفت: اصلاح فرهنگ سازمانی مهم است.

سید محسن مظهری رئیس کل دادگستری استان سمنان

رئیس کل دادگستری استان سمنان، خدا باوری، خدا محوری، اخلاص، نوع دوستی، وجدان کاری و  انضباط اداری را از جمله موارد موثر در شکل گیری فرهنگ سازمانی بیان کرد و گفت: این عوامل با تبلیغات به وجود نمی آید بلکه  یک وظیفه عملی است.

وی با تاکید بر اینکه ائمه جماعات و رابطان فرهنگی باید الگوی رفتاری برای فرهنگ سازمانی باشند اظهار داشت: این همه دعوا ها، بی رحمی ها، نداشتن گذشت و شهادت های دروغ به دلیل فاصله گرفتن از جهاد اکبر است.

وی با اشاره به این مطلب که  انجام کار فرهنگی طاقت فرساست، گفت:  کار نبی مکرم  اسلام(ص) همین بوده است تمام سختی ها را برای احیای احکام شریعت تحمل کردند.

مظهری با تاکید بر اینکه کار فرهنگی حوصله و زمان می خواهد گفت: ما مسئولیت داریم  و مامور به انجام تکلیف هستیم و هر آنچه که در توان داریم باید برای انجام این رسالت مهم به کار بندیم.

وی افزود: اگر کسی یک سنت حسنه را در فضایی ایجاد کند تا آن سنت وجود دارد، فرد از برکات و اجر معنوی آن برخوردار خواهد شد.

معاون فرهنگی دادگستری کل استان سمنان نیز در این همایش با اشاره به این مطلب که کار فرهنگی در دادگستری کل استان سمنان  بر مبنای سه محور قرآن، نماز و اخلاق برنامه ریزی شده است افزود:  برگزاری مسابقات قرآنی، تجهیز مناسب نمازخانه ها، تلاوت هفتگی قرآن  در بین نماز، ترجمه آیات قرآن، برگزاری  مراسم های متعدد  به مناسبت های مختلف، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و ایثار گران، انتشار ویژه نامه امتداد معرفت، برگزاری اردو های زیارتی، مسابقه نقاشی و خط  از جمله فعالیت های معاونت فرهنگی در سال جاری بوده است.

حجت الاسلام محمد قاسم عین الکمالی گفت: با تدبیر و حمایت معاونت ادرای مالی و فرمانده پایگاه بسیج عدل سالن های دادگستری کل استان سمنان  به نام های شهدای شاخص کشوری و استانی قوه قضائیه نامگذاری شده است.

وی فعالیت فرهنگی را آرام و حیاتی دانست و گفت: اگر فرهنگ نباشد حیات جسم و جان از بین می رود.

معاون فرهنگی دادگستری کل استان سمنان انقلاب اسلامی را فرهنگی خواند و افزود: مقوله فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

عین الکمالی در خاتمه افزود: اعتبارات فرهنگی با سرفصل های مشخص از سوی مرکز تخصیص داده می شود.

در این جلسه ائمه جماعات  و رابطان فرهنگی دادگستری کل استان سمنان در خصوص فعالیت های فرهنگی به بحث و گفتگو پرداختند.

کد خبر 2507936

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha