۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۲۳

امنیت شغلی عکاسان سینما- ۲

عکاسی در سینما جدی گرفته نمی‌شود/ دستمزدهای غیرحرفه‌ای می‌دهند

عکاسی در سینما جدی گرفته نمی‌شود/ دستمزدهای غیرحرفه‌ای می‌دهند

یکی از عکاسان عضو صنف مربوطه در خانه سینما معتقد است برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان بخش عکاسی فیلم را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل از افراد غیرحرفه‌ای و دستمزدهای پایین استفاده می‌کنند.

احمدرضا شجاعی عکاس سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امنیت شغلی در سینمای ایران تنها تبدیل به یک نام شده است، گفت: امنیت شغلی در سینمای ایران تنها تبدیل به اسمی شده که با آن مانور می دهند و شرایطی برای اجرایی شدن آن فراهم نمی شود، در واقع این مساله در حد یک تئوری در دنیای سینما باقی مانده است.

وی ادامه داد: درست است که بخشی از نبود امنیت شغلی در بین عکاسان سینمایی به دلیل پرداخت دستمزد پایین به عکاسان غیرحرفه ای است، اما بخش دیگر آن هم به این بازمی گردد که برخی سینماگران برای کار خود ارزش قائل نیستند و نمی دانند استفاده از عکاس غیر حرفه ای به کار آنها صدمه می زند.

شجاعی که عضو انجمن عکاسان خانه سینما است، بیان کرد: متاسفانه صاحبان فیلم فراموش کرده اند که عکس نقش مهمی در تبلیغات دارد و فکر می کنند هر کسی می تواند از یک صحنه فیلم عکس بگیرد، اما نمی دانند پشت هر عکس یک نگاه وجود دارد. برخی تهیه کنندگان و کارگردانان فراموش کرده اند که مخاطب در ابتدا عکس فیلم را می بیند و بعد تصمیم می گیرد به تماشای یک اثر برود.

این عکاس جوان با اشاره به اینکه علاوه بر عکاسی کار طراحی پوسترهای سینمایی را نیز برعهده دارد، توضیح داد: سال گذشته طراحی پوستر فیلمی به من پیشنهاد شد اما به دلیل اینکه از عکاس مناسبی برای این کار استفاده نکرده بودند، مجبور شدیم برای طراحی پوستر از کاریکاتور استفاده کنیم به همین دلیل تهیه کننده مجبور شد سه برابر هزینه استفاده از یک عکاس حرفه ای را برای طراحی کاریکاتور مناسب برای پوستر هزینه کند. در واقع می توان گفت ما برای این فیلم حتی یک فریم عکس مناسب هم نداشتیم تا بتوانیم برای طراحی پوستر استفاده کنیم.

عکاس فیلم سینمایی «خانوم» به کارگردانی تینا پاکروان بیان کرد: دستمزدی که به عکاسان پرداخت می شود بسیار اندک است و تنها هزینه اجاره دستمزدهای آنها به شمار می رود و در چنین شرایطی می توان گفت که عکاسان حرفه ای در حوزه سینما، نه تنها پولی دریافت نمی کنند بلکه کاملا مجانی در سینما کار می کنند.

وی تاکید کرد: باید بیش از هر چیز روی دید تهیه کننده، کارگردان و مدیر تولید کار شود تا به این باور برسند که یک فیلم با عکس است که معرفی می شود. البته کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران در این زمینه تلاش می کند و جلسات متعددی را با صنوف دیگر سینمایی برگزار کرده است، اما مساله این است که این کمیته به تنهایی کاری نمی تواند انجام دهد و این صنوف سینمای ایران هستند که باید دست به دست هم دهند و برای امنیت شغلی صنوف مختلف در سینما تلاش کنند.

شجاعی در پایان گفت: متاسفانه شرایط کار در حوزه عکس سینما به قدری سخت است که گاهی عکاسان حرفه ای مجبور هستند برای اینکه بتوانند در سال یک کار انجام دهند، حضور در یک فیلم را با هر دستمزدی بپذیرند.

کد خبر 2533475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha