۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷

امنیت شغلی عکاسان سینما-۳

شرایط عکاسان سینما هر سال بدتر می‌شود/ استفاده از غیر‌حرفه‌ای‌ها

شرایط عکاسان سینما هر سال بدتر می‌شود/ استفاده از غیر‌حرفه‌ای‌ها

سحاب زری‌باف عکاس سینما معتقدست شرایط اعضای این صنف هر سال بدتر می‌شود و سینماگران هم بیشتر از عکاسان غیرحرفه‌ای با دستمزدهای پایین استفاده می‌کنند.

سحاب زری باف عکاس سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه زمانی از امنیت شغلی می توان حرف زد که یک حرفه به عنوان یک شغل پذیرفته شده باشد، گفت: حرفه عکاسی در سینمای ایران به عنوان شغل تعریف نشده و متاسفانه عکاسان حرفه ای سینمای ایران دستمزدی که دریافت می کنند از بسیاری از عوامل یک فیلم پایین‌تر است.

وی ادامه داد: هر روز که می گذرد صنف عکاسان سینمای ایران با کم لطفی و بی مهری بیشتری روبه‌رو می‌شوند و همین مساله سبب می شود تا انگیزه های کاری در میان عکاسان حرفه ای کمتر شود، البته چنین مشکلی طی سال های گذشته در بین صنوف مختلف سینمایی همه گیر شده است و نمی دانم می توان راه چاره ای برای آن پیدا کرد یا خیر.

زری باف با تاکید بر اینکه در کشورهایی که از سینمای استاندارد برخوردار هستند عکاس حرفه ای از جایگاه مهمی برخوردار است، بیان کرد: اما چنین جایگاهی در سینمای ایران وجود ندارد. البته جریان تولید در سینمای ایران به جایی رسیده که کمتر کسی با سرمایه شخصی فیلم می‌سازد و سرمایه تولید یک فیلم معمولا از طریق دولت تامین می شود، به همین دلیل برخی از دوستان بیشتر تمایل دارند تا این پول ها در جیبشان باقی بماند تا اینکه آن را برای آوردن عوامل حرفه‌ای هزینه کنند چرا که برای آن ها مهم نیست اثری که تولید می کنند از چه کیفیتی برخوردار باشد. برای این گروه از سینماگران چندان فرق نمی کند که از عکاس حرفه ای استفاده کنند و اتفاقا سراغ افرادی می روند که تعریف عکاسی در سینما را نمی دانند و حتی نسبت به اینکه چه کادربندی برای فیلم سینمایی نیاز است، علم ندارند.

سحاب زری باف

عکاس فیلم «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی بیان کرد: متاسفانه شرایط حوزه عکس سینمای ایران هر سال بدتر می شود، به عنوان مثال در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر یک سیمرغ جدید خلق کردند که نام آن را مدیریت تبلیغات گذاشتند که شامل عکس، پوستر و تیزر بود. ما تمام تلاش خود را کردیم تا دوستان در جشنواره سیمرغ عکاسی سینما را باز گردانند، بعد از اینکه توانستیم این جایزه را دوباره به جمع سیمرغ ها فجر بازگردانیم آنها جایزه نقدی ۵ میلیون تومانی در نظر گرفتند در حالی که جوایز نقدی دیگر بخش های فجر از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان بود.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد، سینمایی که هر ۴ سال ۲ فیلم استاندارد تولید می کند، نتیجه اش همین می شود و این خانه از پای بست ویران است.

برنده سیمرغ بهترین عکس از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تاکید کرد: کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمایی فعالیت هایی را در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای امنیت شغلی در جامعه انجام می دهد، اما مساله این است که حرفه عکاسی در سینمای ایران باید در ذهن بسیاری از سینماگران بازتعریف شود. متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که اگر قرار باشد صنف عکاسان سینمای ایران برای مدتی اعتصاب کنند، اتفاقی خاصی برای سینمای ایران رخ نمی دهد.

زری باف در پایان گفت: علاوه بر این مشکلات، عکاسان حرفه ای در حوزه سینما اگر هم بتوانند با یک پروژه سینمایی همکاری کنند، قراردادهای آنها کامل پرداخت نمی شود و بارها پیش آمده که مدت ها از تولید یک فیلم می گذرد اما هنوز قسط های خود را از آن پروژه دریافت نکرده ایم.

کد خبر 2536809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha