۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۳۳

امنیت شغلی عکاسان سینما-۵

کمیته امنیت شغلی به نفع عکاسان سینمایی تلاش می کند

کمیته امنیت شغلی به نفع عکاسان سینمایی تلاش می کند

حسن شجاعی با اشاره به مشکلات حرفه عکاسی سینما در کشور، معتقد است، کمیته امنیت شغلی به نفع عکاسان سینمایی تلاش می کند.

حسن شجاعی عکاس سینمایی و عضو کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مشکلاتی که در حوزه عکاسی سینمای ایران وجود دارد، هر روز از روز قبل بدتر می شود، گفت: متاسفانه هر روز شرایط کار برای عکاسان حرفه ای در این رشته سخت تر می شود. البته با ایجاد کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمایی تلاش می کنیم تا بتوانیم شرایط کار برای عکاسان در حوزه سینما را هموارتر کنیم.

وی با اشاره به اینکه ورود دوربین های دیجیتال شرایط عکاسی فیلم را آسان تر کرده است، توضیح داد: با ورود دوربین دیجیتال به حوزه عکاسی سینما، ورود افراد به این رشته آسان تر شد که این مساله به نفع عکاسی سینما نیست، این در حالی است که استفاده از دوربین دیجیتال در حوزه عکاسی خود یک علم است که نیاز به آموزش دارد.

عکاس فیلم سینمایی «خانه ای کنار ابرها» ادامه داد: عکاسی سینمایی خود یک علم است و کسانی که با این علم و به درستی وارد این رشته شده اند بهترین آثار را به سینمای ایران ارائه کرده اند، متاسفانه با آسان گرفته شدن هنر عکاسی در حوزه سینما، تغییرات بسیاری در این حوزه صورت گرفت. بسیاری از عکاسان حرفه ای در حوزه سینما فعالیت خود را با عکاسی با دوربین نگاتیو و فیلم کوتاه آغاز کردند و در نهایت با کسب تجربه مناسب در این دو حوزه وارد حوزه عکاسی در سینما شدند.

وی بیان کرد: روند ورود عکاسان به حوزه عکاسی سینما، در سال های اخیر تغییر کرده و کسانی که آگاهی کافی در این زمینه نداشتند وارد حرفه عکاسی شدند و در نهایت امنیت شغلی عکاسان در این سال ها به مخاطره افتاده است، همین مساله سبب شد تا بسیاری از عکاسانی که در حوزه سینما فعالیت کرده اند، این حرفه را رها کرده و به سمت و سوی دیگری بروند. در چنین شرایطی افراد با تجربه در این حوزه دیگر حضور ندارند و عکاسان جوان و تازه کار وارد این حوزه شده اند.

عضو کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران گفت: در این میان تولیدکنندگان فیلم های سینمایی نیز بی تقصیر نیستند، گاهی می بینیم از افرادی به عنوان عکاس سینمایی در پروژه های خود استفاده می کنند که هیچ کس تا به حال اسم آن ها را نشنیده است و بیشتر آن ها عضو خانه سینما نیستند، در چنین شرایطی است که می بینیم، عکس هایی که از یک فیلم بیرون می آید عکس های جذابی نیست و نمی تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

وی بیان کرد: نباید فراموش کرد که یک عکاس فیلم نماینده تبلیغات آن فیلم است و می تواند در موفقیت فیلم در گیشه تاثیرگذار باشد، با توجه به اهمیت هنر عکاسی سینما در موفقیت یک فیلم، بودجه بسیار کمی برای عکاسی فیلم از سوی تهیه کننده در نظر گرفته می شود و دستمزد بسیار اندکی که مناسب یک عکاس سینمایی نیست در اختیار او قرار می گیرد.

این عکاس سینمایی توضیح داد: براساس آخرین آماری که به دست آمده است، از ۸۰ فیلم تولید شده در طول یک سال در سینمای ایران، نام ۴۰ عکاس تازه کار به چشم می خورد که عضو هیچ انجمن عکاسی نیستند و آن فرآیندی که سبب شد تا در نهایت ما به سمت عکاسی سینما برویم را پشت سر نگذاشته‌اند.

شجاعی در پایان گفت: کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران، تا امروز توانسته فعالیت های موثری در این زمینه انجام دهد و با توجه به پیشرفت هایی که تا امروز بدست آورده است فکر می کنم این مساله خیلی زودتر از این ها این کمیته فعالیت خود را آغاز می کرد. ما در کمیته امنیت شغلی در تلاش هستیم تا در نهایت شرایطی فراهم شود تا بتوانیم فیلم هایی که در سال جاری تولید می شود از عکاسان عضو انجمن عکاسان سینمای ایران استفاده کنند.

کد خبر 2565042

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha