۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹

گزارش مهر؛

تبدیل سرزمین سوخته به گلزار در کویر/ لاله‌زار غرق در گل و گلاب شد

تبدیل سرزمین سوخته به گلزار در کویر/ لاله‌زار غرق در گل و گلاب شد

بردسیر - دشت‌های لاله‌زار این روزها غرق در گل‌های محمدی و رونق کارگاه‌های گلاب‌گیری است و مردم این مناطق ضمن رهایی از محرومیت و تنگدستی این روزها به خودکفاترین مردم ایران ازنظر اقتصادی تبدیل‌شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ارتفاعات لاله زار و گلزار کرمان هر سال بعد از ایام نوروز رونق خاصی به خود می گیرد دشتهای پهناور این مناطق در نزدیکی شهر کرمان مملو از گلهای محمدی می شود و رنگ صورتی گلهای محمدی و عطر دل نشین گلاب سراسر شهرستان بردسیر را در بر می گیرد این تصویر زیبا در حالی هر ساله در قالب جشنواره گل محمدی هزاران گردشگر را گرد هم می آورد که امروز نیز پیش بینی می شود ۵۰ هزار نفر در این جشنواره در دشت لاله زار گرد هم آیند و جشن گلابگیری امسال لاله زار را برگزار کنند.

گلاب

این روزها علاوه بر مزارع شهرستان بردسیر سایر شهرستانهای استان کرمان نیز به سمت کشت گسترده و احداث کارخانه های گلاب گیری روی آورده اند و این صنعت به گونه ای توسعه یافته است که کار گرفتن عصاره گیاهان دارویی در استان کرمان به صنعتی پر رونق تبدیل شده اند.

کشت گل محمدی فقر و محرومیت را از بین برد

داستان این اقتصاد نوپا و پر رونق از آنجا در کرمان آغاز شد که مرحوم همایون صنعتی و همسرش از قضای روزگار در روزهای قبل از انقلاب به کرمان آمدند و در دشتهای بردسیر سکنی گزیدند. دشتهای آن روزهای بردسیر اما دورانی تلخ را پشت سر می گذاشت مردمی محروم، فقیر و بیکار در یکی از سردترین مناطق کشور که به مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران شهرت دارد. در این دشت زندگی می گذراندند.

عدم وجود الگوی کشت و تنگ دستی گاهی مردم را به سمت تولید مواد افیونی نیز سوق می داد و در این میان مرحوم صنعتی و همسرش برای رهایی مردم از این وضعیت چاره ای جز کشت گل نیافتند.

این راه حل در ابتدا از سوی مسئولان محلی و مردم منطقه حتی مورد تمسخر نیز قرار می گرفت اما آب و هوای خاص منطقه یکی از بهترین شرایط موجود در زمینه تولید گل محمدی را در دشتهای سوخته بردسیر رقم زد و حالا این دشتها هر ساله رنگین کمانی از رنگ و بو می شوند

این راه حل در ابتدا از سوی مسئولان محلی و مردم منطقه حتی مورد تمسخر نیز قرار می گرفت اما آب و هوای خاص منطقه یکی از بهترین شرایط موجود در زمینه تولید گل محمدی را در دشتهای سوخته بردسیر رقم زد و حالا این دشتها هر ساله رنگین کمانی از رنگ و بو می شوند و مردم لاله زار با تکیه بر کشت هزاران هکتار گل محمدی و کارخانه گلابگیری که استاد صنعتی احداث کرد با افتخار به آینده روشن خود و فرزندانشان می اندیشند.

نکته قابل توجه اینکه در کارخانه گلابگیری که برای تکمیل این صنعت در لاله زار احداث شد بچه های یتیم خانه ای که استاد صنعتی بنا کرده و نام فامیل خود را بر روی بچه ها گذاشته بود فعال هستند و با گذشت سالها از فوت مرحوم صنعتی و همسرش همچنان فکر خلاق و نیت پاک این زوج خیر پر رونق است و به هزاران خانوار بردسیری جان داده است و در شهرستانهای دیگر استان کرمان نیز شاهد توسعه کشت گل و احداث کارخانه های گلاب گیری هستیم.

هم اکنون کرمان دومین تولید کننده گل محمدی و گلاب در کشور محسوب می شود و این پتانسیل بیش از هر روز دیگر جدی گرفته شده است محمد کسمایی کارشناس اقتصاد کشاورزی و از اهالی لاله زار در گفتگو با مهر در این خصوص می گوید:  انتخاب کشت گل محمدی در لاله زار یک اقدام هوشمندانه بوده است که از ابتدا بنا به مطالعه و تحقیق صورت گرفته است این یک حقیقت است که امروز اقتصاد هزاران خانوار در استان کرمان بر مبنای کشت گل محمدی بنا شده است کشت این محصول در کنار اینکه هزینه بالایی ندارد و با شرایط آب و هوایی منطقه بسیار هم خوان است سبب شده با کیفیت ترین گلاب کشور نیز در بردسیر تولید شود.

گلاب

وی افزود: هر سال همزمان با برداشت گل محمدی جشنواره گل نیز در لاله زار برگزار می شود که امروز نیز شاهد برگزاری این گردهمایی گردشگری در لاله زار هستیم.

پیش خرید گلهای محمدی لاله زار توسط کارخانه های اروپایی

کسمایی ادامه داد: گل محمدی شور و نشاط و زندگی را به دشتهایی آورد که سابقا مکانی برای کشت مواد مخدر بود اما اکنون گل در آنها کشت می شود و مشتری پر و پا قرص این گلها کارخانه های مطرح ادکلن سازی اروپا و آمریکا هستند و بابت خرید اسانس گلهای محمدی به کشاورزان دلار پرداخت می کنند و گاه با حضور در منطقه محصول سال قبل را با قیمت خوب پیش خرید می کنند که از سایر رقیبان خود عقب نیفتند.

مشتریان اروپایی اسانس گل محمدی لاله زار بدون اینکه بازاریابی شده باشد به سمت کیفیت تولید این محصول سوق پیدا کرده اند از طرفی نیز احداث کارخانه بزرگ گلابگیری که عوایدش خرج خیریه می شود نیز چرخه تولید در این منطقه را کامل کرده اند

به گفته وی مشتریان اروپایی اسانس گل محمدی لاله زار بدون اینکه بازاریابی شده باشد به سمت کیفیت تولید این محصول سوق پیدا کرده اند از طرفی نیز احداث کارخانه بزرگ گلابگیری که عوایدش خرج خیریه می شود نیز چرخه تولید در این منطقه را کامل کرده اند و کار و تلاش را در بردسیر رونق داده اند و بسیاری از مردم روستا که از منطقه کوچ کرده بودند هم اکنون برای کسب درآمد به لاله زار باز گشته اند و این روند بسیار امیدوار کننده است.

وی لاله زار و بردسیر را الگویی موفق برای سایر شهرستانهای استان کرمان دانست و گفت: امروز خشکسالی بسیاری از محصولات کشاورزی را نابود کرده است و گرایش کشاورزان به محصول کم آب گل محمدی و سود سرشارش جلب کرده به طوریکه هر سال بخش قابل توجهی از دشتهای کرمان زیر کشت گل محمدی می رود.

وجود صدها کارخانه گلاب گیری محلی در بردسیر و لاله زار که فضایی زیبا و پر شور را به روستاهای منطقه داده است یکی از جاذبه های گردشگری در لاله زار است و هر سال هزاران گردشگر از استانهای مختلف کشور برای بازدید از این کارگاهها و تهیه عرقیجات مورد نظرشان به بردسیر سفر می کنند و ارتفاعات زیبا و دامانه های کوههای هزار در کنار کمپ گردشگری لاله زار نیز فرصتی مناسب را برای مردم مهیا کرده است تا لاله زار در کنار رونق کشاورزی شاهد رونق گردشگری نیز باشد و از منطقه ای بن بست به قطب گردشگری و طبیعت گردی استان نیز تبدیل شود.

برگزاری بزرگترین جشنواره طبیعت گردش شرق کشور در کرمان

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بردسیر در گفتگو با مهر اظهارداشت: امروز جشنواره گل محمدی در بردسیر برگزار می شود در واقع این جشنواره بزرگترین جشنواره طبیعت گردی استان کرمان است که بسیار مورد توجه مردم استان کرمان و استانهای هم جوار قرار می گیرد که تمام سعی و تلاش مسئولان به ارائه بهترین خدمات تفریحی و رفاهی به گردشگران متمرکز شده است.

برداشت گل محمدی دیم و گلاب گیری لایزنگان استان فارس

حمیدرضا ارجمند گفت: برای حفظ طبیعت منطقه این جشنواره در سایت گردشگری برگزار می شود و همزمان نیز کار برداشت و گلابگیری گل محمدی در دشتهای بردسیر توسط مردم انجام خواهد شد در واقع بردسیر بعد از قمصر کاشان دومین تولید کننده گل محمدی در کشور محسوب می شود و از نظر کیفیت تولید این محصول آنچنان مرغوب و با مرغوبیت به خصوص در زمینه کیفیت اسانس و حجم تولید است که کارخانه های اروپایی محصول لاله زار را پیش خرید می کنند و زمینه بسیار مناسب اقتصادی در منطقه برای مردم مهیا شده است.

وی افزود: هم اکنون در کنار صدها کارگاه تولید گل محمدی در بردسیر شاهد فعالیت پنج کارخانه بزرگ نیز در منطقه هستیم که با توجه به گسترش تولید گل محمدی در بردسیر و حتی شهرستانهای جنوبی و شمالی استان کرمان شاهد توسعه این کارخانه ها به شهرستانهای دیگر نیز هستیم.

ارجمند ادامه داد: هزاران هکتار زمین به باغهای گل محمدی در بردسیر اختصاص یافته است و هر سال نیز بر حجم این باغها افزوده می شود و از هر هکتار باغ نیز هزار لیتر گلاب گرفته می شود.

به گفته مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بردسیر، هر قطره اسانس تولید شده در بردسیر ارزشی بسیار بالا دارد و نشان دهنده اهمیت و توان بالای اقتصاد غیر نفتی و با تکیه برتوان بومی در کشور است.

وی افزود: برای تولید یک کیلو اسانس ۱۰ تن گلاب استفاده می شود که هر ذره از آن حکم طلا را دارد و همین اسانس است که اقتصاد کشاورزی و مردم منطقه را متحول کرده است.

کد خبر 2776715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha