۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳

پس از ۳۴ سال؛

حکم خلع ید از ۸۷ هکتار از اراضی موقوفه در قزوین اجرا شد

حکم خلع ید از ۸۷ هکتار از اراضی موقوفه در قزوین اجرا شد

قزوین- مدیر موقوفات آقاجمال وزیر گفت: پس از ۳۴ سال با حکم دستگاه قضایی سرانجام ۸۷ هکتار از اراضی مزروعی و باغ موسوم به مزرعه پرسه با حکم خلع ید آزاد شد و در اختیار موقوفه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز اخوانی چهارشنبه شب در نشست خبری با تشریح آزادسازی اراضی موقوفه میرزا آقا جمال وزیر قزوینی اظهارداشت: باپیگیری مستمر وکلا و حکم قضایی حکم رای خلع ید از اراضی موقوفه میرزا آقا جمال وزیر قزوینی به مساحت تقریبی ۸۷ هکتار زمین مزروعی و باغ، واقع در پلاک یک اصلی بخش پنج قزوین موسوم به مزرعه پرسه از دست موقوفه خواران آزاد شد.

اخوانی بیان کرد: این موقوفه از کهن ترین موقوفات وقفی کشور مربوط به سالهای ۹۳۳ و ۹۳۴ هجری قمری است که شامل رقباتی در استان قزوین از قبیل حکم آباد آقا جمالی، سرای رضوی، حمام شاه، پیر یوسفیان، در مسیر جاده بوئین زهرا و مزرعه پرسه است.

وی گفت: مزرعه پرسه نیز شامل اراضی ناصرآباد، محمود آباد، نظام آباد، قوشچی، چوبیندر و در مجموع به وسعت سه هزار هکتار است که از پر اهمیت ترین موقوفات استان محسوب می شود که از نظر نیت واقف بزرگترین است.

اخوانی بیان کرد: بر اساس فتوای تاریخی امام راحل هرگونه دخل و تصرف در موقوفات بدون اذن متولی حرام است و محدوده پرسه در اجرای قانون اصلاحات اراضی در رژیم گذشته مانند سایر موقوفات به زارعین واگذار شد که پس از انقلاب با فتوای امام و مصوبه مجلس همه آنها به حالت وقفیات درآمد.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته نسبت به تنظیم اجاره نامه باتعدادی از زارعان اقدام شد امادربخشی از اراضی ورسه شخصی به نام مستعار(ر. ح. خ) با ایجاد رعب و وحشت و ضرب و جرح حدود ۸۷ هکتار از پلاک یک اصلی قزوین را تصرف کرد و مدعی ملکیت آن شد.

قزوین

اخوانی گفت: از سال ۶۰ تا ۷۵ در پی اختلافات ایجاد شده در خصوص ملکیت این بخش دعاوی حقوقی مابین زارعان و شخص متجاوز حادث شد که در نهایت در سال ۷۵ حکم به خلع ید متجاوز صادر و اجرا شد.

وی اضافه کرد:  بعد از فوت این متجاوز وراث نامبرده با ادامه اقدامات ناشایست خود و ضرب و جرح سنگین حدود ۳۸ مستاجر موقوفه را بیرون کرده و زمین ها را از دست مستاحران خارج و تصرف کردند.

اخوانی یادآورشد: فرد متجاوز بعد از تصرف حدود دو هزار متر از اراضی موقوفه را به ساخت و ساز و غیرقانونی اختصاص می دهد و با راه اندازی دامداری به تصرف ادامه می دهد.

وی بیان کرد: موقوفه توسط عوامل دفتر با اقدامات قانونی توسط کلا از طر یق مراجع قضایی از سال ۸۸ شروع شد و طرح دعوای کیفری علیه موقوفه خواران و متجاوزان به موقوفه اقدام و در سال ۹۰ طبق احکام قضایی خلع ید و حکم اجرا شد.

اخوانی بیان کرد: با همکاری اوقاف زمین اجاره داده شده طبق سند رسمی، اما وقتی مستاجران به زمین مراجعه می کنند با ورثه(ر. ح. خ) مواجه شده و با ضرب و شتم و اقدامات ناشایست آنها مواجه شده که وارد زمینها شده و مجدد آن را تصرف می کنند.
 
مدیر موقوفات آقاجمال وزیر گفت: اینبار و در سال ۹۰ وراث متجاوز زمین را تصرف کردند و موقوفه در سال ۹۲ از طریق کیفری مجدد به عنوان تصرف عدوانی و مزاحمت طرح دعوی شد و پرونده به شعبه ۱۰۲ دادگاه جزایی قزوین و سپس شعبه ۶ تجدیدنظر استان داده شد.

وی تصریح کرد: در این حکم در اردیبهشت امسال مجدا آخرین حکم نهایی صادر شد وموقوفه توسط اجرای احکام و کلانتری ۲۱ محمود آباد با کروکی دقیق با اعلام نظر کارشناسی رسمی دادگستری و عوامل قضایی حکم درخلع ید صادر و اجرا شد.

قزوین

اخوانی بیان کرد: پس از حکم خلع ید ورثه متجاوز اقدام به فرار کردند اما همچنان برای مستاجران مشکل ساز شدند که موقوفه مجددا به عنوان تخلف عدیده دیگری که انجام شده قصد شکایت از نامبردگان را دارند.

وی گفت: خوشبختانه این پرونده که بیش از سه دهه ادامه داشته با همکاری صمیمانه رئیس کل دادگستری، دادستان، رئیس ثبت شهرستان قزوین، دادگاه های کیفری و تجدیدنظر، وکلای موقوفه و عوامل دفتر موقوفه آقا وزیر و کارشناسان اداره اوقاف به سرانجام رسید و با حکم خلع ید رفع تصرف شد.

 

کد خبر 2870746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha