۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۰

هتک حرمت مسافران ایرانی در ترکیه!

هتک حرمت مسافران ایرانی در ترکیه!

در یکی از پروازهای هواپیمایی پگاسوس که به مقصد استانبول در حرکت بوده است، مسافران ایرانی شاهد برخورد زننده ماموران هواپیمایی بوده اند.

مجله مهر: نیما قاسمی در یادداشتی که برای خبرگزاری مهر ارسال کرده است به تشریح برخورد غیرانسانی با جمعی از مسافران ایرانی پرداخته است:

پرواز شماره ۵۱۳ هواپیمایی پگاسوس از فرودگاه امام به مقصد فرودگاه استانبول با حدود ۸ ساعت تاخیر پرواز می کند. قبل از پرواز، مسافرانی که پرواز های کانکشن به کشور های دیگر داشتند می دانستند که پرواز بعدی خود را از دست داده اند و از نماینده شرکت هوائی پگاسوس درخواست کرده اند که اجازه دهند تاخیری که با از دست دادن پرواز بعدی باید در استانبول باشند را در تهران بگذرانند ولی با اطمینان خاطر از سمت مسوول هواپیمایی پگاسوس در فرودگاه امام مبنی بر اینکه حتما با پرواز جایگزین به مقصد نهایی فرستاده می شوند سوار هواپیما شدند. 

در فرودگاه استانبول مسافرانی که مقصد بعدیشان شهر اسلو بوده متوجه میشوند که باید ۳ روز منتظر پرواز بعدی باشند. مسافران از شرکت هواپیمایی می خواهند که با پرواز دیگر و زود تر حرکت کنند. صحبت ها بالا می گیرد و کارمند شرکت پگاسوس بی احترامی و پرخاش می کند و این بی احترامی ها با اعتراض مسافران همراه می شود و چند نفر از مسافران برای ثبت و ارائه این حرکت به مسولین بالاتر شروع به فیلم برداری می کنند. با دیدن این صحنه، کارمندان پگاسوس پلیس فرودگاه را در جریان می گذراند و پلیس فرودگاه بدون لباس پلیس و نشان دادن مدارک اقدام به در گیری با مسافران می کنند. در این میان یک دختر نروژی-ایرانی رو مورد ضرب و شتم قرار می دهند و سیلی به صورت وی می زنند. آنها ۳ نفر از مسافران که خانوم هایی جوان بودند را بدون در نظر گرفتن محجبه بودن آنها و رعایت اصول اسلامی بازداشت می کنند. پلیس به زور تلفن های همراه این دختران را گرفته و تمام فیلم های برخورد را پاک می کنند. پس از چندین ساعت بدون آب و غذا در حالی که حال یکی از این دختران خوب نبود آنها را با بی احترامی های مختلف لفظی و فیزیکی توسط ماشین های حمل مجرمین به بازداشتگاه پلیس در فرودگاه منتقل می کنند.

در بازداشتگاه هم بدون رعایت اصول اسلامی از این دختران انگشت نگاری و عکس برداری می شود. در این بین پلیس و کارمندان شرکت هوائی پگاسوس حاضر در محل از مسخره کردن و خندیدن به این سه دختر تنها که اشک از چشمانشان جاری بود فروگذار نبودند. در پاسی از شب با تغییر شیفت پلیس و حضور یک مترجم کمی آرامش به فضا باز می گردد و پلیس از تمام اتفاقات عذر خواهی می کند. اما صبح روز بعد باز رفتار بی رحمانه پلیس با دست بند زدن و ارسال این بانوان به مرکز پزشکی جهت آزمایش خون و بازرسی بدنی ادامه می یابد. پس از انتقال از مرکز پزشکی به پلیس اتباع خارجی رفتار های نا شایست، استفاده از الفاظ رکیک و بر خورد فیزیکی شدت می گیرد. تا جائی که نماینده کنسول گری ایران در استانبول در محل حضور پیدا می کند و این اولین باری است که این دختران کمی احساس آرامش میکنند. 

در این میان به زور تعهدی از آنها گرفته می شود و با پیگیری ها و همکاری های کنسول گری ایران و نروژ این سه دختر بدون معرفی به دادگاه دیپورت می شوند. در این میان شرکت پگاسوس پرواز آنها تا اسلو را از عهده خود خارج کرده و هیچ مسولیتی به عهده نگرفته است.

کد خبر 2871602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسینی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      1 0
      به احترامی را ترکیه به حداعلایی رسونده.وماباید متاسفانه شاهداین موارد باشیم.چرا وزارت امورخارجه بطور دقیق پیگیری نمیکنه؟خواهشمنداست مسئولین امر تا به نتیجه رسیدن شکایت از این به ظاهر ماموران پلیس وهمچنین شرکت هوایی از پاننشیند وعاجزانه توقع داریم نتیجه تقدامات انجام گرفته جهت تنویر افکار عمومی اعلام گردد تا مانند پرسنل خاطی و وحشی عربستان جهت برخورد خالی نماند.
    • محمد ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      عامل اصلی این مشکلات شرکت پگاسوس است و در صورت صحت دولت باید درخواست خسارت به نفع مسافران نماید .4 تا امریکایی ایرانی الاصل دستگیر میشوند رییس جمهور امریکا مایه میگذارد ولی در ایران به ایرانیها در جای جای دنیا بی احترامی میشود و حامی ندارند. ایا وقت ان نرسیده که از عزت و شرف همه ایرانیها دفاع شود؟ً
    • Mona ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      من خود شاهد بدرفتاری کارمندان پگاسوس در استانبول بودم و حتی از دیگران هم این را شنیده ام . گویا این دارد برای آنها عادت میشود. اومیدوارم سازمان هواپیمایی کشور نظارت بیشتری انجام دهد.
    • مهدی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      بارگشت اعتبار به پاسبورت ایرانی
    • احسان ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      تا کی در این هواپیمایی‌ها و فرودگاه‌های ترکیه میخوان به این رفتار شرم آور با شهروندان ایرانی ادامه بدن؟ هنوز آیا وقتش نیست که به شکل جدی واکنش نشون داده بشه به این رفتارها؟ حتماً باید حادثه ای که برای عزیزان ما در فرودگاه جده پیش اومد اتفاق بیفته تا مسؤولین از خواب بیدار بشن؟
    • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      متاسفم برای دستگاه دیپلماسی ما که هر بی سرپایی به نوامیس ما اینگونه دست درازی می کند و فقط ما اظهار خرسندی می کنیم به اینکه در حال ارتباط با دنیا هستیم در جهت رونق اقتصادی .قیمت این ارتباط چقدر است توهین به زنان ایرانی . باید ماشا ا... گفت با غیرت
    • انسان ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      فرودگاه ایران هم باید یک بار همین کار رو با مسافرای ترکیه انجام بده ! تا بفهمن . ترکیه کثیف ترین و نامردترین دلتمردان را داره.
    • علی ایراندوست ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      دوستان وزارت خارجه چیکار میکنن؟ اگر ماجرای هتک حرمت زائرین در عربستان به نتیجه می رسید، حالا ترکها به خودشون اجازه نمی دادند که همچین رفتاری در مورد مسافرین ما مرتکب بشن. واقعا متاسفم برای مقامات مسئول که با وجود تکرار همچین فجایعی هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نمیدن
    • ایرانی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      با توجه به اینکه نمیشه از کلمات رکیک در این مکان استفاده نمود، از مسئولین محترم ترکیه کمال تشکر و امتنان را بموقع خواهیم داشت. کوه به کوه نمیرسه، ایرانی به ترکیه ای میرسه.
    • ه.ا ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 1
      چرا نمی تونیم حقمون را در مجامع بین المللی پیگیری کنيم کوتاهي از خودمونه مدارک و سنديات تو فرودگاه هست احمالي شده رسشونو ميکشن ولي کو يک قدرت کارامد که این جور مسائل رو پيگيري کنه. ارازال و اوباش و بي مسئولیت همه جا هستن ولي مدير لائق و قدرتمند .... ..........
    • آرمان فاضلی ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      متنی که نوشته شده انقدر غیر دقیق و احساسی نوشته شده که به نظر نمیاد درست باشه. چون نویسنده قطعا همراه این مسافرها نبوده در این مدت که زندان و کتک و این حرفها. از طرف دیگه به نظر نمیاد که از طرف اونها داره می نویسه چون خیلی کلی هست و مشخصا آدمی که چنین مشکلی براش پیش بیاد اینقدر کلی نمیاد تعریف کنه.
    • احمد شایان ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      اگر این واقعیت داشته باشد و شما با رنگ ولعاب زیادی آن را تعریف نکرده باشید؟ وظیفه مقامات کشور ما بخصوص مقامات فرودگاهی این است که فعالیت این شرکت را به حالت تعلیق در آورند تا خسارت روحی و روانی و مالی ایرانی ها بدست آید. در غیر این صورت مقامات فرودگاهعی و مسئولین مربوطه نیز در این بی احترامی که من نام آن را جنایت میگزارم شریک هستند.
    • فريدون ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      سلام ، ما ايرانيها تا وقتى كه بعلت چند ريال و يا چند تومان ارزانتر حاضر بسوار شدن هر هواپيمائى ميشويم ، و حتى با هشت ساعت تاخير و قطعى بودن از دست دادن پرواز بعدى فقط بر اساس اعلام شفاهى و بدون اطلاع از وضعيت دقيق پرواز جايگزين به سفر ادامه مى دهيم ، حقمان است ،. در تهران شهر و وطن خودمان نتوانستيم حق خودمان را از يك شركت هواپيمائى خارجى بگيريم ، حالا خواسته ايم در كشور خارجى انهم كشورى كه جز زبان تركى زبان ديگرى را بلد نيستند احقاق حق بكنيم ؟ وزارت امور خارجه و سازمان هواپيماءى مسئول پ
    • اكبر اميري ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      اگر اينها واقعيت دارد بايد ايرانيها پگاسوس را تحريم كنند و در ليست سياه بگذارند
    • حسن ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      به زودی باید همه کشورهای همسایه باید زانو بزنن که هیچ، باید به پای ایرانیا بیفتن
    • ایرانی ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      0 0
      دریغ است ایران که ویران شود بکام پلنگان و شیران شود
    • يك دوست ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      0 0
      احترام به انسان، سبب بزرگي شأن دولت ها است. اين روشت رفتاري گوياي پيش زمينه سياسي است و البته نشان از آينده پر مشكل در روابط دو كشور نيز خواهد شد. تركها از اول انقلاب تاكنون همه امتيازهاي موردنياز خود را از جمهوري اسلامي گرفته اند، اكنون با چالش درون مذهبي و همچنين به سبب ارتباطي كه به طور مستقيم ميان ايران و اروپا پديد آمده، دلالي خوبي نخواهند كرد پس به دنبال اهدافي ديگر خواهند بود. ببينيم چيست؟
    • ایمان ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      0 0
      با پگاسوز پرواز نکنین این روسا کلن اینجورین پروازش 20 درصد ارزون تره به این عذاب نمیارزه
    • خله میوژه ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      0 0
      اگر این اتفاق برای یک شهروند آمریکایی پیش می آمدمیدانی دولتمردانشان چکار می کردند؟... دولتمردان ما چی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! افسوس به این همه ذلت وخواری
    • علی ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      0 0
      امیدوارم خطوط هواپیمایی ایران ما رو از شر هواپیمایی ترکیه نجات بدهند. و چقدر خوب که ایرانیان بدانند که در هر جای دنیا سفارت و کنسولگری ایران حامی و پشتیبان آنها هستند.
    • فاطمه ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      0 0
      این هم برگ زرین دیگری در پرونده رییس جمهور نمونه ایران زمین
    • محمد ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
      0 0
      ریاست محترم جمهور با این شعار که حرمت ایرانیان در صحنه بین الملل حفظ می شود را آوردند.
    • امیر ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
      0 0
      درود، عزیزان ایران کشوریست با فرهنگ غنی و گوشه گوشه این کشور سرشار از رد پای اقوام مختلف با سنن متنوع در ضمن از لحاظ طبیعت نیز ایران مناطق بکری دارد، مردم ایران مردمی متعهد و مهماندوستند، ترکیه چه در گذشته و چه در حال ثابت کرده هیچ تعهدی در قبال گردشگرانش ندارد، در ضمن ترکیه کشوریست همجوار با غرب ، اما نه نظم آنطرف را دارد و نه تعصب اینطرف، الان هم که کل منطقه نا امن است بدتر شده، مسافرت غیر ضروری لازم نیست، دنبال بهانه اند زیرا حس می کنند ایران از آنان قدرتمند تر شده است.
    • دوست جديد ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
      0 0
      پروازها ي ترك مثل اطلس جت و كرندون هم رفته ام و ميهماندار اگر آب هم خارج از روال بخواهي با اكراه و چند با ر تكراور مي دهد نه براي همه و هميشه اما به خودشان اين اجازه را مي دهند كاش آژانس هاي مسافرتي از سودجويي بگذرندوبه مسافران آكاهي دهند
    • ایرانی سمیه ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      0 0
      جای تاسف داره که چنین حتک حرمت هایی توسط دولت پیگیری نمیشه تا بفهمنن نباید به یه ایرانی بی احترامی کنن.
    • داریوش ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
      0 0
      اگر این کار در عراق انجام می گرفت، فریاد همه در می اومد که سفر کربلا رو معطل کنید، اما آنتالیا و استانبول... به بدی یا خوبی کار دقت کنیم و بدون پیش زمینه...
    • یاروحانی ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      0 0
      آقای روحانی خواهشا شما خودتونو درگیر این قضین نکنید.اگه وارد بشید حتما توافق شما خراب میشه.بنظرم بهترین کار همینه که اعتبار را به پاسپورت ما ببخشید.روحانی این کلیدت کو دیگه پیداش نیس
    • ...... ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      0 0
      مشکلی نیست ما با همه دنیا تعامل داریم فقط لبخند بزن اعتبار به پاسپورت ایرانی خودش میاد
    • فرزاد پاشائی ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      0 0
      از رهبر میخوایم همونطور که عربستان رو تهدید کرد یه کوچولو هم به این ترکیه هشدار بده تا خوف ورش داره
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      دوست عزیز حرف درست بزن این چی حرفی ره که میزنی قبول دارم که کشور ترکیه با همه برخورد نا مناسب دارند ولی تو حرفت رو درست بزن یعنی کشور همسایه های ایران به پایی ایرانیا بفیتن این حرفت بیهوده است هیچ کس این حرفت رو دوست ندارد عزیزم