۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵

دانشنامه تاریخ جهان برای نوجوانان چاپ شد

دانشنامه تاریخ جهان برای نوجوانان چاپ شد

کتاب «دانشنامه تاریخ جهان برای نوجوانان» توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دانشنامه تاریخ جهان برای نوجوانان» اثر مشترک آنیتا گنری، هیزل مری مارتل و برایان ویلیامز با ترجمه نادر میرسعیدی به تازگی توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی کتابفروشی ها شده است.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۰ توسط انتشارات پاراگن منتشر شده است. این کتاب با متون کوتاه که توسط تصاویر همراهی می شوند، تاریخ جهان را به صورت خلاصه برای نوجوانان روایت و تصویر می کند.

مباحث کتاب ۵ بخش اصلی با عناوین جهان باستان، قرون وسطی، عصر اکتشافات، انقلاب و صنعت و جهان امروز دارد. بعد از این بخش ها هم گاهشمار کتاب درج شده که شامل واژه نامه، نبردها و جنگ های مهم و همچنین نمایه های کتاب می شود.

عناوین بخش «جهان باستان» به این ترتیب هستند: نخستین انسان ها، ساختن ابزار، هنر غارنشینان، زندگی در عصر یخبندان، نخستین کشاورزان، نخستین شهرها، بین النهرین و سومر، مصر باستان، دوره سند، اروپای دوران کلان سنگی، مینوسی‌ها، میسنی‌ها، چین باستان، فینیقی‌ها، عبرانی ها، آمریکای باستان، آشوریان هیتی‌ها و بابلیان، یونانیان باستان، اسکندر و ایرانیان، سلت ها، رومی‌ها، فرهنگ‌های آفریقایی، امپراتوری های هند.

نوجوانان مخاطب این کتاب در بخش «قرون وسطی» نیز با این مباحث روبرو می شوند: بیزانس، فرانک ها، پیدایش اسلام، تمدن‌های آمریکایی، شارلمانی، امپراتوری خمر، وایکینگ ها، اروپای فئودال، کلیسا و صومعه، شهسواران و قلعه ها، جنگ های صلیبی، شهرهای قرون وسطایی، مغول‌ها، مرگ سیاه، پادشاهی های آفریقایی، سرداران ژاپنی، جنگ صدساله، مسافران اقیانوس آرام.

رنسانس، آزتک ها و اینکاها، سفرهای اکتشافی دریایی، اسپانیا و پرتغال، امپراتوری های آفریقایی، اصلاحات، عثمانی ها و صفویان، امپراتوری تیموریان هند، چین در دوره مینگ، کاوش در اقیانوسیه، جنگ سی ساله، ژاپن در دوره تو کو گاوا، امپراتوری هلند، ایجاد مهاجرنشین‌ها در آمریکای شمالی، جنگ داخلی در انگلستان، تجارت برده و لویی چهاردهم هم عناوین بخش مربوط به «عصر اکتشافات» این دانشنامه هستند.

در بخش «انقلاب و صنعت» هم این عناوین برای نوجوانان درج شده است: عصر روشنگری، امپراتوری روسیه، چین در دوره منچو، انقلاب زراعتی، اتریش و پروس، پیدایش ایالات متحده، انقلاب فرانسه، استرالیا و نیوزیلند، جنگ های ناپلئون، کانادا، استقلال آمریکای جنوبی، انقلاب صنعتی، اروپا در آشوب، استعمار آفریقا، امپراتوری های اروپایی، غرب آمریکا، جنگ داخلی آمریکا، وحدت ایتالیا، وحدت آلمان، جدال بر سر آفریقا.

عنوان های بخش «جهان امروز» هم عبارت اند از: حق رای برای زنان، جنگ جهانی اول، انقلاب روسیه، خودمختاری ایرلند، دهه بیست پر هیاهو، رکود بزرگ، پیدایش فاشیستم، انقلاب در چین، جنگ جهانی دوم، جهان در جنگ، هندوستان و پاکستان، فلسطین، جنگ سرد، مسابقه فضایی، آفریقای نو، مبارزه برای حقوق مدنی، جنگ ویتنام، قدرت نوظهور چین، خاورمیانه در بحران، صنعت آسیا، پایان جنگ سرد، جهان واحد، جنگ با تروریسم، آینده.

در قسمتی از این دانشنامه می خوانیم:

آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۱ م رئیس جمهور شد. او تعهد کرد که به برده داری در ایالات متحده پایان دهد. بسیاری از جنوبی ها این تعهد را تهدیدی برای شیوه زندگی خود می دانستند، بنابراین در سال ۱۸۶۱ م یازده ایالت جنوبی اعلام کردند که می خواهند از اتحاد جدا شوند تا اتحادیه خود را تشکیل دهند. اما با مخالفت دولت با تصمیم آن ها جنگ داخلی در گرفت.

حدود ۲۳ ایالت اتحادیه (شمالی) سربازان بیشتر و پول بیشتری از اتحادیه ایالات جنوبی و نیز راه آهن و صنایعی برای تهیه سلاح و ملزومات جنگی داشتند. آن ها با داشتن نیروی دریایی می توانستند بندرهای جنوبی را محاصره کنند و ورود لوازم ضروری به ایالات جنوبی را از خارج قطع کنند و جلوی صدور پنبه را، که منبع اصلی ثروت جنوب بود، بگیرند.

در جنگ های اولیه جنوب پیروز شد، اما در ژوئیه سال ۱۸۶۳ م سربازان اتحادیه، نیروهای ایالات جنوبی  را در گتیزبرگ در پنسیلوانیا شکست دادند.

یک سپاه دیگر اتحادیه، ویکسبرگ را در می سی سی پی تسخیر کرد. در آوریل سال ۱۸۶۵ م رابرت ای.لی، ژنرال ایالات جنوبی، در آپوماتوکس در ویرجینیا تسلیم شد. در این زمان بیشتر بخش های جنوب ویران شده بود. بیش از ششصد هزار سرباز جان خود را از دست داده بودند که بیش از نیمی از این مرگ و میر بر اثر بیماری بود. پنج روز پس از تسلیم شدن جنوبی ها، لینکلن کشته شد. هرچند جنگ پایان یافت و بردگان آزاد شدند، وضعیت آن ها فقط کمی بهبود یافت.

این کتاب با ۲۲۸ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 2951441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha