۸ بهمن ۱۳۹۴، ۲۰:۳۳

آیت الله اعرافی در پاسخ به مهر:

راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای علیه جریان تکفیر با جدیت پیگیری می‌شود

راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای علیه جریان تکفیر با جدیت پیگیری می‌شود

قم - رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: پیشنهاد آیت الله مکارم در خصوص راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای علیه جریان تکفیر در دبیرخانه کنگره مبارزه با جریان‌های افراطی با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی عصر پنج‌شنبه در پایان برگزاری همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز» که در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد در نشستی خبری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم در سخنانی اظهار داشت: این همایش دومین همایش دبیرخانه کنگره بین‌المللی مبارزه با جریان‌های افراطی و تکفیری است که تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی در قم و با حضور علما و اندیشمندان جهان اسلام برگزار شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه کنگره بین‌المللی مبارزه با جریان‌های افراطی و تکفیری اظهار داشت: دبیرخانه از سال گذشته تا امروز با حضور علما و فضلای خوش‌فکر به فعالیت خود ادامه داده و اقدامات مؤثری نیز در این زمینه صورت گرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: در یک سال گذشته ۵ نشست علمی در خارج از کشور برگزار شد که با استقبال علمای جهان اسلام مواجه شد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری همچنین ابراز داشت: ۱۳ نشست علمی نیز در ایران و در شهرهای مختلف کشور برگزار شده و ۸۳۰ مقاله نیز با محوریت موضوعات مورد نظر دبیرخانه به نگارش در آمده و در ده جلد کتاب منتشر شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ عنوان کتاب به ۵ زبان دنیا در زمینه موضوعات کنگره بین‌المللی مبارزه با جریان‌های افراطی و تکفیری تألیف و منتشر شده است، افزود: مجله امت واحده اسلامی نیز به زبان‌های عربی و فارسی منتشر و خبرنامه حوزه جریان‌های تکفیری نیز راه‌اندازی شده است.

ارتباط بیش از ۲ هزار نفر از علمای جهان اسلام با دبیرخانه کنگره

آیت الله اعرافی با اشاره به ارتباط خوب و مستمر دبیرخانه با علمای جهان اسلام، گفت: بیش از ۲ هزار نفر از عالمان جهان اسلام با دبیرخانه کنگره بین‌المللی مبارزه با جریان‌های افراطی و تکفیری در ارتباط هستند و این کنگره دستاوردهای فرهنگی و علمی بسیار مؤثری داشته که امیدواریم بخش زیادی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری کنگره بین‌المللی مبارزه با جریان‌های افراطی و تکفیری، اظهار داشت: تحقق همبستگی علمای جهان اسلام برای مبارزه با جریان‌های افراطی از جمله اهداف والای این همایش بوده است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری، با اشاره به تنوع مذهبی و ملیتی مدعوین این همایش ابراز داشت: بیش از ۶۰ نفر از علمای اهل تسنن از ده استان کشور در همایش خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز، حضور داشتند و بیش از ۲۵ نفر از چهره‌های برجسته جهان اسلام نیز در این همایش حاضر بودند.

وی عنوان داشت: پایه‌گذار این همایش آیت الله العظمی مکارم شیرازی بوده که با حمایت‌های دفتر مقام معظم رهبری توانستیم این همایش را در قم برگزار کنیم که برگزاری آن در قم به عنوان قطب علمی و معرفتی پیام مهمی به همراه داشت.

چهره غالب خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز، ابعاد معرفتی بود

آیت الله اعرافی ادامه داد: تأکید این همایش بر ابعاد علمی و معرفتی و اخلاقی بوده است که آیت الله مکارم نیز در بیانات خود بر آن تأکید کردند و در حقیقت چهره غالب این همایش ابعاد معرفتی بود که مسئولیت علمای جهان اسلام را مورد توجه قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه موارد گوناگونی در به وجود آمدن جریان‌های افراطی و تکفیری دخیل هستند، افزود: سطحی دانستن جریان‌های تکفیری اشتباه است و عوامل تاریخی و عقب‌افتادگی‌ها تاریخی جهان اسلام در قرون اخیر و سلطه بیگانگان و همچنین فقدان مردم سالاری دینی در کشورهای اسلامی نیز در پیدایش این جریانات بی‌تأثیر نبوده است.

امام جمعه قم تصریح کرد: دشمنان دنیای اسلام در برابر گسترش بیداری اسلامی تلاش‌های بسیاری کردند و راه‌اندازی‌های اختلافات مذهبی و دینی و ایجاد گروه‌های افراطی نیز به منظور جلوگیری از گسترش همین بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی بوده است.

دلایل فعال شدن گسل جریان‌های تکفیری

وی اضافه کرد: ساده‌اندیشی، کج‌فهمی و فقدان اجتهاد پویا و تحلیل درستی از اسلام ناب افکار سطحی در فعال شدن گسل افراط و تکفیر در کشورهای اسلامی مؤثر بوده است.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: در برابر سناریوهای دشمنان در مقابله با اسلام می‌بایست مهندسی به خرج داد و جریان‌های تکفیری از سوی نخبگان به خصوص علمای اسلام باید تبیین و روشنگری شود.

کنترل و نیز ارتقاء رسانه‌ها در دنیای اسلام مهم و ضروری است

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، در خصوص انجام اقدامات لازم در زمینه پیشنهاد آیت الله مکارم به منظور راه‌اندازی شبکه‌ای ماهواره‌ای برای تبیین خطر جریان‌های افراطی و تکفیری با مشارکت کشورهای اسلامی، بیان داشت: کنترل و نیز ارتقاء رسانه‌ها در دنیای اسلام امری مهم و ضروری است که مشاهده می‌شود عده‌ای در این زمینه افراط و تفریط می‌کنند و این تندروی‌ها که گاهی از سوی برخی از گروه‌های منتسب به شیعیان نیز دیده می‌شود، محکوم است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری بیان داشت: ایران اسلامی کمتر با مشکل تکفیر مواجه است و زندگی مسالمت آمیز مسلمین و علمای اهل تسنن و شیعه در ایران تجربه خوبی است که سایر جوامع اسلامی نیز باید آن را الگو قرار دهند.

وی افزود: پیشنهاد آیت الله مکارم شیرازی در راه‌اندازی شبکه‌ای ماهواره‌ای با مشارکت کشورهای اسلامی پیشنهاد بسیار مهم و خوبی بود که در این همایش مطرح شد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: جهان اسلام به سمت تنوع شبکه‌های ماهواره‌ای پیش می‌رود و ایران نیز در این زمینه فعال بوده و مسیر درستی را می‌پیماید و شخص آیت الله مکارم نیز از برخی شبکه‌های ماهواره‌ای همانند شبکه ولایت حمایت می‌کنند و به نظر می‌رسد ایده و پیشنهاد ایشان قابل عملیاتی بوده است.

وی عنوان داشت: امروز شاهدیم که بیش از ۳۰ شبکه ماهواره‌ای همگرایی اسلامی را مورد هدف قرار داده است و تفرقه افکنی مذهبی را دنبال می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: پیشنهاد آیت الله مکارم در دبیرخانه کنگره بین‌المللی مبارزه با جریان‌های افراطی و تکفیری با جدیت دنبال می‌شود و امیدواریم طرح آن به زودی آمده و قابل ارائه شود.

کد خبر 3036234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha