۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۵۱

گزارش مهر؛

سیر معنویت از ری تا شهریار/ بقعه فرخنده خاتون یادگاری از صفویه

سیر معنویت از ری تا شهریار/ بقعه فرخنده خاتون یادگاری از صفویه

شهریار-شهریار در گردشگری مذهبی با برخورداری از امامزادگان و بقاع متبرکه‌ای چون امامزاده اسماعیل(ع)، امامزاده هادی(ع) و بقعه فرخنده خاتون، می‌تواند میزبانی ویژه برای شیفتگان اهل بیت باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-ناصر رمضانی: شهرستان با بافت طبیعی و جغرافیایی سرسبز خود، انبوهی از باغات را در دل خود گنجانده که می‌تواند برای علاقه‌مندان به طبیعت، مکانی جذاب و منحصربه‌فرد به شمار رود.

شهرستان شهریار در گردشگری مذهبی نیز بسان گردشگری تاریخی و طبیعی با برخورداری از امامزادگان و بقاع متبرکه‌ای چون امامزاده اسماعیل(ع)، امامزاده هادی(ع) و بقعه فرخنده خاتون، می‌تواند میزبانی ویژه برای علاقه‌مندان و شیفتگان به اهل‌بیت به شمار رود.

امامزاده اسماعیل(ع) یکی از شاخص‌ترین بقعات متبرکه کشور

شهرستان شهریار در حوزه گردشگری مذهبی نیز از استعدادها و ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای برخوردار است که بقعه امامزاده اسماعیل(ع) از نمونه‌های آن به شمار می‌رود و می‌توان آن را یکی از شاخص‌ترین امامزادگان کشور نام نهاد.

این مکان مذهبی، در میدان کشاورز شهریار واقع‌شده و طبق روایات، ایشان از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) خواهر امامزاده بی‌بی سکینه(س) و برادر امام هشتم شیعیان امام رضا(ع) است، بقعه مذکور پذیرای خیل عظیم مشتاقان ائمه اطهار در محیطی سرسبز و چشم‌نواز است.

در جوار این امامزاده پیکر پاک و مطهر شهدای شهرستان شهریار تدفین شده و محدوده‌ای از آن نیز به‌عنوان مرکزی برای ارائه محصولات فرهنگی فعالیت می‌کند و درمجموع با در نظر گرفتن جمیع جهات می‌توان از بقعه مذکور به‌عنوان مجموعه‌ای برجسته و منحصربه‌فرد در میان امامزادگان غرب استان تهران یادکرد.

بقعه‌ای که چه بسیار حاجت‌ها در آن برآورده شده و چه دل‌هایی که باصفای معنویت صاف و زلال‌شده‌اند.     

امامزاده هادی(ع) سیر معنویت از ری تا شهریار

منطقه کرشته شهریار از نمونه مناطق کهن شهریار محسوب می‌شود که از دیرباز جایگاه حائز اهمیتی در این خطه از استان تهران داشته است.

باغات کرشته درگذشته در غرب استان تهران شهره بوده است، در کنار موقعیت طبیعی این ناحیه، وجود بقعه‌ای مقدس و متبرک رنگ و بوی دیگری به این محدوده بخشیده است.

سخن از امامزاده هادی(ع) است که طبق بررسی‌های انجام‌شده، نسب ایشان به امام حسن مجتبی(ع) بازمی‌گردد، بقعه مورداشاره در خیابان شهید مصطفی خمینی قرار دارد و ازلحاظ معماری بنای آن از خشت خام، ملاط گل و آهک ساخته‌شده است.

شبستان این بقعه پیش از انقلاب احداث شد و در طی سال‌های گذشته، ایوانی نیز به آن اضافه‌شده، در اطراف بنا شبستان‌هایی ایجادشده که بنای امامزاده را کاملاً محصور  ساخته، به‌گونه‌ای که از دور قابل‌رؤیت نیست.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شهریار در تشریح مختصات این بقعه متبرک گفت:بنای اصلی امامزاده قریب به ۱۰۰ مترمربع وسعت دارد و کل محوطه نیز حدود یک هزار مترمربع است.

وی افزود:پدر ایشان احمد بن ابوالحسن محمد الرازی ملقب به شهر افق در ری ساکن بوده و به‌واقع شهرستان شهریار نیز جزئی ازملک ری به شمار می‌رفته است.

ستایش راد گفت:کرشته در زمره روستاهای برجسته این شهرستان بوده و امامزاده هادی(ع) نیز بعد از مدتی حضور در روستای مذکور از دنیا رفته و در همان‌جا پیکر پاک و مطهر ایشان به خاک سپرده‌شده است.

بقعه فرخنده خاتون یادگاری از دوران صفویه

بقعه فرخنده خاتون در جوار جاده شهریار-آدران و در روستای ویژه قرار دارد، از بقعه مذکور اطلاعات چندانی در دست نیست و آنچه که در حال حاضر قطعی به نظر می‌رسد معطوف به نسب ایشان است که طبق ارزیابی و مطالعات انجام‌شده، ایشان خواهرخوانده امام رضا(ع) و خواهر امامزاده داوود(ع) است و در حال حاضر بقعه وی موردتوجه دوستداران اهل‌بیت و ائمه اطهار(ع) است.

 قدمت بقعه مذکور به دوران صفویه بازمی‌گردد و با توجه به اهمیت تاریخی آن، در دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۷۹۸ به ثبت ملی رسیده است.

تمرکز و استقرار پایگاه‌های امدادی در شرق و غرب شهریار

یکی از الزامات، مهیا و میسر شدن سفری ایمن برای مسافران نوروزی و حصول آرامش خاطر حداکثری، به حضور به‌موقع و پررنگ پایگاه‌های امدادی در مواقع اضطراری معطوف می‌شود.

در همین ارتباط و با عنایت به اهمیت موضوع، فرشید ستایش راد رئیس میراث فرهنگی شهریار در گفت و گو با خبرنگار مهر در تشریح تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای تأمین آرامش و ایمنی حداکثری مسافران نوروزی اظهار داشت:در این خصوص تدابیر ویژه‌ای اتخاذشده که پیرو آن و با هماهنگی انجام‌شده دستگاه‌ها و پایگاه‌های امدادی این شهرستان در دونقطه از شهرستان مذکور متمرکزشده‌اند.

وی افزود:میدان سپاه و میدان نماز دونقطه اصلیِ استقرار پایگاه‌های امدادی برای ارائه خدمات به عموم مردم و مسافران نوروزی به شمار می‌رود.

ستایش راد گفت:با چنین جانمایی و چینش و آرایش استقراری، دستگاه‌ها و گروه‌های حاضر در میدان نماز، شرق شهرستان شهریار را و پایگاه‌ها و نهادها میدان سپاه، محور چیتگر، غرب و محدوده‌ای از شرق را پوشش می‌دهند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهریار عنوان کرد:چهار پاسگاه سیار نیز در محور صبا شهر، میدان امام، میدان نماز و میدان آزادی اندیشه برای ارائه هر چه مطلوب‌تر خدمات به مسافران نوروزی در این شهرستان مستقر خواهند بود تا ایامی خاطره‌انگیز برای مردم میزبان و میهمان حاضر در این شهرستان حاصل شود.

کد خبر 3579253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha