۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۴۱

جدیدترین شماره ماهنامه «دانشمند» منتشر شد

جدیدترین شماره ماهنامه «دانشمند» منتشر شد

شماره ۶۳۱ ماهنامه علمی‌فناوری «دانشمند» با بررسی موضوعات مختلفی چون معرفی نامداران ایرانی ناسا، مسابقات ربوکاپ و شیوه‌های نوین درمان بیماری‌های چشم با کمک سلول‌های بنیادی، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این شماره از مجله دانشمند، مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در یادداشتی با بررسی زلزله ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ ناغان، ابعاد مختلفی از لرزه‌خیزی منطقه زاگرس را بررسی می‌کند.

گم‌شدن جمجمه ویلیام شکسپیر، انقراض هابیت‌ها، ژن‌های ضروری برای حیات و آغاز به‌کار نخستین سیستم جذب دی‌اکسید کربن در یک نیروگاه زباله‌سوزی در اسلو از جمله خبرهای «میز خبر» این شماره است.

گزارشی از رقابت ربوکاپ ایران‌اوپن ۲۰۱۶، معرفی برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی که در ناسا فعالیت می‌کنند، بررسی دلایل علاقه کاربران ایرانی به محصولات اپل به‌ویژه آیفون و واکاوی توسعه پول الکترونیک و بایدها و نبایدهای میزان سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز از دیگر مطالب این شماره ماهنامه است.

«سوژه ماه» شماره ۶۳۱ دانشمند، ضمن بررسی انواع مختلف سلول‌های بنیادی و کاربردهای آن‌ها در توسعه بازار پژوهش جهان، به‌بهانه انتشار دو مقاله پژوهشی در مجله نیچر با موضوع درمان بیماری‌های چشم با سلول‌های بنیادی در گفتگو با «استفانو پلوکینو» پژوهشگر و استاد دانشگاه کمبریج انگلستان در حوزه سلول‌های بنیادی، جزئیات مربوط به دستاوردهای این پژوهش‌ها را بررسی می کند. در این بخش یادداشت اختصاصی « علی جلیلیان» سخنگوی بالینی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا نیز به چشم می خورد.

در بخش گفتگو، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو درباره تلاش برای رفع کمبودهای دارویی کشور می‌گوید. پرونده ویژه جلد دانشمند اردیبهشت نیز به نقش موثر فناوری در توسعه سینما می‌پردازد و تلاش‌های علمی کارگردانانی چون ژرژ ملی‌اس، آلفرد هیچکاک، استنلی کوپریک و جیمز کامرون را که با هدف توسعه سینما دست به نوآوری تکنیک و اختراع فناوری زدند بر می‌شمرد.

در بخش کنکاش این ماهنامه نیز، علاقه کاربران ایرانی به جستجوی اصطلاحات خرافه‌ای و علل و آسیب‌های این تمایل بررسی می‌شود. چالش‌هایی که نانوذرات نقره برای توسعه در ایران با آن مواجه‌اند مطلب دیگری است که این بخش به‌ آن می‌پردازد.

شگفتی‌های فناورانه معروف‌ترین پهپادهای جهان، رقابت‌های اتومبیلرانی خودران‌ها، خودروهای بی‌راننده، ورود کفش‌های هوشمندی که پاها را «می‌فهمند» و فضاپیماهای بادکنکی که سنگ بنای هتل‌های فضایی خصوصی آینده را می‌سازند و اتوبوس‌های فضایی که با پرتابگرهایشان آمده‌اند تا رویای رسیدن سفرهای انسان به اعماق فضا را محقق کنند، از مطالب بخش فناوری شماره اردیبهشت ۹۵ ماهنامه «دانشمند» است.

کد خبر 3605637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha