۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۷

تهدیدی که تبدیل به فرصت شد

آلاینده‌هایی که اکسیژن ساز شدند؛ازلاستیک‌های سیاه تاگلدانهای رنگی

آلاینده‌هایی که اکسیژن ساز شدند؛ازلاستیک‌های سیاه تاگلدانهای رنگی

خرم‌آباد - لاستیک‌هایی که توسط برخی شهرداری‌های لرستان سوزانده می‌شدند و آلودگی‌ها و مخاطرات زیست‌محیطی به همراه داشتند حالا تبدیل به گلدان‌هایی شده‌اند که برای شهر اکسیژن تولید می‌کنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: موضوع آتش زدن لاستیک‌های خودرو یکی از مشکلاتی است که علاوه بر مخاطرات زیست‌محیطی و احتمال سرایت آتش‌سوزی به عرصه‌های طبیعی مشکلات جدی‌تری درزمینهٔ آلوده کردن هوا و از بین بردن میکروارگانیسم‌های خاک به همراه دارد.

در دهه‌های اخیر توجه به حفظ پایداری‌های محیط‌زیست انسانی در تمامی کشورهای جهان از درجه اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار شده است که در این میان اهمیت مدیریت اصولی تولید، جمع‌آوری و دفع زباله‌ها دارای حساسیت ویژه‌ای است.

بازیافت و کاهش تولید زباله و استفاده مجدد از زباله‌ها راهبردی نوین است که امروزه در دستور کار بسیاری از کشورهای جهان قرارگرفته است.

در این میان سوزاندن زباله‌ها در سطح شهرها به معضلی جدی تبدیل‌شده است، درحالی‌که می‌توان با بازیافت این طلای کثیف در مسیر توسعه پاک قدم برداشت، موضوعی که نیاز امروز جوامع انسان است.​

​ در این راستا گام کوچک اما ارزشمندی که در لرستان برداشته‌شده جلوگیری از سوزان لاستیک‌ها و تبدیل آن‌ها به ابزارهای قابل‌استفاده اعم از میز و صندلی و گلدان است، موضوعی که استقبال شهرداری‌ها و محیط‌زیست را به همراه داشته است.

تهدیدی به نام لاستیک سوزی

قاسم دلفان رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دلفان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنا بر گزارش‌ها و شکایات واصله مبنی بر آتش زدن و سوزاندن لاستیک‌های فرسوده در محل سایت موقت زباله در ابتدای «جاده بادآور» اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان دلفان مأموران گشت و کنترل خود را به منطقه اعزام کرد.

وی بیان داشت: نیروهای گشت و کنترل به همراه کارشناسان نظارت این اداره بلافاصله به محل رفته و طی تماس تلفنی با شهرداری و هماهنگی با نیروهای آتش‌نشانی موفق به مهار آتش‌سوزی شدند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دلفان بابیان اینکه در این راستا مقررشده که شهرداری از پسماندهایی که قابلیت استفاده مجدد دارند استفاده خلاقانه کند گفت: مقررشده که از این لاستیک‌ها در مبلمان شهری از لاستیک‌های فرسوده باکمی تغییر به‌عنوان گلدان  استفاده شود که ظاهری زیبا و جالب نیز داشته باشد.

وی آتش‌سوزی پسماندها را عامل تهدید بهداشت عمومی دانست و بیان داشت: در این خصوص مکاتبات و اخطاریه‌های زیست‌محیطی صادرشده است.

صدور اخطاریه برای شهرداری‌های متخلف

الهام برنا معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه هفته گذشته ما از طریق اداره محیط‌زیست دلفان از موضوع آتش زدن لاستیک‌ها از سوی شهرداری دلفان مطلع شدیم اظهار داشت: در این راستا اداره محیط‌زیست دلفان با این اقدام شهرداری برخورد شدید انجام داد و اخطاریه‌ای نیز برای شهرداری صادر کرد.

وی بابیان اینکه رونوشت این اخطاریه نیز برای اداره کل محیط‌زیست لرستان ارسال‌شده است عنوان کرد: با این اقدام با شهرداری دلفان برخورد تند و شدید صورت گرفت و خوشبختانه بعدازآن موضوع آتش زدن لاستیک‌ها را از سوی شهرداری دیگر نداشته‌ایم.

محل‌های دفن زباله در لرستان ارتباط با مناطق طبیعی استان دارند و آتش زدن لاستیک‌ها اگر مهار نشود به سمت درخت‌ها و جنگل‌ها کشیده شده و منجر به آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع می شودمعاون پایش و نظارت محیط‌زیست لرستان در ادامه سخنان خود به مخاطرات زیست‌محیطی آتش زدن لاستیک‌ها اشاره کرد و افزود: محل‌های دفن زباله در استان لرستان ارتباط با مناطق طبیعی استان دارند و آتش زدن لاستیک‌ها اگر مهار نشود به سمت درخت‌ها و جنگل‌ها کشیده می‌شود و منجر به آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خواهد شد.

برنا بابیان اینکه همچنین آتش زدن این لاستیک موجب ایجاد آلاینده‌های هوا می‌شود گفت: این لاستیک در هنگام آتش گرفتن آلاینده خاص خود رادارند و این امر موجب ایجاد انواع آلاینده‌های گازی مخرب در هوا می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع تبدیل این لاستیک‌ها به گلدان و سایر اشیا قابل‌استفاده و بازیافت آن‌ها اشاره کرد و گفت: درگذشته ما با بحث آتش زدن لاستیک‌ها مواجه بودیم و برای فرهنگ‌سازی در این زمینه در نمایشگاه محیط‌زیست کشور از این لاستیک‌ها به گونه‌های مختلف برای تزئین غرفه استان استفاده کردیم.

استفاده خلاقانه از لاستیک‌های مستعمل

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه ما از این لاستیک‌ها به‌عنوان صندلی در غرفه خود استفاده کردیم افزود: روی این لاستیک‌ها را ما کناف کشیدیم و برای نشستن روی آن‌ها به‌عنوان صندلی استفاده کردیم.

برنا بابیان اینکه این نمایشگاه محیط‌زیست در اسفندماه سال گذشته برگزار شد گفت: ما همچنین از این لاستیک به‌عنوان میز برای سفره‌های هفت‌سین استفاده کردیم.

وی با اشاره به استفاده از این لاستیک‌ها در نمایشگاه محیط‌زیست به‌عنوان گلدان در غرفه لرستان بیان داشت: این کار خلاقانه مورد استقبال همه بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفت.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه پیام این اقدام ما این بوده که این لاستیک‌ها قابل بازیافت و استفاده هستند گفت: این اقدام نیاز به مسئولیت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری افراد دارد و امیدواریم به‌عنوان یک فرهنگ در استان نهادینه‌شده و از مخاطرات زیست‌محیطی نیز در استان جلوگیری کند.

کد خبر 3663956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha