۳ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۲

در گفتگو با مهر عنوان شد:

انتقاد از نگاه گیشه‌ای رسانه‎ها در حوزه زنان و خانواده

انتقاد از نگاه گیشه‌ای رسانه‎ها در حوزه زنان و خانواده

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «زن، رسانه و خانواده» با انتقاد از نگاه گیشه ای رسانه ها به موضوع زنان و خانواده گفت: مسائل عمیق خانوادگی مثل هویت زنان در رسانه‌ها مغفول مانده است.

محمد سلطانی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه رسانه های ما براساس دیدگاه فرانکفورتی از اهداف خود دور شده اند، افزود: این مساله در حوزه زنان و خانواده بسیار پر رنگتر از دیگر حوزه ها است.

وی با اشاره به ظرفیت رسانه ها در بازنمایی هویت زنان تاکید کرد: رسانه ها استفاده چندانی از ظرفیت خود در جهت بازنمایی هویت زنان نکرده اند از این رو نشریات خانوادگی ما عمدتا به مسائل خیلی سطحی در حوزه خانواده می پردازند و این هم به دلیل همان نگاه ریشه ای است که معتقد است تیراژ تعیین کننده فضا است. ما نشریات خانوادگی پرتیراژی را داشتیم که به جای پرداختن به موضوعات عمیق خانواده، نگاهی سطحی و کم محتوار را انتخاب کرده و به مسائل زرد مانند آشپزی می پرداخته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: پرداختن به مسائل سطحی یکی از معضلات اساسی در نشریات خانوادگی ماست و در حوزه زنان یکی از مسائل مهم، هویت زن و استقلال زنان است. متاسفانه این هم از جمله موارد غافل مانده در رسانه های ماست. در این زمینه تا به حال محوریتی وجود نداشته تا خط دهی در حوزه زنان و خانواده را داشته باشد و اولویت ها مشخص نیست؛ بنابراین با نگاه گیشه ای و فروش بیشتر، رسانه ها از ظرفیت واقعی رسانه خود استفاده نکرده اند.

سلطانی فر برگزاری جشنواره های موضوعی همچون جشنواره «زن، رسانه و خانواده» را در ایجاد فضای واقعی در رسانه ها برای پرداختن به موضوعات اساسی حوزه زنان و خانواده مهم ارزیابی و اضافه کرد: یکی از اقدامات زیربنایی که می تواند به فعالیتها و نیازهای زنان بپردازد جشنواره زن، رسانه و خانواده است و از دیگر فعالیتهایی که در این حوزه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، وجود نهادهای نظارتی در رسانه هاست تا موضوعات مربوط به زنان را بررسی کنند و از طرف دیگر بتواند خط دهی لازم را به رسانه ها انجام دهند تا رسانه ای که به بیراهه رفته است، مسیر اصلی خود را بشناسد.

وی با اشاره به اینکه عموم رسانه ها در حوزه زنان به مساله آسیبها می پردازند، گفت: این یک واقعیت اجتناب ناپذیر در دنیاست. دست گذاشتن بر روی احساسات و عواطف یکی از حوزه های ارزش روزنامه نگاری است که می تواند جذاب باشد. اشاره به مساله زنان و کودکان عواطف افراد را تحریک می کند و این باعث جذابیت خبر می شود؛ بنابراین به این موضوع نباید نگاه منفی داشت چرا که این واقعیتی در دنیای رسانه است.

کد خبر 3665138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha