۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اعلام کرد:

۲۴ میلیون دلار میزان صادرات تعاونی های مرزنشینان در هرمزگان

۲۴ میلیون دلار میزان صادرات تعاونی های مرزنشینان در هرمزگان

بندرعباس - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از صادرات ۲۴میلیون دلاری تعاونی های مرزنشین استان هرمزگان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، خلیل قاسمی در اولین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی وضعیت و عملکرد تجارت خارجی استان را تشریح و اظهار داشت: با عنایت به اهداف و برنامه های توسعه ای استان و با توجه به چهارچوب های تعیین شده جهت تدوین برنامه ششم توسعه کشور، موضوع اقتصاد مرز بسیار حائز اهمیت بوده و باید برنامه ریزی و اقدام لازم جهت توسعه و رونق اقتصادی مناطق مرزی انجام شود و اقدامات لازم جهت ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد آنها صورت پذیرد.

وی توسعه و رونق کالاهای مورد نیاز استان را مهم خواند و عنوان کرد در این راستا باید معافیت های گمرکی برای برخی کالاها صورت گیرد تا زمینه توسعه مبادلات مرزی و رونق بازارچه های مرزی استان فراهم شود.

قاسمی در ادامه به وضعیت کلی تعاونیهای مرزنشین استان هرمزگان پرداخت و اظهارداشت: استان هرمزگان در حال حاضر دارای ۵۳تعاونی مرزنشینان است که به منظور تأمین کالاهای ضروری افراد تحت پوشش خود فعالیت صادرات و واردات انجام می دهند که از این تعداد تعاونی تنها ۲۷تعاونی فعال و تعداد۲۶ تعاونی غیر فعال هستند.

وی ادامه داد: ۱۱ شهرستان قشم، خمیر، پارسیان، جاسک، رودان، ابوموسی، میناب، بستک، بندرعباس، بندرلنگه و سیریک دارای تعاونی مرزنشینان هستند که اعضای تحت پوشش آنها در مناطق شهری و روستایی وجود دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان میزان صادرات تعاونی های مرزنشینان در سال ۹۴ را بیش از ۲۴ میلیون دلار عنوان کرد و مهمترین مسائل و مشکلات تعاونیهای مرزنشینان را مصوبه جدید هیئت وزیران مبنی بر کاهش میزان تخفیفات حقوق ورودی کالاهای خوراکی از ۱۰۰ درصد معافیت به ۷۰ درصد و کالاهای غیر خوراکی از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد و کاهش اقلام و مقدار قابل ورود توسط مرزنشینان از ۷۱ قلم کالا به ۴۱ قلم کالا اعلام کرد.

وی عنوان کرد: مشکلات دفاتر پیشخوان که نارضایتی مرزنشینان را به همراه داشته: قطع بودن مستمر سامانه دفاتر پیشخوان جهت تمدید کارت ؛ عدم تمایل اکثریت دفاتر پیشخوان استان برای تمدید کارت به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای دفاترپیشخوان و....... )؛ عدم ترخیص کالاهای شرکت تعاونیهای مرزنشین از سهمیه سال ۹۴ درگمرکات به دلیل طولانی شدن پروسه ثبت سهمیه مجاز تعاونیها در سامانه توسط گمرک، مشکلات فرآیند ثبت نام،تمدید ، صدور،چاپ کارت و تحویل کارت الکترونیکی مبادلات مرزی به مرزنشینان که موجب نارضایتی مرزنشینان وکاهش فعالیت تعاونی ها گردیده است و بدهی های مالیاتی تعاونیها موجب گردیده تعداد زیادی از تعاونیها نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

قاسمی افزود: مشکلات سامانه مدیریت یکپارچه مرزنشینان که ازابتدای فعالیت بدلیل نداشتن زیرساخت مناسب کارایی لازم را نداشته و موجب مختل شدن فعالیت تعاونیهای مرزنشین گردیده و طراحی زیرسامانه مرزنشین توسط گمرک که سردرگمی و نارضایتی تعاونیهای مرزنشین را به همراه داشته است از دیگر مشکلات تعاونی هاست.

کد خبر 3730772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha