۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹

چمران در نشست خبری عنوان کرد؛

پیشنهاد انتخاب وزیر شورا و شهرداری/واکنش به انتخابات هیئت رئیسه

پیشنهاد انتخاب وزیر شورا و شهرداری/واکنش به انتخابات هیئت رئیسه

رئیس شورای شهر تهران گفت: هنوز برای تصمیم گیری در خصوص شرکت در انتخابات دور بعد شوراها زود است و تصمیمی در این خصوص نگرفته ام.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به فعالیت نمایشگاه بین المللی در بزرگراه چمران گفت: با وجود احداث شهر آفتاب هنوز مجموعه نمایشگاه بین المللی فعالیت می کند و به تازگی نمایشگاه ساختمان که یکی از نمایشگاه های پرازدحام است در بزرگراه چمران و سئول برگزار شده که به دلیل بار ترافیکی مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است این در حالی است که نمایشگاه شهر آفتاب آماده میزبانی این گونه نمایشگاه هاست.

وی ادامه داد: تمامی اعضای شورا در نامه ای درخواست کردند هیچ نمایشگاه دیگری در داخل شهر تهران برگزار نشود اما همچنان شاهد ادامه برگزاری نمایشگاه ها هستیم این گونه اهالی این منطقه را آزار و اذیت می کند شاید برگزاری یک نمایشگاه در میان شهر راحت تر باشد اما آسایش شهروندان را برهم می زند و باعث ایجاد گره ترافیکی در منطقه یک می شود.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: میلیاردها تومان با بودجه مردم صرف ساخت نمایشگاه شهر آفتاب شده تا اینگونه مردم دچار مشکل نشوند.

برنامه ششم به دنبال فشل کردن شهرداری ها

در ادامه این نشست، چمران با انتقاد از برنامه ششم توسعه گفت: هفته گذشته به طور دقیق این لایحه پیشنهادی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و مشکلاتی که برای همه شهرها ایجاد می کند نیز مطرح شد. اگر این لایحه به تصویب برسد عملا شهرداری های کشور فشل می شود زیرا مهمترین درآمد پایدار آنها که به طور مستقیم دریافت می کردند از آنها گرفته می شود و به خزانه دولت واریز می شود و این بودجه از خزانه بیرون آمدنش دشوار است.

وی با اشاره به روند تغییر سهم شهرداری ها از عوارض شهری و مالیات بر ارزش افزوده گفت: طی این سال ها سهم شهرداری ها کاهش پیدا کرده و بر سهم دولت از این عوارض افزوده شده قرار است این عوارض به خزانه استانداری ها برود و درآنجا تصمیم گیری شود که هر شهر چه میزان سهم ببرد. اگر این اتفاق بیفتد چند ماه طول می کشد که سهم شهرداری ها پرداخت شود و حتما آنها در پرداخت هزینه های جاری مانند حقوق و دستمزد دچار مشکل می شوند هنوز هم وقتی این عوارض به شهرداری ها به طور مستقیم واریز می شود هستند در شهرهایی که چندین ماه حقوق به رفتگران شان بدهکارند. چه برسد به آنکه نتوانند این درآمد را به طور مستقیم دریافت کنند. همچنین در برنامه ششم هیچ اشاره ای به شوراها نشده است.

حواس برخی از خبرنگاران به جلسه نیست

در ادامه این جلسه خبرنگاران سوالات خود را از رئیس شورای شهر پرسیدند، خبرنگار صدا و سیما در خصوص نحوه انعکاس اخبار از چمران سوال پرسید که وی در پاسخ گفت: اهالی رسانه توجه  خاصی به اخبار شورا دارند و زحمات زیادی برای انعکاس اخبار می کشند اما گاهی دقت لازم را در خصوص مصوبات دقیق و حساس ندارند در این میان برخی رسانه ها تلفنی خبر صحیح و دقیق را می پرسند اما اشتباهاتی نیز در این میان رخ می دهد.

وی ادامه داد: در موردی سئوالی از من پرسیده شد که به شکل دیگری آن موضوع منعکس شد نه می خواستم تکذیب کنم و نه به رسانه فشار بیاورم اما این موضوع اشتباه در رسانه ها تکرار می شد بنابراین در خصوص اصلاح آن توضیح دادم، امسال سال آخر شورای چهارم است و باید در انعکاس اخبار دقت شود. در شورای اول که همه از یک طیف و جناح بودند آنقدر حاشیه های رسانه ای به وجود آمد که سبب انحلال شورای اول شد و حتی به خارج شورا نیز کشیده شد و به ترور هم انجامید و برخی از اعضای شورا هم متهم شدند نباید آتش خبر را تند کنیم درست است که باید خبر هیجان داشته باشد نه آنقدر که به اصل خبر آسیب برساند و باید با صداقت و امانت داری اخبار شورا منعکس شود.

سرانجام توقف رای گیری الکترونیکی در شورا

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سرانجام رای گیری الکترونیکی در شورای شهر تهران گفت: در سال اول دوره چهارم تجهیزاتی برای خرید رای گیری الکترونیکی انجام شده بود که جای آن اثر انگشت مشخص بود طلب های هم داشتند که پرداخت شد و امیدوار بودیم در سال دوم این تجهیزات آماده بهره برداری شود که هنوز هم چنین اتفاقی رخ نداده است. هر چند به نظر می آید با رای گیری الکترونیکی نیز نتوان شرایط رای گیری در شورا را ساماندهی کرد زیرا به دلیل فضای کوچک شورا هر کسی در صحن حرف می زند و مانند مجلس نیست که به دلیل بزرگ بودن مجلس، جلسات از نظم اداری خوبی برخوردار باشد.

مصداق انتقادها را بگویند

چمران در ادامه جلسه در پاسخ به سئوال خبرنگار شرق در خصوص دشواری اداره شورا برای وی و حضور در انتخابات آینده شوراها گفت: از اعضای شورا که منتقد نحوه اداره من در جلسات شورا هستند درخواست کردم مصادیق مشکلات را بگویند قانون اداره جلسات را من نوشتم و کاملا بر آن مسلط هستم. دوستانی که به این روش انتقاد دارند آن را با جاهای دیگر قیاس کنند.

وی ادامه داد: هنوز یک سال برای انتخابات آینده شوراها زمان مانده است و برای فعالیت های انتخاباتی زود است، متاسفانه در کشور ما سال آخر را به فعالیت های انتخاباتی اختصاص می دهند سال اول هم سال شروع کار است آن وقت ما چه زمانی کار کنیم در حال حاضر تصمیم خاصی در رابطه با انتخابات آینده ندارم، آرامش و آسایش فکری می گوید به کارهای فرهنگی خودم بپردازم اما روحیه انقلابی ما را از آسایش طلبی دور کرده است و اگر آسایش طلب بودیم به جنگ نمی رفتیم. در حال حاضر هیچ تصمیمی ندارم.

وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه سپید در خصوص تاثیر فعالیت شوراها بر فعالیت شهرها گفت: اگر شهرها را با چند سال قبل مقایسه کنیم تغییرات را به خوبی مشاهده می کنیم کارهای فراوانی به خاطر فعالیت شوراها در شهرها انجام شده است و نمی توان پیشرفت هایی که به دلیل دنبال کردن مسائل شهری توسط شوراها انجام شده نادیده گرفت. هر چند که  تلاش می شود چوب لای چرخ شوراها گذاشته شود اما می بینیم که نظارت شوراها سبب شده بسیاری از مسائل و تخلفات شناسایی شود و در دادگاه ها از متخلفان شکایت شود.

اگر احمدی نژاد هم رئیس جمهور بود و هم شهردار باز هم اختلاف وجود داشت

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال مشابه خبرنگار اعتماد و خبر رادیو در خصوص اختلافات دولت و شهرداری گفت: این اختلافات شخصی نیست حتی اگر شهردار تهران قالیباف نبود هم این اختلافات وجود داشت شما تصور کنید آقای احمدی نژاد هم رئیس جمهور بود و هم شهردار تهران باز هم در اداره شهر و دولت با هم اختلاف پیدا می کردند این یک اختلاف سنتی است و به اینکه چه کسی اداره شهر را بر عهده دارد ربطی ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه روحی تمامیت خواهی سبب این اتفاق شده است و به قول آقای بیادی نایب رئیس شورای سوم کسی نمی خواهد امپراطوری خود را از دست بدهد در خصوص واگذاری مسئولیت های محلی به مدیریت شهری ما بارها جلسه گذاشتیم حتی تا تحویل ۱۶ وظیفه به شهرداری ها پیش رفتیم اما تا به هیات دولت رسید این موضوع قفل شد و برگشت خورد.

پیشنهاد انتخاب وزیر شورا و شهرداری

چمران در ادامه به بدهی های دولت به شهرداری ها اشاره کرد و گفت: ما قصد نداریم از دولت پولی بکنیم. مدیریت شهری پول خودش را می خواهد. طلب هایی که به طور قانونی از دولت دارد. به طور مثال در بافت فرسوده دولت برای آنکه نوسازی بافت های فرسوده سرعت پیدا کند ۵۰ درصد تخفیف در عوارض قائل شد که در شهرداری تهران ۵۰ درصد نیز بیشتر تخفیف داده شد اما تاکنون یک ریال به هیچ کدام از شهرداری ها از صحن دولت در این خصوص داده نشده است.

وی ادامه داد: ریشه این نوع اتفاقات در این است که شوراها و شهرداری ها هیچ جایگاهی در دولت ندارند و فکر می کنم باید همانند برخی از کشورهای دنیا ما وزیر شورا و شهرداری داشته باشیم تا موضوعات شوراها و شهرداری ها را در دولت دنبال کند و از بودجه آن دفاع کند یا حداقل اگر وزیر نمی شود در حد معاون رئیس جمهور فردی مطالبات شوراها و شهرداری ها را دنبال کند.

محدود شدن اختیارات شهردار به افزایش اختیارات شورا نمی انجامد

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص دلیل عدم رای اعضاء شورا به محدود کردن اختیارات شهردار که افزایش اختیارات اعضاء را به دنبال داشت و عدم رای گیری برای یشنهاد تغییر این طرح گفت: در ابتدا باید یک فوریت طرح محدودکردن اختیارات شهردار مشخص می شد و تا زمانی که برای یک فوریت رای گیری نشود، رای گیری برای اصلاح آن غیر قانونی بود.

وی ادامه داد: محدودیت اختیارات شهردار به افزایش اختیارات اعضای شورا ختم نمی شود. ما این اختیارات را داریم اما نمی شود که شهردار برای هر کاری و هر رقمی به شورا مراجعه کند. شهرداری یک نهاد غیر دولتی است و شهردار مانند رئیس یک شرکت می ماند. نمی توان که همه تصمیم گیری ها را هیئت مدیره انجام دهد و اگر ما مدیرعاملی برای شهر انتخاب کرده ایم باید به آن اعتماد داشته باشیم. به طور مثال شهردار نمی تواند برای تک تک معاملات معارضین یک بزرگراه به شورا مراجعه کند. اگر اینگونه باشد، اعضای شورا که نمی توانند چشم بسته رای دهند. باید به هر کدام از این معاملات نظارت کنند که امکان آن وجود ندارد. ما باید به فردی که به عنوان شهردار انتخاب کرده ایم،   اعتماد داشته باشیم.

به تخلفات تخریب باغات مورد به مورد رسیدگی کردند

چمران در ادامه در خصوص پرسش خبرنگاری در مورد عدم نظارت بر اجرای مصوبه برج باغ ها گفت: من در قانون حفظ باغات سال ۵۹ که توسط شورای انقلاب تصویب شد نیز حضور داشتم. این قانون نیز قانون خوبی بود که در اجرا با مشکل روبرو شد و تا سال ۸۲ که سبب کاسته شدن بسیاری از باغات پایتخت شد. در دهه ۷۰ بسیاری از باغات نابود و به صورت نگران کننده ای ساختمان جایگزین آن شد.

وی ادامه داد: ما نباید کاری کنیم که مردم با درخت و باغ قهر کنند بلکه باید مردم را به درختکاری تشویق کنیم. باغات شمیران چگونه به وجود آمد؟ آیا دولت و شهرداری درختان شمیرانات را کاشتند یا خود مردم این باغات را آب دادند و باعث رشد باغات این محل شدند. ما نیز قوانین را باید به سمتی ببریم که مردم را تشویق به ایجاد باغ کنیم. این مصوبه نیز، مصوبه برج باغ نیست بلکه مصوبه ای است که باغات می توانند ۳۰ درصد بسازند و ۷۰ درصد به فضای سبز اختصاص یابد. همچنین یک طبقه تراکم تشویقی برای آن در نظر گرفته بود که آن هم می توانیم ندهیم. یا آنکه اجازه ساخت ۱۴ طبقه در جاهایی که امکان آن وجود دارد داده نشود و در همان ۴ یا ۵ طبقه خلاصه شود. همچنین من اعتقاد دارم نباید باغی ۵ هزار متری همان قوانینی بر آن حاکم شود که در یک باغ ۷۰۰ تا هزار متری حاکم است. چه اشکال دارد مردم ۲ طبقه ویلا در آن باغ بسازند و باقی آن باغ باشد. چرا شهرداری باید همه باغات را بخرد و به پارک عمومی تبدیل کند؟ اصلا این ایده امکان پذیر است؟ برخی قوانین باعث می شود مردم درخت نکارند و بزرگترین خطر را برای فضای سبز ایجاد می کند. این گونه رفتارها سبب شده مردم به درخت به چشم یک دشمن نگاه کنند و دلشان می خواهد درخت خشک شود تا راحت تر وارد خانه شان شود یا جای آن آلاچیق بزند.

چمران با بیان اینکه اجرای این مصوبه ۳۰-۷۰ با مشکلاتی روبرو بود گفت: تعداد زیادی تخلف انجام شد که در برخی مواقع جلوی دانه به دانه تخلفات را گرفتیم. به طور مثال برای ایجاد پارکینگ زیر باغ را خالی کرده بودند که مجبور کردیم گودبرداری را با خاک پر کنند و روی طبقه منفی یک درختکاری کرده و زیر منفی یک پارکینگ سازی کنند. طرح آن را هم خودم در کمیسیون ماده ۵ ارائه کردم. حتی مواردی را که تخلف کرده بودند از شهرداران مناطق تخلفات اداریشان را گزارش کردیم.

وی ادامه داد: اما نمی توان تمام باغات تهران را تملک کرد. در سال ۹۳ میزان ۵۰۰ میلیارد تومان برای تملک باغات کن اختصاص دادیم که هنوز امکان خرید باغات فراهم نشده. امیدواریم در سال ۹۵ بتوانیم این بودجه را هزینه کنیم. زیرا کاری پیچیده است.

به گفته چمران: به زودی گزارشی در خصوص میزان افزایش سرانه فضای سبز با وجود قطع درختان در این سالها در صحن شورا ارائه می شود.

مصادیق معاملات مدیران شهرداری با خویشاوندان ارائه شود

رئیس شورای شهر تهران در خصوص تذکر یکی از اعضاء در رابطه با معاملات مدیران شهرداری با خویشاوندان خود اعلام کردند: این موضوع به صورت تذکر کتبی نیز به هیئت رئیسه ارائه شده است. از شهرداری نیز این موضوع را پیگیری کرده ایم و شهرداری درخواست کرده مصادیق آن ارائه شود تا در خصوص آن شفاف سازی شود.

هزینه های فاقد زیر یک میلیارد تومان

چمران همچنین در خصوص هزینه های فاقد در شهرداری تهران گفت: به دلیل اصلاحیه هایی که در پایان سال به شورا ارائه می شود، هزینه های فاقد در این سالها به شدت کاهش پیدا کرده است و سال گذشته هزینه های فاقد زیر یک میلیارد تومان بود.

وی در خصوص انتخابات هیئت رئیسه شورا که بزودی برگزار می‌شود، افزود: باید بررسی‌های لازم انجام بگیرد تا ببینم به عنوان رئیس کاندید می‌شوم یا خیر.

کد خبر 3734349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بی نام ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
      0 0
      کاش خبرنگارا در مورد اینکه پس کی بدهی ها رو به پیمانکاران و کارمندان و...میپردازید سوال میکردند