۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۴۵

مطالبه بر زمین مانده/ ۱۳

پژمان‌فر: سیاست نانوشته «هماهنگی با کدخدا» باعث عدم پیگیری منا شد

پژمان‌فر: سیاست نانوشته «هماهنگی با کدخدا» باعث عدم پیگیری منا شد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از عدم پیگیری فاجعه «منا» گفت: سیاست نانوشته در زمینه هماهنگی با کدخدا، برخی‌ها را به این نتیجه می‌رساند که با عربستان که دست‌نشانده آمریکاست، درگیر نشوند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به معطل ماندن پرونده فاجعه منا با گذشت یک سال از این فاجعه، اظهار داشت: روند پیگیری این فاجعه اگر نگوییم تعطیل است، حداقل می‌توانیم بگوییم بسیار ضعیف و کند بوده و متأسفانه هیچ اقدامی در ارتباط با این حادثه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ما از همان ابتدا از طریق وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت پیگیر شدیم و تابحال جواب روشنی دریافت نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره علت این مسئله گفت: متأسفانه یک سیاست نانوشته در زمینه هماهنگی با کدخدا وجود دارد که برخی‌ها را به این نتیجه می‌رساند که خودشان را با عربستان سعودی که دست‌نشانده آمریکاست، درگیر نکنند؛ چرا که درگیری با عربستان از نظر آنها به معنی درگیری با آمریکاست.

پژمان‌فر تصریح کرد: همین مسئله باعث شده است تا حق مردم ما و مظلومانی که در منا به شهادت رسیدند، تضییع شده و این ماجرا پیگیری نشود.

عربستان باید هزینه تعطیلی یک فریضه دینی را بدهد

وی با اشاره به تعطیل شدن مناسک حج ۹۵ به دلیل کارشکنی رژیم آل‌سعود، گفت: این اتفاق در حالی افتاد که هیچ هزینه‌ای برای عربستان سعودی رقم نخورد؛ در حالی که آنها باید این هزینه را می‌پرداختند چرا که موضوع حج مسئله‌ای مهم و راهبردی برای مسلمانان است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سازمان کنفرانس اسلامی در پی نشستی که داشته است، به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت مسلمان، هزار نفر سهمیه حج به کشورها داده است؛ یعنی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ما حداقل ۸۰ هزار نفر حق حضور در مناسک حج تمتع را داشته‌اند.

پژمان‌فر گفت: در برخی از سال‌ها به دلیل روابط مناسب و دیپلماسی قوی ایران، موفق شدیم تا بیش از ۱۰۰ هزار زائر نیز اعزام کنیم، اما امسال حج تعطیل شد؛ این برای ما جای سؤال است که باید به همین سادگی از کنار تعطیل شدن یکی از فرایض دینی مردم عبور کنیم؟ آیا تعلل‌های وزارت خارجه و کوتاهی‌های مسئولان وزارت خارجه در موارد قبلی، باعث نشده است که حق مردم ما از بین برود؟

وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان جمهوری اسلامی در قبال این مسئله درخواست نشست فوری سازمان کنفرانس اسلامی را مطرح می‌کردند تا حداقل کشورهای دوست ما درباره این مسئله بحث و بررسی کنند، حداقل نشان می‌داد که مسئولان ما برای استیفای حقوق مردم تلاش کرده‌اند.

مجلس گزارش یک ساله پیگیری پرونده «منا» را از وزارت خارجه و حج و زیارت می‎‌خواهد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با اشاره به پیگیری چند باره ابعاد فاجعه منا در مجلس نهم، اظهار داشت: در این دوره مجلس تاکنون فرصت پیگیری این مسئله نشده است، اما پس از تعطیلات مجلس حتماً گزارش پیگیری یک ساله این فاجعه را هم از وزارت امور خارجه و هم از سازمان حج و زیارت مطالبه می‌کنیم.

پژمان‌فر همچنین تأکید کرد: طرح دعوای بین‌المللی در رابطه با این فاجعه قطعاً قابل انجام است و باید پیگیری شود و تاکنون هم پاسخی داده نشده است که چه اقدامی برای طرح دعوا صورت گرفته است.

وی افزود: باید کمیته حقیقت‌یابی نیز تشکیل شود تا ابعاد و چرایی این حادثه که یک خسارت برای ملت ایران و سایر ملت‌های مسلمان بود، مشخص شود.

کد خبر 3758470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • آه ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
      0 0
      ای بابا داغ دلمان را تازه نکنید.مسئولین اگر پسر خودشان را هم در این ماجرا از دست داده بودند همین قدر بیخیال بودند؟