۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷

با مستندهای جشنواره «سینما حقیقت»

مردی با نظریه‌ای جدید درباره فسیل‌ها/ شاید شما هم مانند او باشید

مردی با نظریه‌ای جدید درباره فسیل‌ها/ شاید شما هم مانند او باشید

اثبات یک فرضیه جنجالی در حوزه زمین‌شناسی سوژه کارگردان کرمانی فیلم مستند «مردی که فسیل شد» شده و عوامل فیلم سعی در ارائه روایتی متفاوت از زندگی یک محقق دارند.

حامد سعادت تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «مردی که فسیل شد» که در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این فیلم داستان فردی به نام محسن تجربه‌کار است. او سال‌هاست درباره فسیل و فسیل شناسی تحقیقات بسیار گسترده ای را انجام داده و طی این سه چهار سال اخیر هم با توجه به نظریه هایی که مطرح کرده تعاریف آکادمیک موجود در حوزه زمین شناسی و فسیل شناسی را تغییر داده است. او در این بین تمام تلاش خود را انجام می دهد که این فرضیه را به اثبات برساند.

وی درباره فرضیه مطرح شده فیلم که از محسن تجربه‌کار ارائه می شود، بیان کرد: تجربه‌کار در فسیل هایی که اخیرا پیدا کرده مدعی این نکته است که حتی گوشت و قسمت های نرم بدن جانوران نیز به فسیل تبدیل شده که همین موضوع موجب مباحث فراوانی میان زمین شناسان و قشر دانشگاهی شده است. همین نکته نیز برای من به عنوان فیلمساز سوژه مناسبی شد که با کنکاش در زندگی این مرد فضایی را به تصویر بکشم که عمدتا روی شخصیت وی تاکید دارد و ماجرای فسیل ها را در مرحله بعد قرار می دهد.

این تهیه کننده و کارگردان عنوان کرد: به اعتقاد من روایت کلی قصه فیلم جذابیت دارد و تصور می کنم با اتکا به تجربه ای که طی اکران فیلم در شهر کرمان داشتیم بتواند با مخاطبان جشنواره «سینما حقیقت» نیز ارتباط موثری بگیرد.

سعادت در پایان با اشاره به اینکه روند ساخت این فیلم مستند بسیار سخت بوده است، عنوان کرد: ما برای ساخت این اثر سفرهای زیادی داشتیم و جالب اینکه وقتی برخی از دانشگاهیان پیگیر موضوع شدند با توجه به فرضیه موجود در فیلم که توسط محسن تجربه‌کار عنوان می شود، مخالفت هایی را با کلیت ماجرا داشتند اما با وجود همه این مشکلات خوشحالم که اثری را تولید کردیم که به زعم بنده هم می تواند علاقه مندان به علم زمین شناسی را مورد توجه قرار داده و هم مخاطبان عام را به سمت خود بکشاند.

در یادداشت حامد سعادت برای این فیلم آمده است: «در این فیلم اتفاقی که افتاده، بحث فیلمنامه و قصه فیلم است. درست است که شما فیلمی با محوریت آقای تجربه کار می بینید اما فیلم یک حرف و یک قصه تاریخی و همیشه در حال تکرار را می زند، قصه ای که مثال واضحش خواجوی بزرگ شهر خودمان یا گالیله است، کسانی که حرف برای گفتن، هنر برای ارئه دارند اما فضا و موقعیت به آنها داده نمی شود یکی به خاطر نداشتن صرفا مدرک دانشگاهی مثل محسن تجربه کار، یکی برای جبر جفرافیای و بی تفاوتی مثل خواجو، یکی مثل گالیله به خاطر فشارهای سیاسی و هزاران نوع جبر دیگر و هزاران مثل دیگر که شاید خود شما و یا هر کدام از خواننده هایتان همین حس را دارید و با فیلم احساس  همذات پنداری می کنید.

من این فیلم را مال خودم کرده ام و این فیلم حدیث نفس خود فیلمساز است. اما در بخش های دیگر هم فیلم پیشرو است. نقدهای اجتماعی دیگری هم در زیر لایه های فیلم دارد یا عشق و تلاش و پافشاری در فیلم موج می زند.»

حامد سعادت محقق، نویسنده، تصویر بردار و کارگردان، حسن نقاشی و سید هادی مهدوی تدوین، معین ایرانپور صدابردار، طاهر پیشوایی صداگذار، ویلیام نیری موسیقی، حمید سعادت و غلامرضا سعاد دوربین دوم و سوم، حسین مهدی زاده مدیر تولید، حمید اسماعیل بیگی عکاس عوامل تولید این فیلم مستند هستند.

کد خبر 3836858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha