۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰

با مستندهای جشنواره «سینماحقیقت»

ماجرای عجیب‌ترین مهریه‌ها/مردی که باید «یک کیلو بال مگس» پیدا کند

ماجرای عجیب‌ترین مهریه‌ها/مردی که باید «یک کیلو بال مگس» پیدا کند

رضا سبحانی کارگردان مستند «یک کیلو بال مگس» درباره جزییات این مستند که به موضوع مهریه‌های نامتعارف می‌پردازد، سخن گفت.

رضا سبحانی کارگردان مستند کوتاه «یک کیلو بال مگس» که در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد و نامزد بهترین فیلم مستند کوتاه شده است به خبرنگار مهر گفت: این مستند ضمن بررسی مقوله مهریه از منظری تاریخی و اجتماعی، نگاهی به موضوع مهریه‌های عجیب و غیرمتعارف و دلایل و انگیزه‌های رواج چنین مهریه‌هایی دارد که امروزه در میان جوانان طرفدارانی پیدا کرده است.

وی افزود: من پیشتر یک تجربه سینمایی درباره بحث مهریه داشتم به همین دلیل کنجکاو شدم تا در این رابطه یک فیلم مستند هم بسازم. البته «یک کیلو بال مگس» به این موضوع از یک منظر دیگر می‌پردازد و برای من جالب بود که چه انگیزه‌هایی باعث شده است که جوانان به سمت چنین مهریه‌هایی بروند.

سبحانی عنوان کرد: زمانی که می‌خواستیم شروع به فیلمبرداری این مستند کنیم، تمام وعده‌هایی که مصاحبه‌شونده‌ها به من داده بودند، عملی نشد. برای مثال افرادی که چنین مهریه‌هایی داشتند حاضر نشدند جلوی دوربین بیایند و من دچار مشکلاتی شدم و این موضوع کار من را از نظر زمانی دچار وقفه کرد، اما با تلاش زیاد و با همکاری دوستان مطبوعاتی، یکسری افراد دیگر را جایگزین آنها کردیم و نظرشان را برای آمدن به مقابل دوربین جلب کردیم. برای مثال در این فیلم می‌بینیم که مهریه یکی از افراد هفت بار صعود به قله دماوند است که به همراه آن دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی و رباعیات خیام نیز به عنوان مهریه این فرد قید شده است.

کارگردان «رژیم طلایی» ادامه داد: پیدا کردن چنین افرادی کار بسیار سختی بود اما ما در روند کار با موارد خوب و مثبت هم آشنا شدیم. برای مثال به موردی برخورد کردیم که مهریه او کاشت درخت بود و تقاضا کرده بود به اندازه سال های تولدش داماد درخت بکارد و یا با کسی برخورد کردیم که مهریه‌اش تکفل چند کودک بی‌سرپرست بود اما متاسفانه این افراد حاضر نشدند که در مقابل دوربین ما قرار بگیرند.

وی بیان کرد: تصویربرداری ما به صورت نامرتب انجام شد و زمان زیادی را به خود اختصاص داد زیرا ما تابع شرایط دوستانی بودیم که مهریه‌های عجیب داشته‌اند و گاهی حاضر نمی‌شدند مقابل دوربین ما قرار بگیرند به همین دلیل تصویربرداریمان در ۱۶ جلسه انجام شد که این ۱۶ جلسه در ۶ ماه به پایان رسید.

کارگردان «آفتاب پشت برف» اظهار کرد: دوبین ما به دادگاه‌ها هم رفته است به طوری که ما می‌بینیم برخی از این افرادی که مهریه‌های عجیب داشتند، کارشان به دادگاه کشیده و اتفاقات تلخی برای آنها رقم خورده است. البته در همان دادگاه هم دوباره چیزی که بیشترین مشکلات را ایجاد کرده بود، مهریه‌هایی بود که به صورت سکه‌ای لحاظ شده بود.

سبحانی با اشاره به دلایل این افراد برای لحاظ کردن چنین مهریه‌هایی بیان کرد: این مهریه‌ها جنبه مالی ندارد به همین دلیل این افراد می‌خواهند تنوع ایجاد کنند و برهمین اساس چنین چیزهایی را انتخاب می‌کنند. به همین ترتیب برای من سوال بود که کسانی که مهریه‌های عجیب و غریب در نظر می‌گیرند، به چه چیزی فکر می‌کنند و اصلاً همین سوال باعث ساخت این مستند شد. درباره نام این اثر هم باید بگویم «یک کیلو بال مگس» برگرفته از مهریه‌ای با همین مقدار  بود.

وی گفت: چنین افرادی از لحاظ مالی اشباع شده‌اند و به سمت در نظر گرفتن این مهریه‌ها رفته‌اند. برای مثال کسی که صعود به قله دماوند را در نظر گرفته بود، دلیلش این بود که زندگی پستی و بلندی‌های بسیاری دارد و چه خوب است انسان درک عمیقی به این مساله داشته باشد و به جنبه مادی زندگی توجه زیادی نکند. می‌خواهم روی این موضوع تأکید کنم که این افراد به جنبه‌های مالی چنین مهریه هایی توجهی نمی‌کنند زیرا چنین موضوعاتی اصلاً اجرایی نیست و در حد یک شوخی است.

سبحانی اظهار کرد: ما در این راه با موارد مختلفی روبه رو شدیم. برای مثال کسی را دیدیم که قلب داماد را مهریه خود کرده و یا کسی بود که صد هزار لیتر بنزین را در نظر گرفته بود.

وی گفت: البته یک بخشی از این مهریه‌های نامتعارف، قشنگ و زیبا هستند که اگر برای آنها فرهنگسازی شود، شاهد شرایط بهتری در جامعه خواهیم بود. برای مثال کاشت درخت یکی از آنها بود.

کارگردان «خاک سرد» در پایان بیان کرد: ناگفته نماند ساخت فیلم کمدی «رژیم طلایی» و این مستند که موضوع تقریبا مشترکی دارند به باور برخی از ژانر و دغدغه های سینمایی که همواره به آن باور و روی آن انرژی گذاشته بودم شاید تا حدودی به دور باشد. شاید یکی از دلایلش زمینگیر شدن سوژه هایی بود که امکان ساختش فراهم نشد. اما اضافه کنم در این رابطه جز ارتباط روشن و صادقانه با مخاطب سودایی دیگری نداشم به هر حال این مستند می‌کوشد چنین باشد؛ مستندی که هدفش به تصویر کشیدن گوشه ای از مسایل نهفته در جامعه است.

کد خبر 3839037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha