۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

دلایل لغو تفاهم‌نامه ایران با بویگوئس/چرا فرانسوی‌ها پا پس کشیدند

دلایل لغو تفاهم‌نامه ایران با بویگوئس/چرا فرانسوی‌ها پا پس کشیدند

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، دلایل عدم تمدید تفاهم نامه همکاری این شرکت و شرکت فرانسوی بویگوئس در ساخت ترمینال ایرانشهر را تشریح کرد.

حسین تاجیک در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص لغو تفاهم نامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با شرکت ساختمانی فرانسوی بویگوئس گفت: تفاهم نامه از نظر حقوقی، نقشه راه برای رسیدن به قرارداد است؛ بنابراین لغو این تفاهم نامه هیچ خسارت حقوقی در پی نخواهد داشت. این در حالی است که در تفاهم نامه، دو طرف بدون اینکه تعهد حقوقی در اجرای مفاد آن داشته باشند آن را امضا می کنند؛ بنابراین هیچ الزامی به انجام این مفاد وجود ندارد و در پایان دو طرف به این نتیجه می رسند، قرارداد همکاری امضا کنند.

معاون مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: تفاهم نامه مورد نظر میان شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، شرکت ساختمانی بویگوئس و شرکت پشتیبانی فرودگاه های فرانسه امضاء شده بود که بر اساس آن، شرکت ساختمانی فرانسوی باید ۷ مورد را انجام می داد؛ اما شهریور سال گذشته بود که به مدیران این شرکت اعلام کردیم مدت زمان اجرای تفاهم نامه به پایان رسیده و ما حاضر به تمدید آن نیستیم.

وی تصریح کرد: این شرکت باید مکانیزم و فرمول رسیدن به قیمت نهایی ساخت ترمینال ایران شهر فرودگاه امام را به ما اعلام می کرد که این کار را انجام نداد؛ در نتیجه وزارت راه و شهرسازی به صلاح ندانست تفاهم نامه ادامه یابد و در حال حاضر، وارد اجرای مناقصه ساخت ترمینال فرودگاه امام شده ایم.

عضو هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه همایشی در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۶ با حضور سفرای تعدادی از کشورهای شرق آسیا، حاشیه خلیج فارس و اروپایی به منظور معرفی پروژه ترمینال ایران شهر برگزار کردیم، گفت: همچنین در چند روزنامه کثیرالانتشار داخلی نیز، این طرح را به پیمانکاران ایرانی معرفی کرده و خواستار مشارکت آنها در ساخت ترمینال ایران شهر شدیم؛ اما در نهایت، بیش از ۶۰ شرکت داخلی و خارجی در هتل نووی فرودگاه امام در این همایش حاضر شده و از اجرای طرح استقبال کردند.

وی با بیان اینکه در جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی، روش های سرمایه گذاری را بررسی کردیم، تصریح کرد: در نهایت دو مکانیزم BLT و BOT برنامه ریزی شد و با توجه به اینکه واگذاری اپراتوری ترمینال فرودگاهی برخی ملاحظات امنیتی داشت، در نهایت روش BLT به تصویب رسید.

به گفته تاجیک، در حال حاضر لیست کوتاهی از سرمایه گذاران شامل ۴ تا ۵ شرکت سرمایه گذاری تهیه شده و تا قبل از پایان اردیبهشت اسناد ارزیابی منتشر می شود. پس از آن، علاقه مندان به اجرای پروژه ترمینال ایران شهر فرودگاه امام می توانند در مناقصه شرکت کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص پرداخت خسارت از سوی شرکت ساختمانی فرانسوی به شرکت شهر فرودگاه امام خمینی (ره) در پی عدم اجرای تعهدات مندرج در تفاهم نامه اظهار کرد: در این تفاهم نامه، چنین ساز و کاری دیده نشده؛ چراکه در همان زمان اجرای تفاهم نامه، شرکت مشاور نیز با شرکت شهر فرودگاهی قرارداد امضاء کرد و مستقر شد.

تاجیک گفت: این شرکت در مدتی که شرکت ساختمانی فرانسوی در حال اجرای تفاهم نامه بود، اسناد طرح جامع ترمینال از جمله جانمایی و دیگر موارد تکنیکی آن را تعیین کرد؛ بنابراین ما در این مدت زمان را از دست ندادیم تا بخواهیم از شرکت فرانسوی خسارت بگیریم؛ ضمن اینکه اگر می خواستیم در تفاهم نامه امضا شده با شرکت بویگوئس؛ ماده ای شامل پرداخت خسارت بگنجانیم، آنها نیز از لحاظ حقوقی می توانستند اعلام کنند که شرکت شهر فرودگاهی باید در پایان زمان تفاهم نامه اجرای پروژه، ایران شهر را به این شرکت واگذار کند.

گفتنی است تفاهم نامه ساخت ترمینال ایران شهر در دی ماه ۹۴ میان شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و شرکت ساختمانی فرانسوی بویگوئس به امضا رسید که در پی عدم اجرای مفاد تفاهم نامه از سوی شرکت فرانسوی، شرکت شهر فرودگاهی امام این تفاهم نامه را به صورت یک طرفه لغو کرد.

کد خبر 3971524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha