۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۴

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه

شتاب دهنده‌ها گلوگاه‌های کارآفرینی کشور هستند

شتاب دهنده‌ها گلوگاه‌های کارآفرینی کشور هستند

کرمانشاه- عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت حمایت از مراکز شتاب دهنده به عنوان حامی و پشتیبان کارآفرینان، مراکز شتاب‌دهنده را گلوگاه‌های کارآفرینی کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کمیته اطلاع رسانی سومین رویداد کارآفرینی "تیک"؛ عبدالرضا مصری با اشاره به معضل بیکاری کشور و بویژه استان کرمانشاه، گفت: هیچ راهی برای حل معضل بیکاری کشور و استان وجود ندارد جز اینکه بحث تولید داخلی نه در جایگاه شعار بلکه در جایگاه عمل محقق شود.

وی با بیان اینکه عوامل بسیاری در تحقق تولید نقش دارند، گفت: خوشخبتانه از نظر فکری و نرم افزاری در کشور چیزی کم نداریم و فکر کارآفرینی در کشور وجود دارد اما متاسفانه آنچه که باید باشد و مهیا نیست شرایط مناسب برای تولید است.

مصری افزود: ما کارآفرین داریم، نیروی انسانی داریم، امکانات داریم، ایده‌های خوب داریم اما شرایط یکسان برای تولید و رقابت با محصولات خارجی را نداریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اولین نیاز یک کارآفرین سرمایه است و در کشورهای دیگر کارآفرین وام با سود دو درصد می‌گیرد و کار خود را شروع می‌کند و این درحالی است که در کشور ما کارآفرین وام با بهره ۱۸ درصد دریافت می‌کند و از همین ابتدای کار شرایط تولید و رقابت کاملا ناعادلانه است.

وی افزود: بهره ۱۸ درصد تسهیلات در حالی است که کارآفرین برای دریافت همین تسهیلات نیز کلی باید دردسر بکشد و باید به میزان تسهیلات وثیقه بگذارد و اخیرا هم وثایق محل اجرای طرح هم مورد پذیرش نیست و باید وثایق دیگر تهیه شود.

مصری تصریح کرد: در گام بعدی و بعد از دریافت این تسهیلات، کارآفرین با موانع کسب و کار مواجه می‌شود و باید پروسه طولانی طی کند تا بتواند مجوز های لازم برای شروع کار را دریافت کند.

وی افزود: متاسفانه ایران در بحث کسب و کار رتبه بدی در دنیا دارد و عوامل مزاحم فراوانی بر سر راه کارآفرینان برای گرفتن مجوزهای لازم وجود دارد که همین موانع بسیار بعضا موجب می‌شود کارآفرین از ادامه کار منصرف شود.

مصری تصریح کرد: بعد از این همه مصیبت و بدبختی کارآفرینی که خیلی مقاومت به خرج دهد به مرحله تولید می‌رسد و در این زمان است که دولت با صدور یک مجوز واردات، همان محصول تولید داخل را از چین و ... وارد کرده و با نصف قیمت در بازار عرضه می‌کند و کارآفرین ما را به خاک سیاه می‌نشاند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم برابری شرایط تولید برای کارآفرین ایرانی با رقبای خارجی، گفت: طبیعتا نمی‌توان در کشور تسهیلات با بهره دو درصد به کارآفرین داد چون با نرخ تورم سازگار نیست و امکان انجام این کار وجود ندارد.

وی افزود: اما راه حل این است که برای ورود کالای خارجی به کشور تعرفه‌ای قرار دهیم که شرایط آن با تولید کننده داخلی برابر شده و قیمت این دو یکسان شود.

مصری تصریح کرد: این کار علاوه بر درآمدزایی برای دولت می‌تواند به راحتی تولید داخلی را رونق داده و کارآفرین ما می‌تواند در شرایط برابر رقابت کند.

وی در ادامه در خصوص دست و پا گیر بودن قوانین کارآفرینی در کشور، گفت: ما بارها به دولت و مسئولین اجرایی کشور اعلام کرده‌ایم که اگر قانونی مزاحم کار کارآفرینان و تولید کنندگان می‌دانند در قالب لایحه اعلام کنند و مجلس این آمادگی را دارد که قوانین مزاحم را نفی کند.

وی افزود: اما متاسفانه هیچ لایحه‌ای در این زمینه از سوی دولت ارائه نشده و یک مورد هم نداریم که دولت لایحه‌ای در زمینه فسخ قوانین دست و پاگیر بدهد و ما عمل نکرده باشیم.

مصری خاطرنشان کرد: متاسفانه روند معکوس این قضیه را نیز شاهد بودیم و بعضا لوایحی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود که باز هم مانعی در کسب و کار ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد مشاغل جدید و رونق کارآفرینی در جهت رفع معضل بیکاری کشور، گفت: قطعا فعالیتی مانند مراکز شتاب دهنده که به حمایت از استارتاپ‌ها حرکت کرده و به سمت رونق کارآفرینی می‌رود بسیار موثر است.

وی افزود: به نظر بنده شتاب دهنده‌ها از بهترین گلوگاه‌ها و بهترین یاری‌رسان برای رونق کارآفرینی و رفع معضل بیکاری کشور هستند و حمایت از این مراکز باید به طور جدی صورت گیرد.

مصری خاطرنشان کرد: اما با وجود این مراکز هم ما باز هم نیاز داریم تا برابری شرایط تولید داخل با محصولات خارجی از طریق قراردادن تعرفه بر محصولات خارجی ایجاد شود و گرنه در غیر اینصورت با وجود این مراکز و پا گرفتن تولید بازهم در گام بعدی کارآفرین ما به مشکل برمی‌خورد.

مصری با تاکید بر لزوم رونق کار شتابدهنده‌ها، گفت: آنچه که به عنوان محصول جدید در استارتاپ‌های مورد حمایت این مراکز تولید می‌شود تنها نیازمند تبلیغات گسترده است تا بتواند بازار خود را پیدا کند و دستگاه‌های متولی بویژه صدا و سیما و رسانه ها باید در این زمینه پای کار بیایند.

کد خبر 4014634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha