۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶

دلیل تاخیر در ارسال شکوائیه؛

وکیل فدراسیون بسکتبال:حداقل ۱۴ هزار یورو از باورمن خسارت می گیریم

وکیل فدراسیون بسکتبال:حداقل ۱۴ هزار یورو از باورمن خسارت می گیریم

وکیل فدراسیون بسکتبال در پرونده باورمن با اشاره به دلیل تاخیر۹ ماهه در ارسال شکوائیه به مرجع حل اختلاف فیبا، گفت: خسارت ۱۴ هزار یورویی حداقل مطالبه ما از این مربی است.

مهدی یوسفی صادقلو در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد روند شکوائیه ارسالی از سوی فدراسیون بسکتبال علیه درک باورمن، دلیل تاخیر ۹ ماهه در ارسال این شکوائیه، موارد مطرح شده در آن، چگونگی روند پیگیری و ... توضیح داد.

وی با یادآوری اینکه شکوائیه فدراسیون بسکتبال علیه سرمربی پیشین تیم ملی دی ماه سال گذشته تهیه شد، خاطرنشان کرد: بعد از نهایی شدن این شکوائیه و در پروسه ترجمه آن به دو زبان انگلیسی و فرانسه، باورمن با ارسال ایمیلی به ایران از اقدام خود برای فسخ قرارداد ابراز پشیمانی کرد و متقاضی از سرگیری همکاری دوباره با بسکتبال ایران شد. این درخواست به فاصله یکی، دو ماه بعد نیز تکرار شد.

دلیل تاخیر در ارسال شکوائیه به BAT
یوسفی صادقلو در این رابطه ادامه داد: همین موضوع یعنی درخواست باورمن برای بازگشت به بسکتبال ایران و پیگیری آن، باعث شد تا ارسال شکوائیه به مرجع حل اختلاف فدراسیون جهانی بسکتبال را به صورت موقت متوقف کنیم تا پس از تصمیم گیری نهایی در مورد باورمن و پیشنهاد بازگشت وی، برای به جریان انداختن آن تصمیم بگیریم.

وکیل حقوقی فدراسیون بسکتبال در پرونده درک باورمن تصریح کرد: یک ماه و نیم پیش بود که مسئولان فدراسیون بسکتبال در نشست فنی خود پرونده این مربی آلمانی را مجددا بررسی و تصمیم به پیگیری حقوقی آن گرفتند. بر این اساس اینگونه تصمیم گیری شد که شکوائیه تهیه شده برای مرجع حل اختلاف فیبا ارسال شود. در همین راستا ۱۰ روز پیش این شکوائیه را به دو زبان انگلیسی و فرانسه و همراه با مستندات لازم در اختیارBAT قرار دادیم.

این متخصص حقوق ورزش با تاکید دوباره بر اینکه اعلام پشیمانی باورمن و طرح درخواست وی برای همکاری دوباره با بسکتبال ایران دلیل وقفه در ارسال شکوائیه برای مرجع حل اختلاف فیبا بود، در مورد آنچه در این شکوائیه به آن اشاره شده است، توضیح داد.

آنچه در شکوائیه فدراسیون بسکتبال به آن اشاره شده
یوسفی صادقلو در این رابطه خاطرنشان کرد: مسئولیت مدنی، مسئولیت قراردادی و مسئولیت حرفه ای هم اه با خسارت های مالی آنها سه محور کلی و اصلی است که در شکوائیه ۱۵ - ۱۰ صفحه ای تنظیم شده به آن پرداخته شده است. همچنین منشور حقوق شهروندی و حقوق بشر از دیگر موارد مطرح شده در این شکوائیه است. ضمن اینکه به آرای صادره از محاکم فرانسه و مواد قانونی فرانسه و سوئیس نیز اشاره شده است. در کل سعی شده در نگارش شکوائیه مبانی حقوق ورزشی را بیان نماییم که امیدوارم مرجع حل اختلاف به این استدلالات توجه نمایند.

وکیل حقوقی فدراسیون بسکتبال در پرونده باورمن در توضیح کاملتر مسئولیت های مدنی، قراردادی و حرفه ای شغلی شکوائیه تنظیم شده گفت: براساس بند ۱۰ قرارداد میان فدراسیون بسکتبال و باورمن، هر یک از طرفین در صورت فسخ یکجانبه قرارداد باید مبلغی به عنوان خسارت پرداخت کنند. البته علاوه بر این خسارت مالی، تقاضاهای دیگری هم در شکوائیه تنظیم شده و در قالب مسئولیت مدنی وحرفه ای، مطرح شده است. به هر حال فدراسیون بسکتبال بنا به درخواست باورمن که خواستار تغییر ساختار تیم ملی شده بود بخش زیادی از بازیکنان بزرگ را از ترکیب این تیم کنار گذاشت البته این تصمیم در نهایت پس از جلسه ای که باورمن با بازیکنان داشت، اجرایی شد اما به هر حال فدراسیون از آنجایی که قصد دخالت در تصمیم گیری های این مربی را نداشت با برنامه های او در این زمینه موافقت کرد.

یوسفی صادقلو همچنین یادآور شد: باور من در راستای برنامه ریزی های خود برای تیم ملی متقاضی برگزاری اردو در کشورهای اروپایی بود که هزینه های زیادی داشت اما فدراسیون به خاطر همراهی وی و کمک به تحقق برنامه های پیش بینی شده با هیچ یک از آنها مخالفت نکرد. علاوه بر این، پیش از سفر باورمن به آلمان که با فسخ یک طرفه قراردادش همراه شد فدراسیون حقوق وی را زودتر از موعد پرداخت کرده بود. در کل اینکه از طرف فدراسیون ایران نسبت به باورمن در هیچ زمینه ای کوتاهی نشده بود اما این مربی با اقدام خود روی اخلاق حرفه ای پا گذاشت. این نیز از موارد مطرح شده در شکوائیه ارسالی به BAT است.

وی تاکید کرد: امیدوارم مرجع حل اختلاف فیبا به این گونه مسائل توجه داشته باشد. به هر حال اینها جزو حقوق شهروندی و حقوق بشر است. بعضی از محاکم تنها به مسائل قراردادی توجه دارند اما اگر در مورد پرونده باورمن و شکوائیه ایران، به این مسائل توجه شود تحولی بزرگ در قراردادها ایجاد خواهد شد.

طلب حداقل خسارت ۱۴ هزار یورویی از باورمن
این وکیل دادگستری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه "حداقل یا حداکثر خسارت مالی که باید از طرف باورمن به بسکتبال ایران پرداخت شود، چقدر است؟"، گفت: در شکوائیه تنظیم شده فدراسیون بسکتبال خواستار خسارت های مالی مسئولیت مدنی و حرفه ای شده است. اما باورمن طبق قرارداد و به خاطر فسخ یکطرفه آن باید معادل دو ماه دستمزد خود را به فدراسیون پرداخت کند. الان دقیقا حضور ذهن ندارم اما فکر می کنم حدود۱۴ هزار یورو رقم این خسارت می‌شود.

روند پیگیری شکوائیه
«طبق قانون حداکثر تا چه زمان از سوی مرجع حل اختلاف فدراسیون بین المللی بسکتبال به شکوائیه ایران علیه درک باورمن پاسخ داده خواهد شد»، صادق لو در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: ظرف مدت ماه ۲ ماه نتیجه رسیدگی به این شکوائیه اعلام خواهد شد. این احتمال وجود دارد که در مرحله اول از طرف BAT یک میانجی معرفی شود تا موضوع با صلح تمام شود اما طبق قانون اگر شاکی که در مورد این پرونده، فدراسیون بسکتبال ایران است، نسبت به معرفی میانجی نظر مثبت نداشته باشد پرونده به مرحله داوری و اعلام رای می رود.

یوسفی صادقلو با اشاره به اینکه مدیریت مرجع حل اختلاف فیبا یک فرد آلمانی است، خاطرنشان کرد امیدوارم این مسئله با توجه به اینکه باورمن هم ملیتی آلمانی دارد ، در روند پیگیری و بررسی شکوائیه ایران تاثیری نداشته باشد.

وکیل حقوقی فدراسیون بسکتبال در پرونده سرمربی پیشین تیم ملی در پایان گفت: لازم است در ورزش حرفه ای مسئولیت و اخلاق حرفه ای آموزش داده شده و نهادیه شود. اقتضای مسئولیت حرفه ای پایبندی به قواعد نانوشته ای است که حتی در صورت عدم ذکر در قرارداد برای طرفین قرارداد ورزشی لازم الرعایه باشد، چند سال پیش هنگامی که سر مربی وقت  تیم ملی کشتی بدون مقدمه اردوی تیم ملی را ترک کرد بلافاصله اینجانب در مقاله ای به نکوهش این امر پرداختم بنابراین از منظر أصول حقوق ورزشی و اینجانب مهم نیست که مربی خاطی ایرانی باشد یا خارجی؛ آنچه که مهم است اینکه هرگاه تیم ملی و یا حتی باشگاهی به مربی سپرده میشود، وی باید حس مسئولیت نماید و نمیتواند سلایق خود را اعمال کند. اگر همه مسؤولان ورزشی به مسئولیت خود واقف باشند شاهد این عهد شکنی ها نخواهیم بود و پس از مدتی آن دسته از مربیان عهد شکن، بدنام و منزوی خواهند شد.

کد خبر 4066994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha